• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Optura europas sämsta servicecenter?

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Optura servar Seiko. Optura NL servar Astron. Optura har sin Svenska agent i Karlstad. Dom i sin tur skickar klockan, i mitt fall en Seiko Astron, till Optura i Norge som i sin tur skickar den till Seiko* i Holland för garanti arbete. Redan här borde man fundera på om byråkratin inte kan ge upphov till sämre kundservice. I mitt fall är resan KM Stockholm - Optura Karlstad - Optura Norge - Seiko* Holland.

Hur kan nu Optura förtjäna epitetet Norra Europas Sämsta Servicecenter?
Jo, dom gör ett dåligt jobb. Nä, nu tog jag i i underkant. Dom gör ett exceptionellt dåligt jobb!

Vid första vändan skulle klockan in på garantireparation då den totalt slutade fungera efter 1 vecka.
När jag fick tillbaka den såg jag att boetten var repad (hårdhetsbehandlad titan) på ett mycket märkligt vis.
Detta ville dom inte kännas vid utan antydde istället att det måste vara självförvållat. Då hade jag burit klockan ca 30h vid olika dagar under en den vecka jag haft den.

Efter ca 1 år i min ägo (endast använd vid resor) märker jag 2 saker. Nr1, det är repor på några index. Nr2, när klockan inte synkar mot GPS går den betydligt fortare än de maximalt 15spm som Seiko lovar. Den skickas in en andra vända för åtgärd.

När den kommer tillbaka efter ca 1 månad har dom bytt urtavlan och angivit att funktion är kontrollerad, OK!
Det visar sig att det finns damm under glaset och klockan fortfarande går ca +2spd (=34spm). Efter att varit i direkt kontakt med Optura Norge, utan att ha lyckats få personen där att förstå vad problemet är, går jag i stället till KM Stockholm och förklarar mitt bekymmer. Nu skickar KM klockan, med slutdestination Seiko* Holland.
Idag var jag och hämtade den!! Det benämns "overhaul, circuit blocks" som åtgärder utförda. Nu har jag inte hunnit kolla hur mycket bättre den håller tiden eftersom jag synkade den vid kl 12 idag, men det jag omedelbart ser när jag kommer hem och granskar den noga (för att se om den fått några nya "service ärr" i det hårdhetsbehandlade titanet) är att glaset har flertalet små repor. Några av dom känner man om man låter ett rakblad mjukt gå över glaset.

Hur väl ska man dokumentera skicket på sin klocka innan man låter Optura sabba den?
Nu blir det ytterligare en vända till KM för att försöka se om det går att få glaset utbytt kostnadsfritt. Problemet är väl att det måste göras hos Seiko* NL igen :banghead::dead:
Nu är min terapistund över för denna gång. Har ni bättre erfarenheter av Optura, eller liknande? Kan vi kora Optura till sämsta Servicecenter i europa?
* ändrat efter förtydligande av @yonsson
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara för att reda ut lite:
Karlstad: Optura
Norge: Optura
Holland: SEIKO

Jag hade själv blivit galen och krävt reklamation men det är ju jag det. Har själv bara få men positiva erfarenheter av kontakt med SEIKO och Optura när det gäller service.
Har servat Credorkronograf i Japan: Snabbt.
Har tagit bort dammkorn på GS-tavla i Norge: snabbt.

Däremot är det ju inte som att skicka saker till schweziska tillverkare, där får man service-etui, snygg spec och ibland annan bonus i form av väska/resebox/keps eller dylikt.

Som tillägg vet jag att Optura tidigare valt att skicka alla Seikos till Japan även om Holland kunnat serva, detta kan ju vara en möjlig anledning.

Stå på dig!
 

JDH

Cartier
Jag hade lackat ur och satsat på att kontakta Seiko i Japan, via mail inledningsvis.
Jag hade också from. nu dokumenterat skadorna på klockan och skickat som bilaga i mailet till Seiko, skadorna hade jag hänvisat till Optura.
Vet inte hur mycket det hade hjälpt men jag upplever att ju högre upp i ett företag man vänder sig ju bättre kundservice får man.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade lackat ur och satsat på att kontakta Seiko i Japan, via mail inledningsvis.
Jag hade också from. nu dokumenterat skadorna på klockan och skickat som bilaga i mailet till Seiko, skadorna hade jag hänvisat till Optura.
Vet inte hur mycket det hade hjälpt men jag upplever att ju högre upp i ett företag man vänder sig ju bättre kundservice får man.
Helt meningslöst, den har ju inte varit i Japan.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@yonsson Jag har fått förklarat att just Astron ska till Holland. Ingen närmare förklaring än så... En lite rolig anekdot i sammanhanget är att jag för ett halv år sedan fick erbjudande om att vara med i "Astron club". Detta medlemskap skulle bla innebära förandsinfo om kommande Astron modeller, inbjudningar till event och möjlighet till direktkontakt med Optura. Det ända jag sett röken av, och använt mig av är just direktkontakten med Optura. Den kontakten slutade med att jag skrev på engelska men ändå inte lyckades nå fram :bag:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson Jag har fått förklarat att just Astron ska till Holland. Ingen närmare förklaring än så... En lite rolig anekdot i sammanhanget är att jag för ett halv år sedan fick erbjudande om att vara med i "Astron club". Detta medlemskap skulle bla innebära förandsinfo om kommande Astron modeller, inbjudningar till event och möjlighet till direktkontakt med Optura. Det ända jag sett röken av, och använt mig av är just direktkontakten med Optura. Den kontakten slutade med att jag skrev på engelska men ändå inte lyckades nå fram :bag:
Vem pratade du med på Optura och vilken AD har du gått via?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hade lackat ur och satsat på att kontakta Seiko i Japan, via mail inledningsvis.
Jag hade också from. nu dokumenterat skadorna på klockan och skickat som bilaga i mailet till Seiko, skadorna hade jag hänvisat till Optura.
Vet inte hur mycket det hade hjälpt men jag upplever att ju högre upp i ett företag man vänder sig ju bättre kundservice får man.
Jag tycker att jag efter första returen, bett säljaren kolla hela klockan med lupp tillsammans med mig. Tyvärr var inte samma säljare på plats när den kom åter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sant.. jag tänker mer på att Optura uppenbarligen inte klarar av att hantera uppgiften och att det då bör vara ganska lätt för Seiko att ta över och få det löst åt sin kund..
Fast den har ju varit hos SEIKO, i Holland. I så fall är det dit man ska rikta sig men det blir ju ganska konstigt om man från börjar gått via en AD och dessutom redan gått runt sin AD och redan pratat med Optura. SEIKOs servicecenter i Japan har i princip aldrig direktkontakt med kunder i EU, därför skulle inte det ge något. Optura representerar SEIKO i skandinavium och Japan hade hänvisat dit.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Liten uppdatering... redan nu kan jag se att klockan går ca +1sek sedan den synkades igår vid 13 tiden. Deras beskrivning av arbetet dom utfört "overhaul, circuit blocks" betyder alltså att dom repat glaset och sedan skickat tillbaka klockan.
Jag tänker mig att man kan jämföra med att man lämnar in sin bil till verkstaden. -Hej verkstaden! Jag har köpt en bil som tillverkaren hävdar har en förbrukning på 0,5l/mil vid blandad körning. Min bil förbrukar 1,2l/mil. Kan ni kolla vad som är fel och åtgärda problemet?
Svar: Vi har kollat och det är OK! Specifikation på fakturan lyder, översyn, filter. Och när du kör hem ser du att förbrukningen fortfarande är 1,1l/mil och att du har en buckla på motorhuven...
 
Topp