• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ärvd Tissot, men vad heter modellen?

Shades

Basic
Hej!

Ny här på forumet efter att ha fått upp ögonen för lite äldre klockor. Dock brist på både erfarenhet och kunskaper så jag vänder mig till er som kanske kan och vill hjälpa mig.

Denna äldre klockan fick jag utav min far som tidigare fått den utav hans far.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta just denna modellen hos tissot utan endast liknande.
Äkta eller inte, det vet jag inte!

Mina gissningar, 50-60 tal kanske något i stil med 27B / cal 27 men har inte hittat med denna sortens urtavla.
Skulle vilja veta när klockan är tillverkad och vad modellen heter samt om den är värd 0:- eller ett par tusen iaf, oavsett så har den ett affektionsvärde för mig!

Tack på förhand!

upload_2018-8-19_20-14-5.jpeg

upload_2018-8-19_20-14-24.jpeg

upload_2018-8-19_20-14-38.jpeg

Fin och kul med arvet! Det är med centrumsekund så något av de senare cal 27 antagligen b dårå med centrumsekundkonvertering :) Har oxå en sån där typ, ser ut som en visodate i jubileums boett. Du får öppna upp och kolla nr för årtal men är väl sent 50-tidigt 60-tal. Jag säger runt 1500kr oservad.

Jag tycker också att det liknar jubileumsboetten (trevliga lite kraftigare boetter), gissar tidigt 50-tal. :)

Om du får upp boettlocket så står det ett serienummer på verket som går att kolla mot en tabell och se vilket årtal den är tillverkad.

Fin och kul med arvet! Det är med centrumsekund så något av de senare cal 27 antagligen b dårå med centrumsekundkonvertering :) Har oxå en sån där typ, ser ut som en visodate i jubileums boett. Du får öppna upp och kolla nr för årtal men är väl sent 50-tidigt 60-tal. Jag säger runt 1500kr oservad.

Tack för tipsen!
Den är väldigt lik en tissot visodate F70647 men saknar sekundvisare och datum.
Även kronan är lite annorlunda. Urtavlan och boetten är dock snarlika.

Jag tycker också att det liknar jubileumsboetten (trevliga lite kraftigare boetter), gissar tidigt 50-tal. :)

Om du får upp boettlocket så står det ett serienummer på verket som går att kolla mot en tabell och se vilket årtal den är tillverkad.

Gissar på att min farfar bör ha köpt den runt tidigt 50-tal, men mycket osäker.
Vågar man öppna den om man har noll kunskaper? Så att inget trillar ut!

Har du en squashboll?
I så fall kan du hålla i klockan med glaset nedåt, trycka bollen hårt mot baklocket och vrida motsols. Brukar funka bra. Finns väl alltid risker men har själv aldrig råkat ut för ngt när jag öppnat och kan inte heller ngt typ....

Tack för tipsen!
Den är väldigt lik en tissot visodate F70647 men saknar sekundvisare och datum.
Även kronan är lite annorlunda. Urtavlan och boetten är dock snarlika.

Gissar på att min farfar bör ha köpt den runt tidigt 50-tal, men mycket osäker.
Vågar man öppna den om man har noll kunskaper? Så att inget trillar ut!
Inte jättesvårt att öppna, men känner du dig osäker så ta den till en urmakare och be om att få ta lite bilder när den är öppen. :)

Finns det ingen här som har koll på vilken klocka det är? :( Kan inte hitta modellen trots flera timmars googlande.
Kan säga att det är en Tissot, sent 40-tal, med förmodligen någon version av cal 27-2 som saknar sekundvisaren, står det inget på tavlan har den oftast inget modellnamn, kan kallas Bulls eye, zon-tavla men något mer finns troligen inte, öppna den och kolla serienumret så kommer man lite närmare ålder.
Edit: Ju större den är i diameter utan kronan allt som oftast dyrare.

Senast ändrad:
Den har nog inget speciellt modelnamn, däremot borde det finnas ett referensnummer på insidan av boettlocket. Samma referens kan sedan ha olika typer av tavlor.

Får se till att någon som kan öppnar dennåt mig då. Trodde faktiskt att alla klockor hade ett specifikt modellnamn.

Kan säga att det är en Tissot, sent 40-tal, med förmodligen någon version av cal 27-2 som saknar sekundvisaren, står det inget på tavlan har den oftast inget modellnamn, kan kallas Bulls eye, zon-tavla men något mer finns troligen inte, öppna den och kolla serienumret så kommer man lite närmare ålder.

Tack för informationen!
Ska försöka att hitta något om den, trodde att man lättare skulle kunna hitta åtminstone en bild på just denna modell med samma typ utav boett och urtavla och lite information men det var svårare än jag trodde.
Ska förgöra mer research med den informationen du gett mig.

Tusen tack!

Tillbaka
Topp