• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åldersgränsen borttagen?!

Strindberg

Patek
2-Faktor
Noterade att "Vintage" inte längre har gränsen 1986.
När hände detta?
Kan min studentklocka från 98 vara vintage nu?

Kan kanske en safirsub från 2010 vara vintage?
@Denke vad har du gjort?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
03a.
Kommer dyka upp i dagens vintage konstant nu ;)
image.jpeg
 

Marckus

Panerai
Någon på vrf skrev att allt som inte tillverkas längre är ''vintage'', men vare sig det handlar om modeller finns tillgängliga i sortimentet eller ett specifikt årtal så har nog var och en en känsla kring vad vintage innebär...hoppas jag...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kan vi inte hitta på ett standardstraff för vintageslarv? En smäll i pannan med en 50-talsseamaster så man får en liten, liten sjöhäst i pannan?
Bra initiativ! Vi behöver ett gäng frivilliga som vid behov kan rycka ut med spett och högafflar för att jaga vintagebrottslingar. Jag är på eftersom @Denke är så ofattbart slapp och liberal i denna fråga!
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Får man skriva inlägg i Vintage utan att själv vara vintage?? Eller gäller genomsnittet på ålder+klockans ålder? Oklart för mig......
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det finns inga regler för hur gammalt något måste vara för att kallas vintage. Olika områden har sina "gränser". Har hört allt mellan 20-30 år. Har nu moderatorerna tagit bort åldersgränsen så låt oss använda våra omdömmen. T.ex. betraktar jag min Tudor 79090 från tidigt 90-tal som vintage inte bara pga ålder utan för modellen har betydligt äldre utsprung och har alla vintageattribut som plexi, matt tavla och målade index.
image.jpeg

Däremot tycker jag inte att min nästan lika gamla 16570 kan kallas vintage då designen är betydligt modernare i jmf och hängde med fram till för några få år sedan.
image.jpeg
 

6r15c

Omega
Det finns inga regler för hur gammalt något måste vara för att kallas vintage. Olika områden har sina "gränser". Har hört allt mellan 20-30 år. Har nu moderatorerna tagit bort åldersgränsen så låt oss använda våra omdömmen. T.ex. betraktar jag min Tudor 79090 från tidigt 90-tal som vintage inte bara pga ålder utan för modellen har betydligt äldre utsprung och har alla vintageattribut som plexi, matt tavla och målade index.
image.jpeg

Däremot tycker jag inte att min nästan lika gamla 16570 kan kallas vintage då designen är betydligt modernare i jmf och hängde med fram till för några få år sedan.
image.jpeg
Men hur skall man då bedöma splitter nya reissues? De kvalar fint in som vintage med den bedömningen..
Tex.longines 1935 mfl:
Longines Heritage 1935 and Czech Air Force comparison 1.jpg
 

KMS

Rolex
Hur svårt kan det va? Postar ni nydinkor på vintage så är ju risken överhängande att @Gummo ringer på dörren å förklarar grunderna för en vintagetänkare. Gör han inte det så är det lugnt. Nytillverkade klockor bör ju inta kvala in som VINTAGE för dom har ju inga år på nacken oavsett utseende...
Det är ju inte heller VM i vintagebedömning och det känns lite som ett ickeproblem det här, det lär ju inte börja översvämmas av safirsubbar här bara för att man tagit bort 1986 som riktmärke.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är kränkt. I största allmänhet.

För övrigt så brukar väl skillnaden mellan vintage och second hand vara kvaliteten? En fulpava vin eller en HM-tisha blir ju aldrig vintage, så vi kanske skulle förbjuda alla märken som vanligt folk hade för i tiden?
image.jpg
Hamilton i trefärgat guld = vintage?
image.jpg

Mora Atlet = inte vintage?
 
Topp