• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årlig Rolex säljkvot och säljstopp, vad vet vi?

D

Deleted member 1265

Guest
Ok enl rubrik, vad vet vi kring den svenska säljkvoten och det säljstopp som rådit??
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Menar du att det finns en säljkvot och säljstopp och du undrar om den eller påstår du att det är det nu?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Köpt lite nya sportrollar av olika sv AD under 2015 o samtliga menade att de upplever att de får mindre volymer av modeller som tex Subbar i stål, Daytonas i stål än tidigare. Är då även efterfrågan stor på just dessa modeller blir det ju lite svårare att få tag i. Känns märkligt att det ska behöva vara kö på en SubC i stål...?
Även när jag var i Wien 1 v innan jul så fanns inte vare sig subc eller Daytona i lager. Iaf inte hos de 2 AD jag besökte.
Är efterfrågan så stor eller är det en medveten strategi av Rolex att hålla en lägre tilldelning?
 
Senast ändrad:

MLP

Omega
Nu har jag ingen koll på klockbranschen och dess försäljning men det finns väl biltillverkare som har en viss gräns på hur många bilar de vill tillverka per år? :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Köpt lite nya sportrollar av olika sv AD under 2015 o samtliga menade att de upplever att de får mindre volymer av modeller som tex Subbar i stål, Daytonas i stål än tidigare. Är då även efterfrågan stor på just dessa modeller blir det ju lite svårare att få tag i. Känns märkligt att det ska behöva vara kö på en SubC i stål...?
Även när jag var i Wien 1 v innan jul så fanns inte vare sig subc eller Daytona i lager. Iaf inte hos de 2 AD jag besökte.
Är efterfrågan så stor eller är det en medveten strategi av Rolex att hålla en lägre tilldelning?

Möjligen en marknadsföringsstrategi då andrahandsmarknaden eventuellt är en av dom viktiga för varumärket. Höga volymer kan betyda sämre begagnatspriser, och kan påverka tillförlitlighet hos kunderna på sikt. Rolex känns inte lika exklusivt längre...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Möjligen en marknadsföringsstrategi då andrahandsmarknaden eventuellt är en av dom viktiga för varumärket. Höga volymer kan betyda sämre begagnatspriser, och kan påverka tillförlitlighet hos kunderna på sikt. Rolex känns inte lika exklusivt längre...
Begagnatpriser? Det där får du nog förklara så att även jag kan förstå.
 

Samps

Cartier
Rolex höll ju uppe efterfrågan förut när det var väntetid på upp till 5 år på en Daytona i stål. Inte säljstopp men AD tilldelades väldigt få klockor av den modellen.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Begagnatpriser? Det där får du nog förklara så att även jag kan förstå.

Jag var kanske otydlig..En spekulation som sagt.. Är volymer höga => lättare att få tag på en specifik modell => lättare att pressa ner andrahandspriser => Färre nyköp pga svaga andrahandspriser på sikt => varumärket känns inte lika exklusiv längre.. Man ökar inte volymerna trots efterfrågan är hög => bibehåller varumärkets exklusivitet.
 

Bjudko

Cartier
Möjligt att man vill få bort gråhandlare som köper klockor från ADs och sedan säljer själva. Kanske har så god ekonomi just nu att man kan sänka kraven och tilldelningar av klockor till ADs för att som tidigare nämnt, stärka varumärket och sedan kunna justera upp priserna.

Kan ju ha något att göra med att priserna på Tudor blivit rätt höga och kommit ikapp Rolex priser lite för mycket?
 

hejhå

Omega
Möjligen en marknadsföringsstrategi då andrahandsmarknaden eventuellt är en av dom viktiga för varumärket. Höga volymer kan betyda sämre begagnatspriser, och kan påverka tillförlitlighet hos kunderna på sikt. Rolex känns inte lika exklusivt längre...
Håller helt med här! Kanske en dålig jämförelse men man borde väl kunna dra en parallell mot tex dyrare bilar, ferrari, lambo osv... Man gör inga större serier just för att hålla priserna uppe på andrahandsmarknaden samt stärka varumärket och dess exklusivitet.
 
Topp