• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ånger av auktion (auctionata)

Garudeath

Breitling
Tjenare,

Tänkte även donera 1000kr till valfri organisation om ni tar mig ut ur denna sits.

Det är så att jag har tabbat mig rejält och jag mår rätt så jävla dåligt av det här och behöver er hjälp. Jag ber er att inte säga saker som, "skyll dig själv" "du borde inte gjort det från början" osv. Jag vet att jag är ganska dum och så.

Jag är ny till klockor och har länge jagat en guld klocka, tänkte speciellt efter en DD. Då såg jag auktioneringen på auctionata som var där igår.
Klockan jag budade hem var denna : https://chrono24.auctionata.com/intl/o/154113/rolex-day-date-ref-18078-switzerland-c1978
Totalt med frakt och fraktförsäkring fick jag den för ca 78000kr. Vilket är tydligen överpris och en jättedålig affär.

Länken är stretchad, verkar finnas få länkbitar och det är ett gammalt lås på den.

Auctionata är registrerad i Tyskland. Såldes genom New York kontoret dock.
Jag lider tyvärr av ADHD och det gör mig väldigt dum i t.ex. auktioner, vet att detta kan framstå som roligt för flera av er, men det är ett allvarligt problem för mig.

Mina frågor till er är
  • Hur kan jag ta mig ut ur detta?
  • Vad skulle hända om jag bara inte hörde av mig och betalade?

Här är några viktiga punkter som kan vara värda att nämnas :
Jag registrerade mig genom att ringa in på telefon och uppgav aldrig bankkonto uppgifter.

Jag registrerade mig hemma (min personliga IP-adress) och deltog i auktionen hos en vän där jag ca 1h innan auktionen återställde lösenordet på hemsidan och använde hans dator samt hans IP-adress.


Den enda typ av verifiering jag gjorde var att uppge en kod över telefon. Dem har även mina personuppgifter inskrivna på hemsidan, kommer dock inte ihåg om dem har mitt personnummer.

Jag vann inte auktionen på en gång utan fick en s.k. "conditional knockdown" vilket innebär att auktioneringshemsidan ska omförhandla med ägaren vars priskrav inte möttes innan dem faktiskt låter mig köpa klockan.


Mitt bud som gjorde det till en "conditional knockdown" var 7000$, nu står det 8750$ på hemsidan samt texten "Sold" istället för "conditional knockdown"

Auktionen var igår mellan 22:30 - 23:00. Jag har fortfarande inte hört något av dem.

Det här är jätteviktigt för mig då det skulle bli början av min klockresa, istället kommer jag må väldigt dåligt över hela händelsen och gå runt med panikångest.

Hoppas verkligen nu att det finns någon av er som kan hjälpa mig med tips & tricks kring detta.

Tack på förhand.
 
Senast ändrad:

M.U

Rolex
Det läggs ju på lite avgifter utöver såsom att det är du som köpare som betalar auktionsfirman en viss procent. Så att om du lägger ett bud på 7000$ så läggs procenten på ditt bud.

Vänta och se vad som händer, hör dom inte av sig till dig ska du inte oroa dig, då kan du ju knappast ha vunnit budgivningen. Jag har tyvärr ingen lösning på hur du kan dra dig ur... Brukar stå i deras regler att ett bud är bindande osv osv..

Lycka till!
 

Garudeath

Breitling
Det läggs ju på lite avgifter utöver såsom att det är du som köpare som betalar auktionsfirman en viss procent. Så att om du lägger ett bud på 7000$ så läggs procenten på ditt bud.

Vänta och se vad som händer, hör dom inte av sig till dig ska du inte oroa dig, då kan du ju knappast ha vunnit budgivningen. Jag har tyvärr ingen lösning på hur du kan dra dig ur... Brukar stå i deras regler att ett bud är bindande osv osv..

Lycka till!

Helt korrekt, med premium samt frakt & fraktförsäkring landade den på 9100$ vilket motsvarar ca 78k.

Tack så mycket för ditt svar, uppskattas verkligen!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är ganska sannolikt att du kommer få ett par mejl men någon större kraft på inte läggas på att "få fast dig". De brukar bara låta auktionen gå om. Det går smidigare än att försöka jaga folk som inte betalar. Det är för övrigt ett vanligt problem på alla former av auktioner.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Som Alfgren nyss skrev tror jag inte heller att de kommer "jaga" dig för att tvinga dig att köpa något du inte vill ha till ett pris som säljaren, till en början, inte ens var nöjd med. Borde vara lugnt :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu har jag inte jättekoll på priserna men det var väl inte nå vidare överpris, utan snarare något man kan få tänkas betala för en fin DD? Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Hoppas det löser sig.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tjenare,

Tänkte även donera 1000kr till valfri organisation om ni tar mig ut ur denna sits.

Det är så att jag har tabbat mig rejält och jag mår rätt så jävla dåligt av det här och behöver er hjälp. Jag ber er att inte säga saker som, "skyll dig själv" "du borde inte gjort det från början" osv. Jag vet att jag är ganska dum och så.

Jag är ny till klockor och har länge jagat en guld klocka, tänkte speciellt efter en DD. Då såg jag auktioneringen på auctionata som var där igår.
Klockan jag budade hem var denna : https://chrono24.auctionata.com/intl/o/154113/rolex-day-date-ref-18078-switzerland-c1978
Totalt med frakt och fraktförsäkring fick jag den för ca 78000kr. Vilket är tydligen överpris och en jättedålig affär.

Länken är stretchad, verkar finnas få länkbitar och det är ett gammalt lås på den.

Auctionata är registrerad i Tyskland. Såldes genom New York kontoret dock.
Jag lider tyvärr av ADHD och det gör mig väldigt dum i t.ex. auktioner, vet att detta kan framstå som roligt för flera av er, men det är ett allvarligt problem för mig.

Mina frågor till er är
  • Hur kan jag ta mig ut ur detta?
  • Vad skulle hända om jag bara inte hörde av mig och betalade?

Här är några viktiga punkter som kan vara värda att nämnas :
Jag registrerade mig genom att ringa in på telefon och uppgav aldrig bankkonto uppgifter.

Jag registrerade mig hemma (min personliga IP-adress) och deltog i auktionen hos en vän där jag ca 1h innan auktionen återställde lösenordet på hemsidan och använde hans dator samt hans IP-adress.


Den enda typ av verifiering jag gjorde var att uppge en kod över telefon. Dem har även mina personuppgifter inskrivna på hemsidan, kommer dock inte ihåg om dem har mitt personnummer.

Jag vann inte auktionen på en gång utan fick en s.k. "conditional knockdown" vilket innebär att auktioneringshemsidan ska omförhandla med ägaren vars priskrav inte möttes innan dem faktiskt låter mig köpa klockan.


Mitt bud som gjorde det till en "conditional knockdown" var 7000$, nu står det 8750$ på hemsidan samt texten "Sold" istället för "conditional knockdown"

Auktionen var igår mellan 22:30 - 23:00. Jag har fortfarande inte hört något av dem.

Det här är jätteviktigt för mig då det skulle bli början av min klockresa, istället kommer jag må väldigt dåligt över hela händelsen och gå runt med panikångest.

Hoppas verkligen nu att det finns någon av er som kan hjälpa mig med tips & tricks kring detta.

Tack på förhand.
1. Buyer’s premium:
The buyer’s premium amounts to 25 % of the winning bid (at auction) or the purchase price (in our shop).

Överensstämmer med USD 7 000 plus 25 % lika med USD 8 750 så det verkar som att du vann den.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse.
 

Garudeath

Breitling
Det är ganska sannolikt att du kommer få ett par mejl men någon större kraft på inte läggas på att "få fast dig". De brukar bara låta auktionen gå om. Det går smidigare än att försöka jaga folk som inte betalar. Det är för övrigt ett vanligt problem på alla former av auktioner.

Hoppas detta stämmer, vad jag har fått höra är att det kommer gå till inkasso då det är registrerat i ett EU-land.

Tack så mycket för ditt svar.

Nu har jag inte jättekoll på priserna men det var väl inte nå vidare överpris, utan snarare något man kan få tänkas betala för en fin DD? Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Hoppas det löser sig.

Har frågat en kompis hittills, och det verkar finnas ganska mycket bättre exemplar för runt samma prisnivå.

Tack!

Är du säker på att det är en dålig affär? Kan inte Rolex men sökte på referensen och priserna ligger över vad du betalade. Vad jag kan se...

Se ovan, tack för ditt svar.

1. Buyer’s premium:
The buyer’s premium amounts to 25 % of the winning bid (at auction) or the purchase price (in our shop).

Överensstämmer med USD 7 000 plus 25 % lika med USD 8 750 så det verkar som att du vann den.

Precis, men igår natt stod det 7000$ i samma fält, men med texten "Conditional Knockdown" och nu står det 8750$ med texten "Sold".
Vet inte själv hur det ser ut, dem kanske borde ha hört av sig. Se bifogad bild för mailet jag fick direkt efter mitt bud igår.

Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse.

Detta är exakt sånt här jag behöver, lite fula trick! Tack så mycket, ska utforska detta alternativ!
 

Bilagor

  • 6c9f893551cfcab765e42d8e1344caea.png
    6c9f893551cfcab765e42d8e1344caea.png
    20.7 KB · Visningar: 203

galácticon

Patek
2-Faktor
Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse.
Är ganska säker på att man i Sverige inte heller får fabulera den typen av historia.
 

Garudeath

Breitling
Är ganska säker på att man i Sverige inte heller får fabulera den typen av historia.
Jag måste tyvärr om det nu är ett alternativ.

Tycker absolut inte du betalade överpris. Har din kompis koll på att din är bark? Har svårt att tänka mig att det går att hitta mycket bättre 5 siffriga dd under 80k.

Saknar box & papper, och det står att overhaul är rekommenderat (Vilket det står på exakt varje lot). Tycker du verkligen att det är ett bra pris?
Det som förstör mycket för mig är att stretchen på länken verkar vara katastrofal.

Tack, mår lite bättre av att läsa detta.

- Det har nyligen hänt en del på detta område, ångerrätt har tydligen tillkommit. (Se bifogad länk).
http://www.antikochauktion.se/nu-far-du-angra-ditt-kop-pa-natauktion-2/

Om detta stämmer så är det ju redan löst? Tror du att jag kommer kunna tillämpa det här? :D

Tack!
 

Knypplarn

Cartier
Jag hoppas verkligen att du kommer behöva betala. Normalt förfarande är att man innan auktionen lusläser villkoren och sätter ett budtak för hur långt man är villig att gå. Nu har du slösat auktionsfirmans tid och säljarens tid på ett fruktansvärt respektlöst sätt. Dessutom försämrar den här typen av fall auktionsfirmans rykte, inte för att de har gjort fel utan för att du inte kan stå vid ditt ord. Min personliga åsikt är att ditt beteende är helt förkastligt, naturligtvis ska du betala klockan och vill du sedan inte ha den får du välj sälja den vidare. Kan vara en bra läxa för framtiden så du lär dig att respektera andras yrkesroll.
 
Tänkte lika jag, 78 för en 5 siffrig är väl inte ett helt orimligt pris, strech på länken skall det vara ;) annars är det något fel. Sen tycker jag att bark finishen är grymt snygg.
 

Oew

Rolex
Ja där står ju att auctionata tillämpar detta och att det är EU lag. Borde vara lugnt.
Vart står det att auctionata tillämpar detta? Sen var väl detta en slagauktion och inte en onlineauktion och då gäller det väl inte?

Jag måste tyvärr om det nu är ett alternativ.



Saknar box & papper, och det står att overhaul är rekommenderat (Vilket det står på exakt varje lot). Tycker du verkligen att det är ett bra pris?
Det som förstör mycket för mig är att stretchen på länken verkar vara katastrofal.

Tack, mår lite bättre av att läsa detta.



Om detta stämmer så är det ju redan löst? Tror du att jag kommer kunna tillämpa det här? :D

Tack!
Behövs säkert en service precis som i princip alla äldre dd som man kan hitta på chrono24, box och papper är självklart ett plus men inte nödvändigt på en 20+ år gammal klocka, sedan så kommer det absolut vara mycket stretch i länken som med alla äldre president/jubilee men om det r något som stör dig mycket vilket jag inte tror det kommer göra när du väl har den på dig så går det att lämna in till några ställen för att göra den lite tajtare.
 

Oew

Rolex
Såhär skriver Auctionata själva om icke-betalning
8. Non-Payment by Buyer


If you fail to make payment in full and cleared funds pursuant to Section 4 of these Conditions of Sale, we shall be entitled, in our absolute discretion, to exercise any or all of the following rights or remedies, in addition to asserting any other rights or remedies available to us in law or equity:

(a) cancel the sale, and: (i) resell the Property on terms we deem appropriate, at auction, via the Online Shop, or by private sale; or (ii) return the Property to the Seller;

(b) hold you liable for the total amount due and commence legal proceedings to recover the amount, together with interest, legal fees, and costs, to the fullest extent permitted by law;

(c) where you owe us several amounts with respect to several transactions, apply any amount paid to discharge what is owed for any particular transaction;

(d) set off the outstanding amount you still owe us against any amounts which we may owe you in any other transactions;

(e) pay the Seller the amounts due from you up to the net proceeds payable, in respect of the amount of your offer or bid for the Property (it being understood and you acknowledge that in this circumstance, we shall have all of the rights of the Seller, however arising, to pursue you for the amount);

(f) reject future bids and offers from you or render such bids and offers subject to payment of a deposit;

(g) charge interest at such rate as we shall reasonably decide;

(h) exercise all the rights and remedies of a person holding security in the purchased Property and in any additional property or money you own that is in or is coming into our possession (whether by pledge, security interest, or any other manner), to the fullest extent permitted by law, including, but not limited to, the Uniform Commercial Code. You shall be deemed to have granted such security interest to us and we may retain such property as collateral security for your obligations to us; and

(i) take such other action as we deem necessary or appropriate.

You acknowledge and agree that you will remain liable for any difference between the total amount originally due to us and the price obtained upon resale (if applicable), together with all costs, expenses, damages, legal fees, commissions, and premiums of whatever kind associated with all sales or otherwise arising from the default;
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag hoppas verkligen att du kommer behöva betala. Normalt förfarande är att man innan auktionen lusläser villkoren och sätter ett budtak för hur långt man är villig att gå. Nu har du slösat auktionsfirmans tid och säljarens tid på ett fruktansvärt respektlöst sätt. Dessutom försämrar den här typen av fall auktionsfirmans rykte, inte för att de har gjort fel utan för att du inte kan stå vid ditt ord. Min personliga åsikt är att ditt beteende är helt förkastligt, naturligtvis ska du betala klockan och vill du sedan inte ha den får du välj sälja den vidare. Kan vara en bra läxa för framtiden så du lär dig att respektera andras yrkesroll.
Du tycker med andra ord att alla former av konsumenträtt är fel?
 

Garudeath

Breitling
Skriv och säg att du ångrar dig enligt gällande EU lag.
Tänkte göra detta.

Jag hoppas verkligen att du kommer behöva betala. Normalt förfarande är att man innan auktionen lusläser villkoren och sätter ett budtak för hur långt man är villig att gå. Nu har du slösat auktionsfirmans tid och säljarens tid på ett fruktansvärt respektlöst sätt. Dessutom försämrar den här typen av fall auktionsfirmans rykte, inte för att de har gjort fel utan för att du inte kan stå vid ditt ord. Min personliga åsikt är att ditt beteende är helt förkastligt, naturligtvis ska du betala klockan och vill du sedan inte ha den får du välj sälja den vidare. Kan vara en bra läxa för framtiden så du lär dig att respektera andras yrkesroll.

Jag förstår verkligen din frustration, jag är definitivt inte glad över mig själv heller. Det finns verkligen inget annat att säga för min del än att jag är väldigt ledsen över det som inträffat och som kommer skapa problem för dem parter inblandade.

Tänkte lika jag, 78 för en 5 siffrig är väl inte ett helt orimligt pris, strech på länken skall det vara ;) annars är det något fel. Sen tycker jag att bark finishen är grymt snygg.

Som sagt, vad jag har fått omtalat för mig är att det är överpris. Jag har faktiskt sett finare exemplar tidigare för bättre peng men inte haft ekonomin då.

Auktionen var i new york inte i EU, tror knappast dom bryr sig om en eu lag
Auktionen hölls i deras konto i NY men företaget ligger i Tyskland.
 

Oew

Rolex
Tänkte göra detta.



Jag förstår verkligen din frustration, jag är definitivt inte glad över mig själv heller. Det finns verkligen inget annat att säga för min del än att jag är väldigt ledsen över det som inträffat och som kommer skapa problem för dem parter inblandade.



Som sagt, vad jag har fått omtalat för mig är att det är överpris. Jag har faktiskt sett finare exemplar tidigare för bättre peng men inte haft ekonomin då.


Auktionen hölls i deras konto i NY men företaget ligger i Tyskland.
Spelar ingen roll vart företaget ligger, om inte försäljningen skett inom eu så behöver de inte bry sig om eu lag. Amerikansk lag gäller vid köpet och de har som jag skrivit ovan rätt att kräva dig på pengarna plus ränta på flera sätt. Är fortfarande övertygad om att du inte gjorde ett dåligt köp dock.
 

Garudeath

Breitling
Läste även nu att

"ångerrätten gäller dock enbart vid nätauktioner – inte vid traditionella slagauktioner, även om det där går att bjuda via nätet. Anledningen är att den som bjuder via nätet inte ska ha något företräde när det gäller ånger framför den som bjuder i auktionssalen."

Vilket innebär att ångerrätten ändå inte går att tillämpa i vårt fall tyvärr.
 
Topp