• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Rolex Daytona Hypen död?

F1zbo

Cartier
2-Faktor
En liten anekdot som en fd kollega berättade var att han hade stått på väntelista för en Daytona(tror det var runt 2006) men ångrade sig och SÅLDE då sin kö-plats för några tusen.
Det kan inte annat, förmodat att det stämmer, vara annat en stor jävla hype.
Hur det är nu har jag ingen uppfattning om.

Personligen har aldrig Daytonan gett mig några bestående intryck eller "sug" till skillnad från många andra av Rolex modeller.
 

DrDre

Patek
Det var ju en diskussion här för ett tag sedan om om Daytona och om den svalnat lite. Jag mellanlandade i Doha igår och där hade de en vit Daytona i montern. Jga har ju gått och småsneglat lite på den och blev lite småsugen. Jag fick erbjudandet $ 11.230, dvs 72-73 000 kr men det gick inte att pruta en cent på det priset.

Av en ren tillfällighet hade frugan 10.000 usd i kontanter i ett kuvert i handväskan (jobbat utomlands en vecka och fick kontant betalning) och sa "köp den om du vill ha den". Problemet var bara att jag hade ca 15 minuter till nästa flight och jag var inte direkt mentalt inställd på att köpa något just då, så jag fegade ur. Har dock ångrat mig nu, men nu är det ju för sent.
 

UNO

Panerai
Jag har ju kallat den för världens mest överskattade klocka.

Ingenieur snackas det inte heller så mycket om längre.
Nja.... Vilken klocka det snackas om är inget säker mått, vad som säljer är det dom räknas.
À-Ps RoyalOakpropaganda genom GQ, Esquire, King mfl gör det än viktigare att veta s J ä l v vad man vill ha innan köp.
 

DrDre

Patek
Nja.... Vilken klocka det snackas om är inget säker mått, vad som säljer är det dom räknas.
À-Ps RoyalOakpropaganda genom GQ, Esquire, King mfl gör det än viktigare att veta s J ä l v vad man vill ha innan köp.

Jo, jag håller väl med dig där. Det som säljs och det som visas i tidningar behöver ju inte vara samma sak.

Att "hypen är död" låter ju som att den helt plötsligt skulle vara direkt oattraktiv. Visst, det låg en där i Doha, i en butik som exponerar sina produkter till väldigt många potentiella köpare, osåld och till priset 72 tkr, så det får väl ses som att kanske "hypen är död". Men jag skulle ändå tro att det är den Rolex som fortfarande är mest eftertraktad, om man tittar på tex antal dagar ett ex ligger i butik, beg priser eller möjlighet att pruta.

Och själv ångrar jag ju idag att jag inte slog till. Har sett en 2006:a som säljs för 63 tkr, men då känns det ju onekligen som en bättre affär med en ny för 72.
 

UNO

Panerai
Jag är nöjd med min Ingenieur.
Jag skulle gärna ha en Daytona också vilket jag har haft.
På tal om hyper så är ett Svenskt klockforum ingen säker utgångspkt för statistiska bedömningar rörande kvalitets och lyxprodukter hur glada vi än är åt våra klockor.

Hamnade i en hiss med 5 Hublot för ett par veckor sedan, då kände man sig billig med GMT C.
 
  • Like
Reactions: jhm

par

Patek
2-Faktor
Jo, jag håller väl med dig där. Det som säljs och det som visas i tidningar behöver ju inte vara samma sak.

Att "hypen är död" låter ju som att den helt plötsligt skulle vara direkt oattraktiv. Visst, det låg en där i Doha, i en butik som exponerar sina produkter till väldigt många potentiella köpare, osåld och till priset 72 tkr, så det får väl ses som att kanske "hypen är död". Men jag skulle ändå tro att det är den Rolex som fortfarande är mest eftertraktad, om man tittar på tex antal dagar ett ex ligger i butik, beg priser eller möjlighet att pruta.

Och själv ångrar jag ju idag att jag inte slog till. Har sett en 2006:a som säljs för 63 tkr, men då känns det ju onekligen som en bättre affär med en ny för 72.
Vilken butik i Doha var det? Jag har upplevt att stål säljer dåligt där om man säger så:) senast jag skulle kolla på en 116610 så tittade konstigt på mig:-D
 

Mauritz

Rolex
No comments.
BAF62492-7C67-4C16-9B68-DB833CFA153A-3087-00000398042AB0CA_zps5f45175e.jpg

Grymt fin, stort ha begär....
Själv får man nöja sig med denna.
 

DrDre

Patek
Okej, aldrig hittat. Är så liten att man undrar hur de klämmt in det:)

Det fanns två klockbutiker, en som sålde billiga prylar, och brevid den en ganska liten som bla sålde Rolex. De hade ett rätt begränsat utbud, men jag tror att de hade alla sportmodellerna (kollade inte så noga efter att jag låst radarn på Daytonan).

Efter (det korkade) beslutet att avstå gick jag dock över till den vanliga butiken och tröstköpte två av mina favoriter, en låda Partagas Serie D No 4 och en flaska Hines (som man inte ser på duty free så ofta tyvärr), båda till rimliga priser. Överlag kändes det som att priserna var bra.
 

par

Patek
2-Faktor
Det fanns två klockbutiker, en som sålde billiga prylar, och brevid den en ganska liten som bla sålde Rolex. De hade ett rätt begränsat utbud, men jag tror att de hade alla sportmodellerna (kollade inte så noga efter att jag låst radarn på Daytonan).

Efter (det korkade) beslutet att avstå gick jag dock över till den vanliga butiken och tröstköpte två av mina favoriter, en låda Partagas Serie D No 4 och en flaska Hines (som man inte ser på duty free så ofta tyvärr), båda till rimliga priser. Överlag kändes det som att priserna var bra.
Okej, har varit endel i Doha och priserna överlag är riktigt höga. Klockbutikerna är varierande men inget som är direkt billigt fastän de saknar moms. De stora märkena brukar jämna ut det ändå känns det som. Däremot väldigt olika hur prutvilliga de var i olika butiker, tex omega, tag var desperata och andra helt ointresserade:)
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Hype är vad vissa märken lever på. Hype och marknadsföring är det som gör att folk spenderar stora pengar på grejer som ger lite värde. Det är också detta som gör att tillverkarna kan ta ut i princip så höga priser så möjligt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hepp där ser man, inte varje dag man besöker Guitar. Men är det möjligtvis där HM-Konungens motsvarighet heter Tamim bin Hamad Al Thani?
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Qatar...inga mänskliga rättigheter, men rättigheter att sälja dyra ur det har dem.
 

DrDre

Patek
Okej, har varit endel i Doha och priserna överlag är riktigt höga. Klockbutikerna är varierande men inget som är direkt billigt fastän de saknar moms. De stora märkena brukar jämna ut det ändå känns det som. Däremot väldigt olika hur prutvilliga de var i olika butiker, tex omega, tag var desperata och andra helt ointresserade:)

På flygplatsen, som min upplevelse bygger på (se ovan) tycker jag att priserna var helt ok. En låda Partagas var billigare än de flesta ställena och 72 tkr för en Daytona är väl inte dyrt? 72 tkr var det pris de gav mig direkt och efter det så vägrade de dock att gå ned något ytterligare.
 

par

Patek
2-Faktor
På flygplatsen, som min upplevelse bygger på (se ovan) tycker jag att priserna var helt ok. En låda Partagas var billigare än de flesta ställena och 72 tkr för en Daytona är väl inte dyrt? 72 tkr var det pris de gav mig direkt och efter det så vägrade de dock att gå ned något ytterligare.
Absolut, det verkar vara lika på många flygplatser att de har fasta "färdiga" priser.
 
Topp