• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åldrad Lume på SubC?...

Kom igen nu MK. Klockan i en skål med nykokt basmatiris så är det nog möjligt att avgöra om indexen gulnat...

ALDRIG, jag kommer köra samma stil som italienaren med den vita Pan-Am GMTn, skriva en bok om att jag har den, ta en bild och sedan vägra visa den för någon så jag inte kan bli överbevisad, nu har jag en SubC med pissgula index så därmed basta! :cool:
 

CLT

Rolex
ALDRIG, jag kommer köra samma stil som italienaren med den vita Pan-Am GMTn, skriva en bok om att jag har den, ta en bild och sedan vägra visa den för någon så jag inte kan bli överbevisad, nu har jag en SubC med pissgula index så därmed basta! :cool:
Är bilderna du lägger upp redigerade så att indexen ska se vitare ut? ;)
 
Vit bakgrund bättre ljus...kollade även i dagsljus, visst dom är väl inte gulnade, host host, men tycker nog ändå att dom är liiiiiite annan färg än texten, kronan och lumepluppen, men det är väl marginellt, men syns helt klart i vissa ljus....

 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vit bakgrund bättre ljus...kollade även i dagsljus, visst dom är väl inte gulnade, host host, men tycker nog ändå att dom är liiiiiite annan färg än texten, kronan och lumepluppen, men det är väl marginellt, men syns helt klart i vissa ljus....



Du har ju fortfarande en gul lampa ovanför? Haha
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Vit bakgrund bättre ljus...kollade även i dagsljus, visst dom är väl inte gulnade, host host, men tycker nog ändå att dom är liiiiiite annan färg än texten, kronan och lumepluppen, men det är väl marginellt, men syns helt klart i vissa ljus....



Om man zoomar in på bilden visar sig dock detaljerna, jag anar Hong Kong-patina!

321.jpg
 
Nu då, pissgula ser ni väl....även lite skön beater känsla över den...får väl skylla på Adl som satte grillor i huvudet på mig, men en pytteliiiiten skillnad är det nog, he he

 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Svårt det där med att bedöma färger ibland, och i synnerhet utifrån foton då kamerans vitbalansinställning och liknande kan spöka. Tycker att siffrorna på min klocka nästan går åt det röda hållet i dag, men det kan vara skrivbordslampan som lurar ögat... ;)

image.jpg


Om du doppar suben i yoghurt så kanske det är lättare att se masterkiller. Jag skulle rekommendera grekisk 10-procentig... :)
 
Svårt det där med att bedöma färger ibland, och i synnerhet utifrån foton då kamerans vitbalansinställning och liknande kan spöka. Tycker att siffrorna på min klocka nästan går åt det röda hållet i dag, men det kan vara skrivbordslampan som lurar ögat... ;)

image.jpg


Om du doppar suben i yoghurt så kanske det är lättare att se masterkiller. Jag skulle rekommendera grekisk 10-procentig... :)

Grymt med blå lume på dom där....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni är riktigt roliga. Har haft SEIKOs från 60-talet som inte ändrat färg det minsta. Däremot kan det ibland lägga sig en hinna med skit ovanpå lysmassan som gör att man TROR att lyspastan är missfärgad. Superluminova & lumibrite ska inte missfärgas det minsta enligt samtliga tillverkare. Sorry Masterkiller, men det är önsketänkande från din sida.
 
Min 114060 har inte samma vita färg på index som på text. Men att kalla dem pissgula vore nog årets överdrift.

Jaa, det 'pissgula' var lite trollande men som jag skrev i ursprungsposten så skrev jag typ 'inte helt vita' och på bilder på nätet tycker jag ofta att index matchar texten på tavlan, typ så.... he he

jag har i ärlighetens namn tyckt att mina ser liiiiite cremefärgade (eller iallfall inte helt vita ut)
 

David

Bödeln
Min 116613LB, som var från första batchen som levererades efter Basel och därmed är ett år äldre än din, hade definitivt gulare index än senare versioner. Detta syntes mest tydligt när lysmassan var minimalt laddad.

Skulle du kunna täcka över klockan tills den är helt urladdad (kolla i badrummet med ljuset släckt) och sedan lysa på den som hastigast med exempelvis telefonen LED-blixt. Kolla sedan att lysmassan lyser precis tillräckligt starkt för att synas i ett mörkt rum. Tänd lampan och fota direkt! Har du en kamera med hög ljuskänslighet är det bra att använda den.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker färgen skiftar mellan beige och gråaktig beroende på hur laddad den är. Sen är det ju svårt att se mot svart tavla men mot vit är det lättare, se t.ex. medan. Sen att det ser supervitt ut på vissa produktbilder tycker jag luktar retusch.

5QEbtkB.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tycker det är kul att alla så gärna vill komma fram till att de faktiskt gulnat lite och att det så kommer bli på subC om några år.

Såg nyligen bild på en 16610 dom fått fin patina på index. Såg riktigt fräckt ut...
 
Topp