• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ålder!?....när ingen annan vet

jergander76

Breitling
IMG_1523.JPG
IMG_1524.JPG
IMG_1522.JPG
Hej. Äntligen hittar jag ett forum där alla mina frågor omkring klockor kanske kan besvaras. Jag är ganska ny på klockor överlag men älskat använda dom.

Jag har flera klockor som är ärvda eller/och som är någon gång köpta. Flera av dessa vet jag inte mycket om och sökt febrilt efter på nätet för att få veta mer. Men ingenting som ger mej kött på benen om tex ålder,material osv osv.
Önskar kunna få lite svar här på forumet och är tacksam för allt, men kan tyvärr inte ge så mycket tillbaka
Gör jag detta på rätt sätt nu måne? kan jag lägga upp klockor imellanåt?

Vilken ålder är det på dessa klockor som jag bifogar igentligen?
Tissot Seastar är ju mekanisk, som man drar upp. En stilren klocka med inte mycket text eller annat, hur gammal är den då?
Den andra klockan Citizen Crystron vet jag inte heller åldern på?

Ursäkta dåliga frågor
 
Senast redigerad av en moderator:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller med JohnDoe om det han säger, så fråga på du! Litet tips är att du även ställer denna fråga i vintagetråden, kanske får mer respons, men om jag skulle dra på en gissning, så skulle jag säga att Citizenklockan ser 70-tal ut, medans Tissotklockan ser 60-tal ut, har säkert fel här, men det finns säkert någon som kan rätta mig här på forumet...
 

JohnDoe

Rolex
Har för mig att tissot seastar av din modell är modell som tillverkades under många år från sent 50 tal o framåt. Håller med om att den ser lite 60 tal ut. Man måste kolla serienr för att få bättre koll på tillverkningsår. Citizen är svårare, de har ju gjort "ziljoner" kvartsur i en stor mängd modeller. Vet inte om det finns några bra serienr tabeller för dem.
 

jergander76

Breitling
Tack hjärtligt för samtliga svar, kollar serienummer men den ligger som ni säger därmellan 50talet och uppåt
Nu kommer nästa klurighet...eller inte
Som jag tidigare nämnde fick jag ju en massa klockor och här är en till jag knappt hittar nåt om, vad är denna? har ni sett den för? och var kan jag hitta mer information om tillverkningsår, material osv osv. Kankse bara billigt skräp?Bilden hittade jag i alla fall
110a79df1d2f3eba05ceb59f37068207.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack hjärtligt för samtliga svar, kollar serienummer men den ligger som ni säger därmellan 50talet och uppåt
Nu kommer nästa klurighet...eller inte
Som jag tidigare nämnde fick jag ju en massa klockor och här är en till jag knappt hittar nåt om, vad är denna? har ni sett den för? och var kan jag hitta mer information om tillverkningsår, material osv osv. Kankse bara billigt skräp?Bilden hittade jag i alla fall
110a79df1d2f3eba05ceb59f37068207.jpg


Den var lite svårare @jergander76, har aldrig hört talas om märket tyvärr, men med tanke på designen beträffande TIMING klockan så tycker jag att den känns 80-tal.
 

jergander76

Breitling
Hej igen alla. :)
Moser Hy.png

Fortsätter på det här med ålder osv i tråden
Tänkt på en klocka ett tag som jag tänkt köpa in. En från 50-talet gissar jag. Eller har jag fel? En Hy Moser, det är just bara det som står på urverket men vet inte alls mycket om den. Är det föregångarn? är det samma person bakom som moser & cie?
Intressant att få lite hjälp,
Tack!
 
Topp