• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är urverket trasigt?

skurtbert

Omega
Hej, jag köpte en vintage Citizen på Tradera, lite på skoj i förra veckan. Inte alls min stil på klocka men jag tyckte den såg fräsig ut ;)

Jag har inte så stor erfarenhet av automatiska vintageurverk och blev lite oroad när jag skulle ställa tid och dag/datum, det är liksom ett väldigt tydligt motstånd i kronan, känns nästan som att något tar emot, men så släpper det och visare/datum rör på sig ett litet hopp sedan byggs motståndet upp igen innan nästa hopp.

Klockan håller annars tiden helt ok med duglig gångreserv. Känns detta igen? Är det något som är fel eller är detta att vänta från 30+ år gammalt "non-hacking" urverk från Japan?

Med vänlig hälsning, Daniel
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är inte så att visarna tar i varandra när minut- och tim-visarna möts eller att minutvisaren tar i tim-markeringarna under rotationen? Datumhjulet kan också ställa till det men då uppstår det när datumet ställs. Ställmekanismen kan också vara sliten och måste bytas ut och som det låter är det så i detta fall. När mekanismen blir trög sliter man ut kuggar på muffhjulet eller de andra kugghjulen och ibland är det värre än så och själva bottenplattan måste bytas för hjulen slirar då de inte är fixerade på rätt plats längre.

På en del klockor har jag märkt att kuggarna tar när man håller ett konstant tryck uppåt eller nedåt när man ställer klockan och då kan det räcka med att man rengör mekanismen och fettar in den igen men att det alltid är lite känsligt när man ställer tiden.
 
Senast ändrad:

skurtbert

Omega
Det är inte så att visarna tar i varandra när minut- och tim-visarna möts eller att minutvisaren tar i tim-markeringarna under rotationen? Datumhjulet kan också ställa till det men då uppstår det när datumet ställs. Ställmekanismen kan också vara sliten och måste bytas ut och som det låter är det så i detta fall. När mekanismen blir trög sliter man ut kuggar på muffhjulet eller de andra kugghjulen och ibland är det värre än så och själva bottenplattan måste bytas för hjulen slirar då de inte är fixerade på rätt plats längre.

På en del klockor har jag märkt att kuggarna tar när man håller ett konstant tryck uppåt eller nedåt när man ställer klockan och då kan det räcka med att man rengör mekanismen och fettar in den igen men att det alltid är lite känsligt när man ställer tiden.
Tack, detta kan nog stämma, känns som det är något mekaniskt som tar emot, typ som att kuggarna inte riktigt glider i varandra till 100%, lite synd då jag gillar klockan och säljaren sa att den var funktionstestad utan anmärkning... men det är väl därför man ska va lite försiktig på tradera. Det rör sig ju inte om några stora pengar för klockan så det må väl vara hänt att urverket rasar inom ett år... som en påminnelse till mig själv. Jag är tyvärr inte tillräkligt duktig på urverk för att försöka smörja upp det själv och testa om det blir bättre.

MVH Daniel
 

Martin Lovasz

Audemars
Det gäller inte bara använda klockor.

100045.jpg

Den här aldrig sålda läckerbiten från slutet av 70-talet växlar inte dag som den skall och det direkt från fabriken.

Tror ni att garantin gäller?
 

Gurgel

Cartier
Det gäller inte bara använda klockor.

100045.jpg

Den här aldrig sålda läckerbiten från slutet av 70-talet växlar inte dag som den skall och det direkt från fabriken.

Tror ni att garantin gäller?
Hur får man tag på en sådan läckerbit? Köpte upp ett konkursbo på 70-talet och glömde av det i 40 år? Riktigt fin klocka!!!
 

Martin Lovasz

Audemars
Hur får man tag på en sådan läckerbit? Köpte upp ett konkursbo på 70-talet och glömde av det i 40 år? Riktigt fin klocka!!!
De kommer från en nu nerlagt urmakeri som bytte inriktning från armbandsur till klockor i början av 80-talet och har legat i hands lager sedan dess. Tyvärr är det inte många kvar och en del har legat dåligt men den finaste har jag lagt vantarna på själv som är från 1940. Den är lite mindre så när den blev osåld hade modet helt ändrats och den blev omöjlig att sälja.

Jag har bara två till osålda herr klockor från hans lager utöver den här men de är felfria så dem skall jag lägga ut på Tradera på Söndag. Däremot vet jag inte riktigt vad jag skall göra med den här Citizen klockan för jag lagar inte så många Japanska klockor så den blir nog liggande igen.
 

Gurgel

Cartier
De kommer från en nu nerlagt urmakeri som bytte inriktning från armbandsur till klockor i början av 80-talet och har legat i hands lager sedan dess. Tyvärr är det inte många kvar och en del har legat dåligt men den finaste har jag lagt vantarna på själv som är från 1940. Den är lite mindre så när den blev osåld hade modet helt ändrats och den blev omöjlig att sälja.

Jag har bara två till osålda herr klockor från hans lager utöver den här men de är felfria så dem skall jag lägga ut på Tradera på Söndag. Däremot vet jag inte riktigt vad jag skall göra med den här Citizen klockan för jag lagar inte så många Japanska klockor så den blir nog liggande igen.

Nej du måste ju prova KS först! Allt för konsten du vet... ;-) om inte så kan du väl bjuda på en bild iafl?
 
Topp