• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är ni för eller emot lug holes på Rolex klockorna?! Jag själv...

För eller emot lugholes?!


  • Totala väljare
    44

David

Bödeln
Jag upplever det väldigt mycket smidigare att byta band med borrade luggar, men det kanske bara är jag?

Byta band stup i kvarten gör man väl ändå bara på en modeaccessoar? Det svarta natot på tool-klockan behöver bara bytas när det är utslitet vartannat år eller så, bandstiften kan till och med sitta kvar.

Det är ingen slump att Singular även säljer pärlor och armband, men inte kompasser eller knivar.
 

DrDre

Patek
Är det inte lite svårt att rösta Ja eller Nej, om frågan lyder: "För eller emot lugholes?!"
 

DrDre

Patek
Kan du förklara vad fördelen är om det ändå är samma bandstift i hålen?

Här är en bild på rolex bandstift tagen från Verkmästarna. Jag har fått för mig att det är den femte uppifrån som man använder för hålade luggs och den tredje eller fjärde upppifrån för ohålade. Man jag är inte säker.

 

David

Bödeln
Här är en bild på rolex bandstift tagen från Verkmästarna. Jag har fått för mig att det är den femte uppifrån som man använder för hålade luggs och den tredje eller fjärde upppifrån för ohålade. Man jag är inte säker.


Nej, alla Rolex-bandstift är 2.0 mm, nedan plockade jag precis ur en 1675 med borrade hål respektive en 16570 utan:

130722-Springbars_zps6984b167.jpg
 

DrDre

Patek
Nej, alla Rolex-bandstift är 20 mm, nedan plockade jag precis ur en 1675 med borrade hål respektive en 16570 utan:

130722-Springbars_zps6984b167.jpg

Vad jag menar är att de klockor med luggholes kan ha den nedre typen (utan fläns och där det yttre röret går ända ut till lug:en) och de med luggholes måste ha den övre typen så att man kan trycka ihop den från sidan. Tjockleken som indikeras i min bild har jag ingen aning om.
 
Topp