• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Å nej, Certinan åkte i golvet :(

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tappade min fina Certina DS-2 i golvet, 2 ggr till råga på allt. Tickar på som vanligt efter det men nåt har hänt eftersom minut och timvisare inte synkar längre. Försöker man ställa den på kl 12 så vill inte bägge visarna peka rakt upp om ni förstår.

Vad göra? Åka till urmakaren och hoppas att det bara är en visare som hamnat ur position? Eller ska man införskaffa lite verktyg och göra ett försök själv att flytta visarna så att det synkar och se vad som händer.

Har faktiskt inte skruvat i nån klocka förut... nybörjare som sagt.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Å nej, Certinan åkte i golvet :(

Det låter som att den ena eller bägge visarna flyttat sig vid smällen, vilket är lätt fixat! Visarna är ihåliga i centrum och sitter fast runt "mitten-pinnen" med friktion. Man kan alltså vrida visarna hur man vill, oberoende av varandra, och med rätt passform så stannar de som man satt dem! :)

Lätt fixat, men man måste öppna klockan, ta ur kronan, lyfta ut urverket med tavlan och sen justera visarna innan man monterar ihop delarna igen. Jag tycker själv att detta varit enkelt på mina klockor och jag är heelt ny på detta! Känns det svårt tror jag inte en ok urmakare tar mer än en hundring?! Det tar honom/henne kanske tre minuter...

Lycka till, och posta gärna bilder om Du fixar det själv! :)
 
Topp