• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka till sonen - Använda eller förvara? Tillgänglighet?

Lowe92

Cartier
Jag tycker du ska använda den! Att få en klocka som farsan använt hela mitt liv hade varit riktigt häftigt, häftigare än att få en klocka från ett bankfack.

Grattis också!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Ska det vara en PO tror jag en Liquid Metal kan vara intressant..
Kanske synd här att du inte var på hugget när Chrisse sålde sin.. Bilderna nedan är också ärligt stulna från hans säljes annons
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-liquidmetal-42mm.33573/

DSC08931_zps8a73e0af.jpg

DSC08911_zpsc4544ae5.jpg
sk%C3%A4rmavbild-2014-12-30-kl-10-35-19-png.96439
sk%C3%A4rmavbild-2014-12-30-kl-10-34-07-png.96438

Och precis där fann jag min drömklocka!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bra tanke går i samma banor! (Blev pappa i lördags)
Kotten fick en kotte. :) Grattis.


För övrigt så tycker jag... Om det nu skall köpas en årsklocka till barn, köp en som ni själva vill använda. Det finns ju en risk att barnet i fråga tycker att pappas smak är öken och att han eller hon heller vill sporta en iWatch 19 på armen när myndighetsåldern börjar infinna sig istället för en gubbklocka.

Själv så har jag varsitt guldmynt som ligger i facket och väntar på att åren tickar på.
 
Tack! Ja tankarna går i spinn! :) av respekt till hon som gjort jobbet väljer jag att avvakta lite med köpet :)

Lite så tänker jag också. Därför har jag lite svårt att bestämma om jag kanske borde köpa en klocka till henne istället som "tack" eller vad man ska säga. Hon är högst måttligt intresserad av klockor och ser väl inte vitsen i att ha en dyr då hon avskyr alla typer av "skryt" eller dyra produkter och väskor går ju under samma epitet...

Får fnula lite på hur det blir, hur som kommer jag inte ha råd att köpa något i närtid till förlossning som ju är om ca: 2 månader och det är oceaner av saker som ska köpas innan dess haha...
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Lite så tänker jag också. Därför har jag lite svårt att bestämma om jag kanske borde köpa en klocka till henne istället som "tack" eller vad man ska säga. Hon är högst måttligt intresserad av klockor och ser väl inte vitsen i att ha en dyr då hon avskyr alla typer av "skryt" eller dyra produkter och väskor går ju under samma epitet...

Får fnula lite på hur det blir, hur som kommer jag inte ha råd att köpa något i närtid till förlossning som ju är om ca: 2 månader och det är oceaner av saker som ska köpas innan dess haha...

Lät bekant det där med andra saker att lägga pengarna på. Vi får nummer två till sommaren och flyttar in i en nyköpt lägenhet på onsdag vilket har i princip rensat mig från alla besparingar och dessutom är det en hel del möbler och annat som måste införskaffas så jag kan se fram emot min nya Planet Ocean om sisådär 3 år.
 
Lät bekant det där med andra saker att lägga pengarna på. Vi får nummer två till sommaren och flyttar in i en nyköpt lägenhet på onsdag vilket har i princip rensat mig från alla besparingar och dessutom är det en hel del möbler och annat som måste införskaffas så jag kan se fram emot min nya Planet Ocean om sisådär 3 år.

Kul, då är vi i väldig lika situation med skillnad i att jag får mitt första, flyttade precis in i ny lgh där vilket kostade en del sen ska den renoveras och i stort sett ett helt nytt möblemang ska köpas. Därtill kommer allt som har med barnet att göra..*pust* så vet precis hur det känns..
 

SLEEPY

Omega
Jag personligen som har gått i samma tankar ser det som så att du ska använda den. Att få en helt oanvänd klocka som är 20 år gammal har väl kanske sin charm men jag personligen skulle hellre få en som redan varit med lite. Blir lite mer "föra vidare" över det tycker jag :)

Ska man bara ge honom en ny oanvänd klocka kan man nästan lika gärna köpa en den dag har fyller 20.


+1

Fick en gammal Omega av min morfar på en födelsedag när jag va yngre och innan han dog. "Den här har jag använt i X år hoppas den ska visa tiden lika bra för dig"

M
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Kul, då är vi i väldig lika situation med skillnad i att jag får mitt första, flyttade precis in i ny lgh där vilket kostade en del sen ska den renoveras och i stort sett ett helt nytt möblemang ska köpas. Därtill kommer allt som har med barnet att göra..*pust* så vet precis hur det känns..

Jag får hoppas på en fin löneförhöjning helt enkelt. Min årliga bonus har redan öronmärkts för andra ändamål annars hade det varit en perfekt slant att få investera i ren kärlek (en klocka alltså).
 
Jag får hoppas på en fin löneförhöjning helt enkelt. Min årliga bonus har redan öronmärkts för andra ändamål annars hade det varit en perfekt slant att få investera i ren kärlek (en klocka alltså).

Kan bara hålla med...min bonus blir väl igen större slant men som sagt den är redan "tingad" :) vi får hålla tummarna för oss helt enkelt haha
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
"bara"...Hörrödu!

Nej men skämt åsido. Liquidmetal tekniken är otroligt cool men priskillnaden och de små ändringarna i klockan gör det inte värt det för mig. Har dock inte testat 45.5mm vs 42mm.

Läste precis det som Donkii postade och såg att skillnaderna kanske inte riktigt är värt priset, speciellt inte om man knappt har råd till en "vanlig" PO.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
"bara"...Hörrödu!

Nej men skämt åsido. Liquidmetal tekniken är otroligt cool men priskillnaden och de små ändringarna i klockan gör det inte värt det för mig. Har dock inte testat 45.5mm vs 42mm.

Fast med bara strax över 1900 ex gjorda kontra hundratusentals så kan det göra stor skillnad i slutändan, eller den dagen pojken din bestämmer sig för att sälja ;)
 

figaro

Cartier
2-Faktor
  • Själv tycker jag inte att en klocka ska ligga still (verkligen inte i 20 år). Så förutom service när det ska göras, bör jag förvara klockan i 20 år i t.ex bankfack och ge sonen den helt oanvänd, eller bör jag använda den då och då i 20 år och sedan ge den? (Ser en viss charm i att "låna" klockan i 20 år och ta hand om den till honom men vad tycker ni? Ni kanske ser det på ett annat sätt?
Tack så mycket för lästiden :)
Fin idé!

Jag ser definitivt att man kan använda den, få sonen till att få upp ett intresse och kanske tänkta "en dag vill jag ha en sån klocka som pappa har". Du ska ju inte heller säga att klockan är "hans" förrän det blir dags :)
 

MLP

Omega
Rolig idé! Har en klocka som jag ska få ärva av min far, visserligen inte från det år jag kom till värden men inte särskilt långt ifrån heller. Att han använt klockan innan är det som skapar det riktiga värdet/nöjet med att kunna använda den i framtiden, åtminstone för mig :)
 

Knight

Cartier
Fick en dotter i somras. Gick genast och köpte en sub som hon ska få en vacker dag. Nu är hon lite mer än ett halvår gammal och älskar att kladda på klockan (ja, dykare ÄR bekvämt för småbarnsföräldrar), så jag passade på att ta ett kort där hon leker med den. Kommer bli ett roligt litet paket att lämna över så småningom.
 
Topp