• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka 1986.

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag var i tankarna att köpa en årsklocka till min sambo på 25-års dagen så fick jag även den brilljanta idén att börja leta årsklocka till mig själv! Om jag dessutom bestämmer mig för att ge den till mig själv i 30-års present så har jag över 2 år på mig att spara ihop till en hyffsad pjäs.

Just nu går tankarna kring Rolex DD, DJ, OP, OQ eller liknande, kanske two-tone eller varför inte helguld?:D

Kom med förslag! Jag har ju ett tag på mig att leta, men varför inte börja i tid...
 

jabla

Sarlacc
Beror ju lite på om du skall använda den som finklocka eller till vardags, en datejust passar ju till både och.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Twotone DJ i sann juppieanda! Tidsenligt och coolt. DD är ju en klassiker också förvisso, men twotone DJ känns väldigt 80-tal.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Twotone DJ i sann juppieanda! Tidsenligt och coolt. DD är ju en klassiker också förvisso, men twotone DJ känns väldigt 80-tal.

Beror ju lite på om du skall använda den som finklocka eller till vardags, en datejust passar ju till både och.

Tänkte mig en dressklocka/vardag så nått i stil med DD eller DJ, har fallit för boetten på OQ men kvarts är inte riktigt min grej.. men finns inget ref. med samma boett fast auto?

edit: såg precis at den heter 1530 och kostar rätt möe :D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
1986? Tvåtons midsize Datejust på jubile, om du vill vara riktigt tidsenlig. Du kan komma undan med en standard 16013 också.

Annars tycker jag att rolex 16753 är ett riktigt bra förslag, men också en av den senare 5513 eller en 1016 i sin absolut sista iteration... Men då får du börja leta nu.

Undrar om inte någon Daytona kom ut så sent också. Dyrt...

A
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
1986? Tvåtons midsize Datejust på jubile, om du vill vara riktigt tidsenlig. Du kan komma undan med en standard 16013 också.

Annars tycker jag att rolex 16753 är ett riktigt bra förslag, men också en av den senare 5513 eller en 1016 i sin absolut sista iteration... Men då får du börja leta nu.

Undrar om inte någon Daytona kom ut så sent också. Dyrt...

A


5513 lär man ju inte tröttna på heller!
En Daytona hade varit skoj, men det blir nog tyvärr för mycket pengar.

Tack för alla tips, keep em coming!
 
-86 förbannat fin årgång! ;)

Rolex DD eller DJ..!

Ska du spara två år så röstar jag på DD! Gärna guld.
Det är ju ändå en årsklocka av rang!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja, den är läcker som bara den! Men går det verkligen hitta dem för runt 30'?
Om din budget är trettiotusen, så föreslår jag att du letar efter så fin Datejust som möjligt och kostar på den en service. För de pengarna ska du få ett fullt set i nära nyskick.

Ref 16000 och 16250 är lite ovanligare och kan därför vara intressanta.

Guldisar och sportisar är ganska välanvända på den prisnivån, om de ens går att hitta i servat skick.

Mvh A
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Om din budget är trettiotusen, så föreslår jag att du letar efter så fin Datejust som möjligt och kostar på den en service. För de pengarna ska du få ett fullt set i nära nyskick.

Ref 16000 och 16250 är lite ovanligare och kan därför vara intressanta.

Guldisar och sportisar är ganska välanvända på den prisnivån, om de ens går att hitta i servat skick.

Mvh A


30k känns som en okej prislapp på en årsklocka för mig iaf.. men om jag avvaktar till jag fyller 30 så kanske jag känner för att lägga mer, det vet man ju aldrig =) En DJ med svart eller blå tavla vore kul, samtidigt som rootbeer är jävligt lockande just nu!
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Väcker denna tråden igen, har börjat inse att det är en DD jag ska ha när jag fyller 30(?) .. Vilka refs. skall jag kolla efter?
Gillar Fatboy-tavlor...
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Väcker denna tråden igen, har börjat inse att det är en DD jag ska ha när jag fyller 30(?) .. Vilka refs. skall jag kolla efter?
Gillar Fatboy-tavlor...

Är det klockor tillverkade 1986 du är ute efter ska du leta efter ref 18038 eller 18078 (bark finish). Finns en uppsjö av tavlor och du kan fortfarande köpa helt nya som passar till de referenserna om du inte skulle hitta det du söker direkt :)
 
Topp