• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka år 1981?

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tjena!

Blir allt mer lockad av tanken med en årsklocka. Något som är lika gammalt som jag själv och som får åldras med mig.

Eftersom klockan per definition kommer att vara 30+ år redan vid inköp känner jag dock ingen brådska. Hellre något som blir en keeper, än första bästa Rolex-subben som dyker upp.

Men så till frågan, jag behöver få lite inspiration och experternas input.

Om man utgår från året 1981, finns det något särskilt som kan vara kul att ha? Första året en modell lanserades, eller sista året innan den togs ur produktion? Första året som ett märke dök upp? Eller året något gick i konkurs? Ja, ni förstår... :)

Har ni några idéer på något att ha som mål? :) Budget är inte det primära. Men en ultra rare comex double red Sheikh Aziz Tiffany-dial blir ju lite extremt kanske... ;)

/Robert
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tjena!

Blir allt mer lockad av tanken med en årsklocka. Något som är lika gammalt som jag själv och som får åldras med mig.

Eftersom klockan per definition kommer att vara 30+ år redan vid inköp känner jag dock ingen brådska. Hellre något som blir en keeper, än första bästa Rolex-subben som dyker upp.

Men så till frågan, jag behöver få lite inspiration och experternas input.

Om man utgår från året 1981, finns det något särskilt som kan vara kul att ha? Första året en modell lanserades, eller sista året innan den togs ur produktion? Första året som ett märke dök upp? Eller året något gick i konkurs? Ja, ni förstår... :)

Har ni några idéer på något att ha som mål? :) Budget är inte det primära. Men en ultra rare comex double red Sheikh Aziz Tiffany-dial blir ju lite extremt kanske... ;)

/Robert
Finns en mkt fin 1665 med box och cert från 81 på chrono, dryga 100K;) dock ingen red eller comex...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Och det ska vara Rolex?

Åttiotalet är ju kvarts- och digitalklockornas era... Så varför inte gå på det?

En Rolex Oysterquartz 17000.

Eller en Omega Semaster kaliber 1620?

Eller en IWC Ingenieur SL quartz, som jag tror kom 1981.

A
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Och det ska vara Rolex?

Nej, det är absolut inte nödvändigt!

Råkade bara bli det som exempel och sedan som första förslag.

Men det får gärna vara något annat.

Ett Quartz-ur känns väl dock inte lika självklart som långsiktig årsklocka. Kommer det finnas delar och möjlighet att serva om 50 år?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nej, det är absolut inte nödvändigt!

Råkade bara bli det som exempel och sedan som första förslag.

Men det får gärna vara något annat.

Ett Quartz-ur känns väl dock inte lika självklart som långsiktig årsklocka. Kommer det finnas delar och möjlighet att serva om 50 år?
Du tänker långsiktigt du... ;)

Om femtio år fixar vilken "replicator" som helst de delar du behöver. :D

A
 
Topp