• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Rolex Daytona Hypen död?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hur kan den vara död när beggade kostar mer än nya? (Tänker då ståldaytonas).
Kolla på den nya med keramiska. Ligger ju 40% över listpris på andrahandsmarknaden?
Sen är det väl enorm väntetid på nya?
@Compiss jag köper gärna din ståldaytona för drt priset. :)

Kollade en snabbis på Blocket och priserna är fan löjliga på 116500.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Klassisk kömentalitet;
- åh, en kö. Bäst jag ställer mig i den.
(Kön är lång och rör sig inte)
- måste desperat hitta alternativ till det som jag köar till, snabbt!
Tror dock att det är rätt få som faktiskt säljs för typ 160k? (Dvs ett desperat alternativ) Eller folk kanske är så sjuka att de faktiskt betalar sånt överpris? Hmm!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tror dock att det är rätt få som faktiskt säljs för typ 160k? (Dvs ett desperat alternativ) Eller folk kanske är så sjuka att de faktiskt betalar sånt överpris? Hmm!
Det händer nog.. svårt att veta. Människor som är desperata efter en häftig modell och har gott om deg kan nog tänkas betala överpris. Nån som jag som måste spara ett bra tag för att köpa något dyrt gör det inte då varje tusenlapp räknas.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det händer nog.. svårt att veta. Människor som är desperata efter en häftig modell och har gott om deg kan nog tänkas betala överpris. Nån som jag som måste spara ett bra tag för att köpa något dyrt gör det inte då varje tusenlapp räknas.

Hur mycket premium är det om alternativet är att vänta 4-5 år med prishöjningar i ekvationen?
 

SIRdavid

Panerai
Jag vet att Luxarywatches köper in dom för 130 om man har en.. Och dom ska ju ha din cut så uppenbarligen finns det en marknad för den med så pass hutlösa priser..
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Går det alls att ställa sig i kö i dag för en 116500LN, även om väntan är lååååång? Någon som hört något estimat på väntetid?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att Rolex bestämmer sig för att tjäna på hajpen och ökar tillgången. Då försvinner möjligheten för gråhandlare och privatpersoner att kapitalisera på dessa. Begpriset på gamla modeller lär också justeras ned under begpriserna på de keramiska. Detta händer förmodligen inte nu men förr eller senare så kommer utbudet på dessa att möta efterfrågan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Att Rolex bestämmer sig för att tjäna på hajpen och ökar tillgången. Då försvinner möjligheten för gråhandlare och privatpersoner att kapitalisera på dessa. Begpriset på gamla modeller lär också justeras ned under begpriserna på de keramiska. Detta händer förmodligen inte nu men förr eller senare så kommer utbudet på dessa att möta efterfrågan.
Får nästan hoppas på det.

Men det finns ju också ett scenario där tillgången inte korrigeras, och det inte blir så farligt dyrt att pröjsa överpris idag kontra listpris om typ 7 år. :)
 
Får nästan hoppas på det.

Men det finns ju också ett scenario där tillgången inte korrigeras, och det inte blir så farligt dyrt att pröjsa överpris idag kontra listpris om typ 7 år. :)
Jag tänker lite så. Nu har jag inte särskilt bra koll men har det inte varit relativt lång kö på t.ex. både Hulk och Batman i 7 respektive 4 år typ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Får nästan hoppas på det.

Men det finns ju också ett scenario där tillgången inte korrigeras, och det inte blir så farligt dyrt att pröjsa överpris idag kontra listpris om typ 7 år. :)
Well.. Som tidigare nämnt så har vi varit i denna sits förr. Rolex är också Rolex och har aldrig tidigare valt exklusivitet framför profit. Varför skulle de göra det denna gång? De bygger bara upp en sjuk efterfrågan innan de en vacker dag möter den.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Well.. Som tidigare nämnt så har vi varit i denna sits förr. Rolex är också Rolex och har aldrig tidigare valt exklusivitet framför profit. Varför skulle de göra det denna gång?
Vad är du tänker på specifikt? Jag var ju inte med när det begav sig med förra Daytonan osv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är du tänker på specifikt? Jag var ju inte med när det begav sig med förra Daytonan osv.
Då såg det likadant ut med fulla köer och lågt utbud. Det justerades senare ut när man ökade tillgången. Även om vissa ADs gärna ville ha illusionen av att saker var svåra att få tag på så var det inga större problem att få tag på en klocka om man bara kollade runt. Ser ingen anledning att tro att det inte blir så igen. Rolex vill maximera försäljning i slutändan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Då såg det likadant ut med fulla köer och lågt utbud. Det justerades senare ut när man ökade tillgången. Även om vissa ADs gärna ville ha illusionen av att saker var svåra att få tag på så var det inga större problem att få tag på en klocka om man bara kollade runt. Ser ingen anledning att tro att det inte blir så igen. Rolex vill maximera försäljning i slutändan.
Var det faktiskt tillgången som förändrades, och hur mycket hade det att göra med att efterfrågan förändrades?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Var det faktiskt tillgången som förändrades, och hur mycket hade det att göra med att efterfrågan förändrades?
Ingen aning. Gamla Daytonan var inte direkt ovanlig men det kanske var för att marknaden mättats under hajpen. Jag har svårt att tro det när man talat om fem års kö. Så många är knappast på kölistan så jag utgår ifrån att man ökat tillgången. Oavsett vad så tror jag inte att dagens opportunistiska begpriser är för evigt. Vare sig på den gamla eller nya modellen.
 

marmot

Panerai
Att Rolex bestämmer sig för att tjäna på hajpen och ökar tillgången. Då försvinner möjligheten för gråhandlare och privatpersoner att kapitalisera på dessa. Begpriset på gamla modeller lär också justeras ned under begpriserna på de keramiska. Detta händer förmodligen inte nu men förr eller senare så kommer utbudet på dessa att möta efterfrågan.
Säkert, men det sjuka är att att det verkar ta bra många år innan vi kommer dit.
 
Topp