• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärvd Omega Seamaster cal.321 1962

Andreas_c

Breitling
Hej! Ärvt denna Omega i guld från 1962 av min far. Välanvänd som ni ser på bilderna men har stort affektionsvärde. Googlat runt lite och får det till att det är en Seamaster cal. 321. Användes senast för 10-15 år sedan och går inte längre.

Undrar nu vart ni skulle vänt er med ett liknande ur? Nån som vet typ vad det skulle kosta? Använt sökfunktionen i forumet och sett mellan 3-10 000. Gör hur som helst inget om servicen kostar mer än klockans värde. Tacksam för svar!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    145.9 KB · Visningar: 476
  • image.jpeg
    image.jpeg
    67.7 KB · Visningar: 417
  • image.jpeg
    image.jpeg
    72.7 KB · Visningar: 411

Norra

Panerai
Vet inte huruvida Farfars Klocka eller ABC Werner kan serva den med originaldelar, 321an är ganska dyr att serva (tror jag?). Annars är det AD som gäller. Grym klocka, och beklagar sorgen, förstår att den har mycket affektionsvärde hos dig :)

Edit: Välkommen till KS
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Servicen kostar inte mer än klockans värde. Den är asgrym! 18Ķ? Högt ekonomiskt värde också!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grym klocka, grattis!
Försök att hitta någon som kan/har delar att serva den. @Patrik J har ju ett par speedys med 321 och har kanske något tips om vem som kan serva?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@Norra tackar! Snabba svar här, kul att ni gillar den! Ta mig fan, skulle ta fram den för att se om det var 18 k (vilket jag inte kan urskilja på stämplarna) och nu tickar den jäkeln efter tidigare uppdragningsförsök!

Lämna in den för service oavsett, oljorna lär vara helt slut. Klockan kan hålla ett väldigt högt värde, speciellt om den är tillverkad i solitt guld. Dock är 321 delarna rätt dyra och att köra en klocka utan olja/torra oljor är lite som att köra en bil utan olja. Väldigt dumt och dyrt mao. :)
 

Andreas_c

Breitling
@eriksson850 tar hemskt gärna emot tips på "rätt" urmakare! Funderade på att börja hos Farfarsklocka som verkar reko och då eventuellt hänvisas vidare. Finns ju en del olika ADs att välja i nästa steg...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@eriksson850 tar hemskt gärna emot tips på "rätt" urmakare! Funderade på att börja hos Farfarsklocka som verkar reko och då eventuellt hänvisas vidare. Finns ju en del olika ADs att välja i nästa steg...

Vet inte vem som är bäst/har delar till 321, förhoppningsvis får du ett svar här i tråden under helgen. Annars är väl farfars klocka och ABC i Stockholm rekommenderade. Tror inte att de har några problem att serva den bara det finns delar.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vet att en kompis talade med ABC Werner nyligen angående service av hans Speedy 321. Han skulle kunna serva den. Tror det låg runt 7000 kr. Och du, stort grattis till klockan! Eller vänta...beklagar din fars bortgång förstås. Jag gillar Seamasterchronon starkt och hoppas du får den renoverad så du har ett riktigt fint minne efter din far.
 

Patrik J

Rolex
Oj, vilken guldklimp! Oavsett vad en service kostar så kommer det att vara värt det. Du har fått bra tips på urmakare reda, lyssna på dom. Alternativt gå in till en AD och låta dom skicka den på spa hos Omega i Bienne några månader. Personligen skulle jag nog ha gjort det sistnämnda med en sån fin klocka.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Oj, vilken guldklimp! Oavsett vad en service kostar så kommer det att vara värt det. Du har fått bra tips på urmakare reda, lyssna på dom. Alternativt gå in till en AD och låta dom skicka den på spa hos Omega i Bienne några månader. Personligen skulle jag nog ha gjort det sistnämnda med en sån fin klocka.
Är inte risken att Omega byter ut en massa delar? Tavla, visare, pushers och sånt där? Dom verkar vara grymt sugna på det vad jag har hört.
 

Patrik J

Rolex
Är inte risken att Omega byter ut en massa delar? Tavla, visare, pushers och sånt där? Dom verkar vara grymt sugna på det vad jag har hört.
Man får skicka med lite instruktioner så klart. :D
Fördelen med Omega är att de skickar tillbaka varenda liten pinal som de har bytt. Jag har två klockor som har varit där och fått tillbaka fjädrar, mikroskopiska skruvar och annan värdelös dynga. Ska klockan användas så kan det ju vara bra med till exempel nya knappar – och låta originalen ligga tryggt någonstans.
Sen inbillar jag mig att det sitter någon liten gubbe med skägg i Bienne som har som livsuppgift att bara renovera gamla Seamaster-kronografer i guld från 60-talet. Men det är bara en gissning. ;)
 
GRYM hoppas det går att hitta delar nu om de hittat, annars ska det tydligen vara väldigt ont om dem. Vad det än kostar (nåja) bör den servas och behållas!
 

Icaras

Rolex
Om det är 18k skulle jag tro att värdet ligger omkring 30k. Har inte sett farligt många som denna men stålisen går ju loss på runt 20k :).

Man får skicka med lite instruktioner så klart. :D
Fördelen med Omega är att de skickar tillbaka varenda liten pinal som de har bytt. Jag har två klockor som har varit där och fått tillbaka fjädrar, mikroskopiska skruvar och annan värdelös dynga. Ska klockan användas så kan det ju vara bra med till exempel nya knappar – och låta originalen ligga tryggt någonstans.
Sen inbillar jag mig att det sitter någon liten gubbe med skägg i Bienne som har som livsuppgift att bara renovera gamla Seamaster-kronografer i guld från 60-talet. Men det är bara en gissning. ;)
Så det är så alltså? Trodde inte de lyssnade ett dugg på instruktioner av något slag. Om de nu gör det är det ju suveränt! Blev dina exakt som du förväntat dig? :)

Du, eller någon annan på forumet har väl en liknande klockan ovan fast i stål?
 

Patrik J

Rolex
Om det är 18k skulle jag tro att värdet ligger omkring 30k. Har inte sett farligt många som denna men stålisen går ju loss på runt 20k :).


Så det är så alltså? Trodde inte de lyssnade ett dugg på instruktioner av något slag. Om de nu gör det är det ju suveränt! Blev dina exakt som du förväntat dig? :)

Du, eller någon annan på forumet har väl en liknande klockan ovan fast i stål?
Såvida det inte skett någon stor försämring den senaste tiden så borde det inte vara några problem bara man skickar ordentliga instruktioner via AD. Jag har i alla fall fått intrycket att Omega är mån om både sin historia och sina kunder. Men det är ju också mycket möjligt att den där klockan kan fixas utan problem i Stockholm.

Japp, jag har en stålis. Finns väl några till här på forumet också.
P1020857.jpg
 

Marckus

Panerai
Lämna tavlan orörd!
Behövs delar är det trist... Jag hade låtit werner kolla på den. F.ör ~5 år sen ville farfars klocka inte ens ta in min 321-speedy
 

Andreas_c

Breitling
Liten uppdatering: Werner ville inta ta in den och rekommenderade en AD. Gick till Krons Ur som skickade den till Lindahls, domen blev: komplett genomgång av urverk, byte krona, packningar, glas. Kostnadsförslag 9700:-. 6 veckor senare ser ni resultatet nedan!

Slutpriset blev ca 12500:-, saftigt men stort affektionsvärde som sagt! Glasbytet och en ny strap gjorde ju underverk jmf med fotona ovan. Nästa gång kommer jag gå via @tictac62 , ville köra via AD första gången. Nåt som förvånade mig var att när jag frågade vad de gjorde med den gamla kronan sa de att de "destruerade" den vilket var standard på Omega? Är väl rimligt för att de skall ha monopol på reservdelar antar jag men kändes lite "hårt":)
 

Bilagor

  • DSC03584.JPG
    DSC03584.JPG
    146.3 KB · Visningar: 130
  • DSC03592.JPG
    DSC03592.JPG
    107.3 KB · Visningar: 106
  • DSC03593.JPG
    DSC03593.JPG
    101.9 KB · Visningar: 110
  • DSC03595.jpg
    DSC03595.jpg
    102.6 KB · Visningar: 105
  • DSC03596.jpg
    DSC03596.jpg
    100.8 KB · Visningar: 104
  • DSC03597.JPG
    DSC03597.JPG
    110.4 KB · Visningar: 109
  • DSC03591.JPG
    DSC03591.JPG
    113.8 KB · Visningar: 109
  • DSC03601.JPG
    DSC03601.JPG
    132.1 KB · Visningar: 108
Topp