• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Sub Cs microjustering så bra som det låter?

petke

Breitling
Hej, är på g att köpa min första riktiga klocka, en 114060 (Sub C, no date). Nu är det ju lite väntetid och att sitta o vänta i månader med pengar på kontot är inte min starka sida. Det blir en del surfande på klockor och forumet hjälper ju inte heller för att tålmodigt kunna sitta o vänta på en klocka :).
Tanken från början var att jag skulle köpa en OWG klocka för framtida generationer, "tyvärr" har forumet sakta men säkert fått mig att inse att man BEHÖVER flera klockor. Men detta köp kommer troligtvis bli mitt dyraste och därför väljer jag noga, velar och kommer med frågor till forumet då och då. Även om jag kommit fram till att Subben är vad jag vill ha, så blir det ju att man sneglar på annat medans man väntar t.ex. Milgauss. Men jag faller alltid tillbaka på Subben och intalar mig att jag verkligen BEHÖVER microjusteringen på subben... Därför skulle jag gärna vilja höra tankar från er som har en, använder man microjusteringen, är den så bra som det låter, är klockan bättre att bära än andra Rolex pga justeringen.
Jag har prövat Subben. Men den har ju inte varit anpassad för min arm då.
 

kalufsen

Panerai
Det är inte microjustering på subben utan glidelock - lite osäker men tror det är från 0-22mm eller liknande! När jag hade subc så uppskattade jag funktionen då handleden sväller och varierar under dagen
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ja! glidelock är mycket användbar. Haft easylink också, och är mkt bra det också, fast så är glidlocken något vassare i mitt tycke, även om man måste ta av klockan och justera.
 

petke

Breitling
Nu känner jag mig lugn, mina handleder varierar en del under dagen och jag stör mig nått enormt när klockan sitter för tight och med 5 av 5 mycket positiva omdömen så känner jag att jag BEHÖVER glidelock.
Jag väljer ju noga för jag inser att jag har råd att köpa EN 65.000:- klocka och kanske några för 10.000-20.000:- på sikt, kommer troligtvis aldrig kunna köpa en ny Rolex igen (inte utan skilsmässa).

Annars spökar ju tanken ständigt att istället för Sub så skulle jag ju kunna köpa 3-4 bra klockor direkt via forumet... Jävla forum som ger en hjärnspöken...
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Glidelock är underbart smidigt. Nödvändigt? Nej, men är det bekvämt att ha? Ja. Särskilt när det är varmare ute. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Riktigt smidigt! sedan om man VERKLIGEN behöver det är ju en annan fråga.....
Det är riktigt bra & jag använder det varje dag när länken är på. 20 mm justering är det per steg & det gör att du kan få klockan att sitta perfekt hela tiden. Jag gillar att min klocka sitter tight, därför känns det som ett stort hopp att gå tillbaka till en länk utan glide-lock. Efter att jag har lirat hockey får jag justera upp länken tre steg. Tanken att ha en länk utan snabbjusteringen då känns avlägsen.

Hade inte SubC haft glide-lock hade jag helt klart valt tidigare generation submariner utan det större maxi caset.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nu känner jag mig lugn, mina handleder varierar en del under dagen och jag stör mig nått enormt när klockan sitter för tight och med 5 av 5 mycket positiva omdömen så känner jag att jag BEHÖVER glidelock.
Jag väljer ju noga för jag inser att jag har råd att köpa EN 65.000:- klocka och kanske några för 10.000-20.000:- på sikt, kommer troligtvis aldrig kunna köpa en ny Rolex igen (inte utan skilsmässa).

Annars spökar ju tanken ständigt att istället för Sub så skulle jag ju kunna köpa 3-4 bra klockor direkt via forumet... Jävla forum som ger en hjärnspöken...
Köper du från en gråhandlare, så kan du få en ny SubC för runt 55k... ;)
 

kalufsen

Panerai
Det är riktigt bra & jag använder det varje dag när länken är på. 20 mm justering är det per steg & det gör att du kan få klockan att sitta perfekt hela tiden. Jag gillar att min klocka sitter tight, därför känns det som ett stort hopp att gå tillbaka till en länk utan glide-lock. Efter att jag har lirat hockey får jag justera upp länken tre steg. Tanken att ha en länk utan snabbjusteringen då känns avlägsen.

Hade inte SubC haft glide-lock hade jag helt klart valt tidigare generation submariner utan det större maxi caset.
2 cm per steg? ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Glidelock är grymt! Har det på min DSSD och det är väldigt smidigt på sommaren när klockan sitter för tight.
 

xTZ

Cartier
Microjusteringen är grymt skön att ha! (har själv en 114060) Ändrar något hack fram och tillbaka beroende på hur handleden är varje dag! Man får ju max comfort då! :D

Det är värt att vänta! ;)
 

M.U

Rolex
Inte ägt eller en själv men hör många som verkar masturbera kring funktionen. Känns lite överhypat men säkert ett jätte smart tillägg på en dykarklocka!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Rolex glidelock är det bästa som hänt dykarklockor.
Äger tyvärr ingen Sub för tillfället men när jag gjorde det kändes det som att jag aldrig skulle köpa något annat pga just den funktionen.
Riktigt gedigen känsla också.
 
Topp