• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärvt några klockor

johnf

Breitling
Hej.
Jag har nyligen ärvt några klockor från en släkting, och skulle behöva er hjälp för att avgöra om de är något att ha, och eventuellt vad de kan vara värda.
242d8xg.jpg


Rolexen (Sea-Dweller) får jag dessvärre inte att fungera. Jag har provat att vrida upp den manuellt genom att skruva ut kronan så att den fjädrar ut, och sen vridit den framåt 30-40 varv, men det verkar inte som att jag får igång den. Något som jag har missat, eller bör jag lämna in den på en service?

Allt jag vet om denna är att den är äkta och minst 12 år gammal. Har inte hittat några papper eller låda till den, utan det är bara klockan som jag fått. Är i "bruksskick". En liten skada på glaset, och något repig på länken. Serienummer och liknande har jag inte hittat något. Behöver man ta av länken för att hitta detta, och i så fall, hur gör jag detta? Jag vet att denna har varit på service någonstans i Stockholm tidigare då min släkting berättat detta.

De andra två vet jag ingenting alls om.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Beklagar sorgen!

Seiko 5 är Seikos billigare sortiment men riktigt bra klockor! Den högra är speciellt snygg :)

Kan inte mycket om Rolex, men ja en service behövs om den inte går. Min erfarenhet är att serienummer finns "bakom" länken. Gillar SD:n, står högt upp på min lista av Rolex-modeller.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
SD:n är en kanonklocka.
Det ser ut som en 16600 från någon gång på 90-talet, skulle jag gissa. Kan lika gärna vara en 16660, som innebär att den är lite äldre och betingar ett lite högre värde.

Lämna in den hos Rob Engström. Låt de göra en service av urverket, och byte av glas.

Byt inte urtavla eller visare, och polera inte boetten. Original = högre värde.
Om du vill kan du be dem borsta länken, jag hade dock personligen isåfall valt att inte borsta spännet. Resultatet av det blir ofta att kronan på spännet blir mindre tydligt, vilket enligt mig inte är så trevligt.

Räkna med en nota upp mot 10 000. Och ett värde på 40k drygt ifall referensen är 16600.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Du kan lossa bandstiften (busenkelt då hålen är genomgående) på din SD och kolla modellnummer vilket sitter kl 12 och serienummer som sitter kl 6. Bl a uret.se har en tabell där du kan stämma av tillverkningsår.

Du får gärna återkomma och berätta vad du hittade :)

Lycka till!
 

johnf

Breitling
Tack för alla svar. Jag ska göra ett försök att plocka bort länken imorgon.
Återkommer när jag vet mer. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Beklagar sorgen men gratulerar till en härlig SeaDweller! Ser ut som om indexen börjar få en härlig cremfärg :) Som ovan, se till att den inte poleras vid inläming och den får vara kvar i så orört skick som möjligt när du lämnar in den. Hoppas du får igång den! Posta gärna en uppdatering hur det går:)
 

johnf

Breitling
Hej alla.
Tänkte bara uppdatera om hur det har gått med klockan.
Lämnade in den på Carlssons ur i helsingborg, och fick den servad (och lätt borstad på länken) till det hutlösa priset 5800kr.
Det är mer än vad jag betalade för min Certina, och den tyckte jag var dyr. ;) Nåja, det kostar att ligga på topp.
Nu fungerar den som den ska, och och ser ut att vara i så gott som nyskick, så jag är mycket nöjd.
Tack för alla era råd. Mycket uppskattat.
Mvh John
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej alla.
Tänkte bara uppdatera om hur det har gått med klockan.
Lämnade in den på Carlssons ur i helsingborg, och fick den servad (och lätt borstad på länken) till det hutlösa priset 5800kr.
Det är mer än vad jag betalade för min Certina, och den tyckte jag var dyr. ;) Nåja, det kostar att ligga på topp.
Nu fungerar den som den ska, och och ser ut att vara i så gott som nyskick, så jag är mycket nöjd.
Tack för alla era råd. Mycket uppskattat.
Mvh John
:stop:

Bilder?:D
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hej alla.
Tänkte bara uppdatera om hur det har gått med klockan.
Lämnade in den på Carlssons ur i helsingborg, och fick den servad (och lätt borstad på länken) till det hutlösa priset 5800kr.
Det är mer än vad jag betalade för min Certina, och den tyckte jag var dyr. ;) Nåja, det kostar att ligga på topp.
Nu fungerar den som den ska, och och ser ut att vara i så gott som nyskick, så jag är mycket nöjd.
Tack för alla era råd. Mycket uppskattat.
Mvh John

Kul att höra! 5800 är ett normalt pris för en grundservice. Om det vart delar som byttes ut i samband med servicen så fick du ett bra pris!
Slit den med hälsan nu :)
 
Topp