• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärvt farsans gamla Certina - vad nu?

theomoll

Breitling
Hej!
Jag vet inget om klockor men har precis fått ärva pappas Certina DS-2 från 70-talet. Den är automatisk och kör några sekunder när man vaggar den. Vet ingenting om klockan förutom det. Den ska inte ha varit i bruk på ett par decennier så jag tror att den behöver servas. Hur mycket bör det kosta? Har ni tips på en bra och prisvärd verkstad i närheten av Halmstad? Något annat jag bör veta?

Som ni kanske märker är jag helt grön så alla tips och insights skulle uppskattas!
61674548_401906097205788_5566999152941858816_n.jpg
61936087_939635959716104_7952141371702247424_n.jpg
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Mårtenssons ur på Stora Torg löser detta. Kanske inte billigast i landet, men de gör enligt mig ett bra jobb.
Den andra urmakaren i stan bör du inte lämna in någonting till som du är rädd om.
 

theomoll

Breitling
Mårtenssons ur på Stora Torg löser detta. Kanske inte billigast i landet, men de gör enligt mig ett bra jobb.
Den andra urmakaren i stan bör du inte lämna in någonting till som du är rädd om.
Vad kan det kunna kosta och vad tror du behöver göras? Är högskolestuderande så har inget jättekapital att röra mig med. Dock är det ju bäst att undvika att vara dumsnål så pappas klocka håller länge :)
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Jag har ingen aning. Gå in med klockan och prata med urmakaren. Är säker på att de ger dig ett ca pris i förväg.
 

Patrik J

Rolex
Cool klocka. Lär väl dock kosta mer att serva än vad klockan är värd. Men är du fattig student så är det väl bara att lägga klockan i en låda och invänta rätt tillfälle att serva den. Prova att dra upp den ordentligt med kronan och ställa den så kanske den till och med går att använda ibland.
 

theomoll

Breitling
Cool klocka. Lär väl dock kosta mer att serva än vad klockan är värd. Men är du fattig student så är det väl bara att lägga klockan i en låda och invänta rätt tillfälle att serva den. Prova att dra upp den ordentligt med kronan och ställa den så kanske den till och med går att använda ibland.

Jadu, så kanske det är. Kommer kanske göra som du säger, så jag kan se till att ge den en ordentlig omgång när kapitalet väl finns. Vill ju som sagt inte vara dumsnål och slita ut klockan i förtid.
 

Fadershan

Patek
Jadu, så kanske det är. Kommer kanske göra som du säger, så jag kan se till att ge den en ordentlig omgång när kapitalet väl finns. Vill ju som sagt inte vara dumsnål och slita ut klockan i förtid.
Dumsnål i vilken bemärkelse? Det behövs ingen 6000kr-service för att du inte ska slita ut verket ;) Det sitter ett kvalitativt cal 25-651 i den där som det finns gott om billiga reservdelar till och dessutom ett lättservat verk som vilken urmakare som helst kan fixa. Jag tycker det bör kosta runt 2000-2500kr hos en urmakare om det bara är service och definitivt mindre hos en hobbymeck som jag att hade föredragit för en sådan klocka.Vidare tycker jag det är roligt att du tar hand om Pappas klocka! Om du inte använder den dagligen så slits det inte så mycket men måånga vintageklockor har gått länge utan service (därför bla det ser ut som fan när man öppnar dem). Men en tvätt och smörj är att rekommendera helt klart!
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Vi är bortskämda med många gamla Certina så det finns som sagt massor av donatorer om någon del skulle behöva bytas. Finns ett par moment man måst kunna när man servar dessa urverk men inget svårt alls. Det är mycket viktigt att aldrig använda vatten för att rengöra urtavlan på dessa då det kommer förstöra dem!
 
Topp