• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Rolex Daytona Hypen död?

Bodén

Panerai
Personligen tror jag det har en hel del med priset att göra. Ska man köpa Sportrolex lockar nog den hälften så dyra och minst lika, om inte ännu mer, ikoniska Submariner.

Sen att den numera är ganska trist och anonym i jämförelse med vintage är troligen också en faktor.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
No comments.
BAF62492-7C67-4C16-9B68-DB833CFA153A-3087-00000398042AB0CA_zps5f45175e.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tror jag håller med Zed. Någon form av hype kvarstår bland Rolex-kunder i allmänhet, däremot så skulle jag säga att bland "sådana som oss" så är det inte mycket till hype kvar. Däremot så finns ju det som DrDre pekar på: En klocka som helt igenom är en Rolex och det gör den förstås intressant. Kaliber 4130 är - enligt min mening - det mest robusta och pålitliga kronografverket man kan köpa just nu. Dock i en väldigt dyr förpackning. Och det har ju flera redan pekat på; att förpackningen är väl dyr jämfört med alternativen. För de äldre modellerna finns det en större fascination, särskilt de fyrsiffriga referenserna. Där tycks ju prisökningarna aldrig ta slut... Med ref 16520 någon stans i mitten.

För mig personligen är jag attraherad av verket, men inte den polerade ytan, men jag föredrar ju uteslutande äldre helborstade varianter. Visst lockade otillgängligheten mig också... men när de numera skyltas (från tid till annan) i butik så måste jag erkänna att just jag lockas inte lika mycket som jag kanske trodde... Men vem vet... Någon 116520 har jag ännu inte ägt...

För övrigt skulle jag påstå, att bland Rolex modeller här på forumet, så är hypen mycket större kring nya Submariner-modellen... Eller nya Explorer tvåan... En sprillans 116520 får knappast lika många glada tillrop. Eller?

Och Porsan: Att posta en bild på din guld-Daytona är en kommentar (även om den är ordlös). Det är verkligen inte "no comments". Men det är en obegriplig kommentar. Menar du - genom att posta en bild på din fina Daytona - att det finns en hype? Eller menar du att det inte finns en hype? Eller menar du bara att du har köpt något du tycker mycket om, som du vill visa upp apropå rubriken? :happyhappy:

mvh A
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tror jag håller med Zed. Någon form av hype kvarstår bland Rolex-kunder i allmänhet, däremot så skulle jag säga att bland "sådana som oss" så är det inte mycket till hype kvar. Däremot så finns ju det som DrDre pekar på: En klocka som helt igenom är en Rolex och det gör den förstås intressant. Kaliber 4130 är - enligt min mening - det mest robusta och pålitliga kronografverket man kan köpa just nu. Dock i en väldigt dyr förpackning. Och det har ju flera redan pekat på; att förpackningen är väl dyr jämfört med alternativen. För de äldre modellerna finns det en större fascination, särskilt de fyrsiffriga referenserna. Där tycks ju prisökningarna aldrig ta slut... Med ref 16520 någon stans i mitten.

För mig personligen är jag attraherad av verket, men inte den polerade ytan, men jag föredrar ju uteslutande äldre helborstade varianter. Visst lockade otillgängligheten mig också... men när de numera skyltas (från tid till annan) i butik så måste jag erkänna att just jag lockas inte lika mycket som jag kanske trodde... Men vem vet... Någon 116520 har jag ännu inte ägt...

För övrigt skulle jag påstå, att bland Rolex modeller här på forumet, så är hypen mycket större kring nya Submariner-modellen... Eller nya Explorer tvåan... En sprillans 116520 får knappast lika många glada tillrop. Eller?

Och Porsan: Att posta en bild på din guld-Daytona är en kommentar (även om den är ordlös). Det är verkligen inte "no comments". Men det är en obegriplig kommentar. Menar du - genom att posta en bild på din fina Daytona - att det finns en hype? Eller menar du att det inte finns en hype? Eller menar du bara att du har köpt något du tycker mycket om, som du vill visa upp apropå rubriken? :happyhappy:

mvh A
Nu var mitt inlägg av den mer ironiska karaktären men det verkar tydligen inte ha nått fram till alla. Hursomhelst så hade jag personligen nog inte köpt en Daytona om det inte vore för just 4130-verket. Angående priset så kan man väl fråga sig rent generellt hur många klockor är verkligen värda det man betalar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nu var mitt inlägg av den mer ironiska karaktären men det verkar tydligen inte ha nått fram till alla. Hursomhelst så hade jag personligen nog inte köpt en Daytona om det inte vore för just 4130-verket. Angående priset så kan man väl fråga sig rent generellt hur många klockor är verkligen värda det man betalar.
Din ironi gick fram till mig. Gick min ironi fram till dig? Försökte mitt bästa med smileyn...

Lite mer allvar: Håller med om verket. Det är verkligen en kvalitet!
 
Hypen i fråga har aldrig gällt hel eller halvguldarna -dom har alltid funnits tillgängliga att köpa för vem som helst,

Personligen så skulle jag hellre ha en daytona på kroko i guld än en i stål med länk , dom finns för runt 80 beggade (dock inte den nya som Porsan har) så inte långt ifrån stålen i pris och för mig så är den perfekt som dressare med lite sportig framtoning...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har själv haft en 116520, den var trevlig. MEN den blir alltid "mindre värd" än en vintage daytona och i samma prisklass finns ju det mkt godis att välja på vad gäller lyxstålklockor. Skulle jag bränna 70-80k på en beggad stålis i morgon så skulle jag nog hellre ta en royal oak än en daytona igen.

Om/när Rolle släpper nya daytonas i stål med keramisk ring etc så kanske den känns lite hetare igen. 116520 känns just nu lite "stuck in the middle". Den den är ej vintage och den är ej heller "cutting edge high-tech" (tänk gammal trött safirsub)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Har själv haft en 116520, den var trevlig. MEN den blir alltid "mindre värd" än en vintage daytona och i samma prisklass finns ju det mkt godis att välja på vad gäller lyxstålklockor. Skulle jag bränna 70-80k på en beggad stålis i morgon så skulle jag nog hellre ta en royal oak än en daytona igen.

Om/när Rolle släpper nya daytonas i stål med keramisk ring etc så kanske den känns lite hetare igen. 116520 känns just nu lite "stuck in the middle". Den den är ej vintage och den är ej heller "cutting edge high-tech" (tänk gammal trött safirsub)

Är inte 4130 ganska high tech?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Modet har gått mot större klockor. Samtidigt som tillgängligheten, dvs nätförsäljning på beg tillkommit.

Folk vill ha. Större, och mer svåråtkommlga klockor.

Tror att pannorna tagit över en del av hypen. Många som bar eller ville bära daytona. Bär pannor.
 

Sond

Patek
Jag har alltid haft svårt att förhålla mig till Daytona. Dels för att den är väldigt dyr och dels för att det först nu sitter ett toppenverk i den men då jag gillar vintage Daytona kommer jag ur fas. Så jag har aldrig känt ett sug efter någon. Men skulle dock kunna tänka mig en vintage. Helst i guld på läder. Men stål på länk kan accepteras..;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
16520 och senare modeller är rätt så oballa.... Lite kul guldis kombos finns.... Rainbow upplagan är helfräsig.... Och den som djyyyrgårdsböket har är rätts så ok..... Men mögig i övriga utföranden. Daytonan dog sotdöden 1989....
 

A.Gold

Omega
Hypen är ju helt klart över, men det brukar ju inte vara något som varar allt för länge. Jag antar att en påskyndade faktor har varit att de har spottat ut så sjukt många fula och plottriga modeller under 2000-talet. Kikade just in mig uret.se och bekräftade min "tes", hela 66 modeller hittar man där.

Daytonan för mig är de fyr-och femsiffriga referenserna, där snackar vi! Skulle ge min njure för pandan.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Modet har gått mot större klockor. Samtidigt som tillgängligheten, dvs nätförsäljning på beg tillkommit.

Folk vill ha. Större, och mer svåråtkommlga klockor.

Tror att pannorna tagit över en del av hypen. Många som bar eller ville bära daytona. Bär pannor.

Hmm...det är ju en viss skillnad på formspråket mellan en Daytona och en Panerai, så jag tror personligen inte att så är fallet.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
16520 och senare modeller är rätt så oballa.... Lite kul guldis kombos finns.... Rainbow upplagan är helfräsig.... Och den som djyyyrgårdsböket har är rätts så ok..... Men mögig i övriga utföranden. Daytonan dog sotdöden 1989....
Nu kan ju en "hype" vara att bära klockor som just Davvan tycker är "oballa"... :D

Att något är oballt, är ju inte samma sak som att det inte finns någon hype... :p

... Men jag tror att jag i princip håller med (bortsett guldisarna plus att jag tycker att tidiga 16520 är fina), samt att just jag lindar in det jag säger mer i mina påståenden... (Kaliber 4130 är förresten "ballt") ... men jag är ju inte heller någon Mr Cool Cat... ;)

För övrigt tycker jag att det krävs en bild på den där fina vintage-Daytonan, som i färg och form är så skön!

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Förresten, skulle vara intressant att veta hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut när det gäller nuvarande Daytonan. Föreställer mig att det i mångt är en accessoar för kvinnor såväl som män i större utsträckning än någon av Rolex andra större modeller.

A
 

Mr Chance

Kalmar
Folk skiter i designen. Det är status som gäller.

Vilka är "folk"?

Personligen så höll jag på att svimma av eufori varje gång jag såg en Daytona i början av mitt klockintresse men nu, snart 15 år senare, är jag ganska sval inför modellen. Vill inte analysera varför, det räcker att konstatera att den inte är den klocka jag skulle lägga pengar på.

Imho.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vilka är "folk"?

Personligen så höll jag på att svimma av eufori varje gång jag såg en Daytona i början av mitt klockintresse men nu, snart 15 år senare, är jag ganska sval inför modellen. Vill inte analysera varför, det räcker att konstatera att den inte är den klocka jag skulle lägga pengar på.

Imho.
Vissa stekare..
 
Topp