• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är (Tag) Heuer på väg tillbaka mot sina fornstora dagar?

DrDre

Patek
Jag vet inte om övriga håller med mig, men jag tycker att Heuer gjorde måga av de allra roligaste klockorna under 60 och 70 talet med härlig racingkänsla och fantastisk design (och i särklass coolaste namnen). Men efter det så tappade man lite stinget och många modeller blev lite slätstrukna. Men är man kanskek på gång nu igen i sin paradgren sportkronografer?

Deras vintage kronografer börjar ju tydligen stiga ordentligt nu:
http://www.hodinkee.com/blog/1960s-...m-new-york-is-this-a-new-era-of-heuer-pricing

Och kanske ännu mer spännande, man har tagit fram (ännu) ett inhouseverk (utvecklingskostnad av ca 130 miljoner kr!!) som anses vara bland det bästa på marknaden.
http://www.hodinkee.com/blog/caliber-1969-new-in-house-chronograph-from-tag-heuer
 

DrDre

Patek
Är vi säkra på att det inte bara är ett Seikoverk den här gången oxå :D

Vi får väl se. Hodinkee verkar väldigt possitiva även till 1887. Man skriver i den länkade artikeln:

"The existing caliber 1887 is a superb movement. There was, of course, a little drama around its unveiling in 2009 when TAG called it an in-house movement (which it is, if you're referring to manufacture) but it isn't, if you're referring to conception - the blueprints for the 1887 were purchased from a subsidiary of Seiko corporation. To me, it doesn't matter at all, but it was a bit of a PR snafu. Actually, I think the development of the 1887 atop the existing Seiko blueprint was pretty brilliant - it allowed TAG to create their own movements away from the existing Valjoux and ETA-based watches several years ahead of its competitors. It costs a literal fortune to develop a chronograph caliber, and it simply couldn't not have happened any other way."

"I don't want to downplay what TAG did with the 1887 - they invested extremely heavily in it. Actually, they spent five years working on it, and spent over $20 million. It uses a patented oscilating pinion with column wheel, and once it hit stores in the new Carrera, it was extremely well received and even won the Petite Aiguile d’Or Award at that year’s Grand Prix d’Horlogerie de Genève. This movement is no joke.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Skulle inte vara helt fel med en fin Autavia eller Carrera vintage chrono... Köpa nu och vänta på prisstigning? :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ja det är väl inte alltför älskat i Sverige, verkar ju vara betydligt mer populärt i tex USA där man ofta ser dom i filmer och serier.
Om dom är på väg upp det tror jag faktiskt inte riktigt.
Dom har alldeles för mycket modeller i lägre segmentet för att hoppa upp ett steg tror jag, men det är väl där dom passar som bäst tycker jag ändå, prisvärda klockor med en rolig design i många fall.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Gamla Heuers är fantastiska! Det var de första klockrna jag fastnade för när jag "gav mig in i" klockträsket.

Hoppas du har rätt, så min gamla Carrera stiger lite i pris, så jag kan få tillbaka det jag gav för den förra året... ;)
(fast den ska ju inte säljas iofs...)



Ångrar som f-n att jag inte köpte en Camaro som jag hade på G i samband med att jag köpte Carreran oxå.
En så´n här:


(fast denna bilden är stulen på nätet)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig så funkar tyvärr inte TAG Heuer alls. Jag kan nästan känna mig lite provocerad av deras re issues av de gamla kollektionerna. Har nästan mer respekt för deras moderna grejer, även om det inte är riktigt min grej...

Däremot så älskar jag Heuer's 60- & 70-tal. Det enda dumma med såna här trådar är bara att det svider ännu mer att jag flippade mina två Autavias...
 

Isodor

Audemars
TAG går rätt väg i att försöka göra dess klockor med "exklusiva" med finare/bättre in-house verk. Lite som Omega gjorde..

Tycker några nya modeller är tuffa som de släpper, som drar åt racing hållet. Nya bullheaden är skitkool, skulle gärna haft en sådan själv.
 

Isodor

Audemars
79e9bd159b03d97c0dfa1c33c0326ef217cfe276.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Heuer Autavia från sent 60 tal är min favorit Heuer. Missade en på Tradera under hösten. Gick för 10.000 kr vilket nog får anses vara ett bra pris. Inte det fina exet på bilden dock.

6901706163_ae60f0b4fc_z.jpg


Tillsvidare får jag hålla tillgodo med min Carrera från tidigt 70-tal. Visst skulle dom ha kompletterat varandra bra?

 

hedbrg

Panerai
Heuer Autavia från sent 60 tal är min favorit Heuer. Missade en på Tradera under hösten. Gick för 10.000 kr vilket nog får anses vara ett bra pris. Inte det fina exet på bilden dock.

6901706163_ae60f0b4fc_z.jpg

10' kändes som den låg i regionen klipp, hade jag inte haft siktet inställt på en treögd istället hade jag nog jagat den en bit.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Känner mig lite nöjd när jag läser detta, då jag igår hämtade ut denna coola Pasadena (bara namnet är ju en njutning!) :happyhappy:
OkOE5Cc.jpg


Nu har jag ju en modern rackare också (som kanske har namnet mot sig), jag tycker är de är kraftigt underskattade med tanke på hur mycket klocka man får (begagnat) som är riktigt fina (älskar tavlan!).
Y2Z6axR.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Håller med om att de stigit, lade upp en tråd för ett tag sen om det här. Slagit många rekord sista tiden:)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hade erbjudande på en 70-tals monaco för 10-12 år sedan 15k. Backade ur affären tyckte att den var för dyr:banghead:
 

raketa

Omega
Diggar det nya urverket. Enda jag hoppas på är att de kanske kan börja vända om trenden med överdimensionerade klockor. 1969 är ju lite tunnare, så det är ett litet plus där med!
 

KMS

Rolex
60-70 tals Heuer är ju grymt coola. Tag känns lite tråkigare...
Blir inte riktigt klok på reklamen dock.:) Varför har han inte klockan på armen???
Leo+DiCaprio.jpg
 

carlanton

Audemars
Ja det är väl inte alltför älskat i Sverige, verkar ju vara betydligt mer populärt i tex USA där man ofta ser dom i filmer och serier.
Om dom är på väg upp det tror jag faktiskt inte riktigt.
Dom har alldeles för mycket modeller i lägre segmentet för att hoppa upp ett steg tror jag, men det är väl där dom passar som bäst tycker jag ändå, prisvärda klockor med en rolig design i många fall.


Jag tror att Tag Heuer är rätt populärt i Sverige, men kanske inte i klocknördskrestar. Carreran är nog inte helt ovanlig som "graal" ute i stugorna.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tror att Tag Heuer är rätt populärt i Sverige, men kanske inte i klocknördskrestar. Carreran är nog inte helt ovanlig som "graal" ute i stugorna.

Jag menade i kretsen, allmänt är det mer associerat med lyx tror jag.
Inte som Rolex men ganska högt.

Farsan har en carrera han är supernöjd med, haft flera år och den har varit med om många resor, bad, smällar mm, han är extremt oförsiktig.

F090986D-A7A0-4374-97CA-43CE35B42B70-27083-000007071D1846F0.jpg
 
Topp