• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka 1981?

Anatta

Silver
2-Faktor
ohoj!
Jag är sugen på en årsklocka.

Jag undrar om du har ett bra förslag på en klocka tillverkad 1981?
Vadsomhelst, just nu är det inspirationen och kunskap om årgången jag saknar. :)
 

Fujoor

Diamant
2-Faktor
Båda från 81!

7FB8C404-A964-44B3-BC0E-1376A560D363.JPG
A6F2D1ED-E948-46DA-B3E1-B59C5604882C.JPG
 

frere

Guld
2-Faktor
Jag har haft lite liknande funderingar i omgångar, men för 1982. Så typ samma! Tänker att det är kul när årsklockor är tidstypiska. Tidigt 80-tal kanske inte känns lika hett som sent sextiotal, men det finns ju rätt mycket kul ändå. Några förslag i blandade stilar och prisklasser, alla antagligen lanserade under sent 70-tal men stilmässigt är det ju typ samma ända tills det "riktiga" 80-talet kommer igång med tvåton och breitling:

- PP nautilus elller AP royal oak
- Oysterquartz
- Omega seamaster 120m "mayol" (använd vid världsrekord i fridyk under tidigt 80-tal!)
- Seiko Tuna

Man kan ju också köpa en tidlös ikon i stil med en prisvärd speedmaster eller valfri sportrolex, men där blir ju designen inte alls lika typisk för årtalet. Skulle vara en rolex 1655 kanske, den är ju sådär skönt 80-talsfulsnygg trots att den egentligen kom 10 år tidigare...
 

Magnlar

Guld
2-Faktor
Du kommer få miljontals av förslag som man knappast blir klokare av. Om du begränsar lite vad du egentligen är ute efter. Tex budget, material (stål, tvåton, guld), sport eller dress etc. Några referenser på klockor som du tycker om. Då tror jag Det trillar in förslagen som är mer relevanta i dina ögon. Lycka till
 

Anatta

Silver
2-Faktor
Du kommer få miljontals av förslag som man knappast blir klokare av. Om du begränsar lite vad du egentligen är ute efter. Tex budget, material (stål, tvåton, guld), sport eller dress etc. Några referenser på klockor som du tycker om. Då tror jag Det trillar in förslagen som är mer relevanta i dina ögon. Lycka till

True that.
Jag blev faktiskt lite klokare av dem förslag jag fått. Ibland är det lättare att avfärda :)

Så jag tänker:
•Stål
•under 41mm
•Max 20k

Sedan om klockan med stort K uppenbarar sig så flyger alla kriterier ändå ut genom fönstret :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det skulle kunna vara en omega Speedmaster professional eller Rolex Datejust. Två modeller som har varit relativt oförändrade genom åren. Smakfulla och tidlösa. Alla klockor från 1981 såg inte så kul ut.
 
Topp