Optura servar Seiko. Optura NL servar Astron. Optura har sin Svenska agent i Karlstad. Dom i sin tur skickar klockan, i mitt fall en Seiko Astron, till Optura i Norge som i sin tur skickar den till Seiko* i Holland för garanti arbete. Redan här borde man fundera på om byråkratin inte kan ge upphov till sämre kundservice. I mitt fall är resan KM Stockholm - Optura Karlstad - Optura Norge - Seiko* Holland.
Hur kan nu Optura förtjäna epitetet Norra Europas Sämsta Servicecenter?
Jo, dom gör ett dåligt jobb. Nä, nu tog jag i i underkant. Dom gör ett exceptionellt dåligt jobb!
Vid första vändan skulle klockan in på garantireparation då den totalt slutade fungera efter 1 vecka.
När jag fick tillbaka den såg jag att boetten var repad (hårdhetsbehandlad titan) på ett mycket märkligt vis.
Detta ville dom inte kännas vid utan antydde istället att det måste vara självförvållat. Då hade jag burit klockan ca 30h vid olika dagar under en den vecka jag haft den.
Efter ca 1 år i min ägo (endast använd vid resor) märker jag 2 saker. Nr1, det är repor på några index. Nr2, när klockan inte synkar mot GPS går den betydligt fortare än de maximalt 15spm som Seiko lovar. Den skickas in en andra vända för åtgärd.
När den kommer tillbaka efter ca 1 månad har dom bytt urtavlan och angivit att funktion är kontrollerad, OK!
Det visar sig att det finns damm under glaset och klockan fortfarande går ca +2spd (=34spm). Efter att varit i direkt kontakt med Optura Norge, utan att ha lyckats få personen där att förstå vad problemet är, går jag i stället till KM Stockholm och förklarar mitt bekymmer. Nu skickar KM klockan, med slutdestination Seiko* Holland.
Idag var jag och hämtade den!! Det benämns "overhaul, circuit blocks" som åtgärder utförda. Nu har jag inte hunnit kolla hur mycket bättre den håller tiden eftersom jag synkade den vid kl 12 idag, men det jag omedelbart ser när jag kommer hem och granskar den noga (för att se om den fått några nya "service ärr" i det hårdhetsbehandlade titanet) är att glaset har flertalet små repor. Några av dom känner man om man låter ett rakblad mjukt gå över glaset.
Hur väl ska man dokumentera skicket på sin klocka innan man låter Optura sabba den?
Nu blir det ytterligare en vända till KM för att försöka se om det går att få glaset utbytt kostnadsfritt. Problemet är väl att det måste göras hos Seiko* NL igen
Nu är min terapistund över för denna gång. Har ni bättre erfarenheter av Optura, eller liknande? Kan vi kora Optura till sämsta Servicecenter i europa?
* ändrat efter förtydligande av @yonsson
Hur kan nu Optura förtjäna epitetet Norra Europas Sämsta Servicecenter?
Jo, dom gör ett dåligt jobb. Nä, nu tog jag i i underkant. Dom gör ett exceptionellt dåligt jobb!
Vid första vändan skulle klockan in på garantireparation då den totalt slutade fungera efter 1 vecka.
När jag fick tillbaka den såg jag att boetten var repad (hårdhetsbehandlad titan) på ett mycket märkligt vis.
Detta ville dom inte kännas vid utan antydde istället att det måste vara självförvållat. Då hade jag burit klockan ca 30h vid olika dagar under en den vecka jag haft den.
Efter ca 1 år i min ägo (endast använd vid resor) märker jag 2 saker. Nr1, det är repor på några index. Nr2, när klockan inte synkar mot GPS går den betydligt fortare än de maximalt 15spm som Seiko lovar. Den skickas in en andra vända för åtgärd.
När den kommer tillbaka efter ca 1 månad har dom bytt urtavlan och angivit att funktion är kontrollerad, OK!
Det visar sig att det finns damm under glaset och klockan fortfarande går ca +2spd (=34spm). Efter att varit i direkt kontakt med Optura Norge, utan att ha lyckats få personen där att förstå vad problemet är, går jag i stället till KM Stockholm och förklarar mitt bekymmer. Nu skickar KM klockan, med slutdestination Seiko* Holland.
Idag var jag och hämtade den!! Det benämns "overhaul, circuit blocks" som åtgärder utförda. Nu har jag inte hunnit kolla hur mycket bättre den håller tiden eftersom jag synkade den vid kl 12 idag, men det jag omedelbart ser när jag kommer hem och granskar den noga (för att se om den fått några nya "service ärr" i det hårdhetsbehandlade titanet) är att glaset har flertalet små repor. Några av dom känner man om man låter ett rakblad mjukt gå över glaset.
Hur väl ska man dokumentera skicket på sin klocka innan man låter Optura sabba den?
Nu blir det ytterligare en vända till KM för att försöka se om det går att få glaset utbytt kostnadsfritt. Problemet är väl att det måste göras hos Seiko* NL igen
Nu är min terapistund över för denna gång. Har ni bättre erfarenheter av Optura, eller liknande? Kan vi kora Optura till sämsta Servicecenter i europa?
* ändrat efter förtydligande av @yonsson
Senast ändrad: