• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åsikter om Stowa Marine Klassik? Kan det vara en keeper?

Kessler

Rolex
2-Faktor
Målet är att bli TWG (two watch gangsta) och ha en toolig och en dressig klocka. Skulle jag köpa en toolig idag är det Aqua Terra jag vill ha.

Har länge varit sugen på en Stowa och önskat mig den i 30års-present alternativt att jag köper en själv såklart.

Någon som har en sån? Känner någon till urverket? Är det nåt att ha? Var lämnar man in på service, priser osv?

Vill ha klockan/klockorna resten av livet. Dressaren ska vara en något "billigare" klocka. Stowas design och framförallt de blånerade visarna tilltalar mig.

Sen undrar jag över skillnaden på verken? Top grade är samma som standard fast mer dekorerat? Ingen skillnad i övrigt? Manuell hade jag nästan föredragit men är prisskillnaden rimlig?

https://www.stowa.de/Marine+36+klassik+roemisch+weiss.htm

Bild på det utseendet jag tycker bäst om:

marineuhr_klassik_36_roman_auto_basis-stowa-1300.jpg
 

ZWG Vader

Omega
Gillar min mycket. Fast jag väljer ju arabiska siffror alla dagar i veckan. Dottern tycker den ser ut att vara köpt på ICA.
Har en ytterligare Stowa,,en Antea back 2 Bauhaus pink med bytt armband (original funkar inte alls). Den är favoriten och många kommentarer blir det.
Verket kan så många andra här så mycket mer om men det är vad jag förstått ett standardverk.
A95CCDBC-9821-4CB3-AB84-79B9720E159B.jpeg.jpg
IMG_4417.JPG
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vad de menar med "automatic top finish" får man nog fråga Stowa om. ETA-2824 är ett av de vanligaste verken i den prisklassen. (Används av Sinn, Damasko, och otaliga andra.) Det finns iofs två "grader" av det, så eventuellt menar de "top grade". (De flesta använder den normala "elaborated".) ETA-2804 är den manuella varianten, vet inte varför den skulle vara dyrare faktiskt... Se f.ö. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ETA_Movements
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vad de menar med "automatic top finish" får man nog fråga Stowa om. ETA-2824 är ett av de vanligaste verken i den prisklassen. (Används av Sinn, Damasko, och otaliga andra.) Det finns iofs två "grader" av det, så eventuellt menar de "top grade". (De flesta använder den normala "elaborated".) ETA-2804 är den manuella varianten, vet inte varför den skulle vara dyrare faktiskt... Se f.ö. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ETA_Movements
Egentligen finns fyra varianter av 2824 varav tre skiljer sig. Toppen grade o "chronometer" är såvitt jag vet samma men chronometer är då de som är justerade tillräckligt fint och certifierade enligt cosc. På standard o elabore tror jag inte det skiljer mer än utsmyckning. Men för top grade o Chrono skiljer det bla i material i bslsnsfjöder o balanshjul vilket påverkar förmågan att hålla tiden bra. Skillnaden ligger sedan också i hur olika tillverkare justerar verken i klockan. Deras top är såvitt jag vet lika med top grade. Det handjagade är också såvitt jag vet i stort samma som top grade. Stowa är riktigt fina klockor o marine modellen står på min köplista. Då med top grade verk, romerska och 36mm. Var försiktig med att köpa för stort. Klockan har relativt lång lug längd samt liten glasring. I kombination med vit tavla kan den snabbt bli för stor! Men GO säger jag!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Gillar min mycket. Fast jag väljer ju arabiska siffror alla dagar i veckan. Dottern tycker den ser ut att vara köpt på ICA.
Har en ytterligare Stowa,,en Antea back 2 Bauhaus pink med bytt armband (original funkar inte alls). Den är favoriten och många kommentarer blir det.
Verket kan så många andra här så mycket mer om men det är vad jag förstått ett standardverk.
A95CCDBC-9821-4CB3-AB84-79B9720E159B.jpeg.jpg
IMG_4417.JPG
Mer bilder på marinen? :) Jag vill helt klart ha romerska siffror.

Varför tycker hon den ser ut aty vara köpt på ica? Ser den billig ut?

Nackdel med denna är ju att man inte kan köpa/prova i butik (?)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Egentligen finns fyra varianter av 2824 varav tre skiljer sig. Toppen grade o "chronometer" är såvitt jag vet samma men chronometer är då de som är justerade tillräckligt fint och certifierade enligt cosc. På standard o elabore tror jag inte det skiljer mer än utsmyckning. Men för top grade o Chrono skiljer det bla i material i bslsnsfjöder o balanshjul vilket påverkar förmågan att hålla tiden bra. Skillnaden ligger sedan också i hur olika tillverkare justerar verken i klockan. Deras top är såvitt jag vet lika med top grade. Det handjagade är också såvitt jag vet i stort samma som top grade. Stowa är riktigt fina klockor o marine modellen står på min köplista. Då med top grade verk, romerska och 36mm. Var försiktig med att köpa för stort. Klockan har relativt lång lug längd samt liten glasring. I kombination med vit tavla kan den snabbt bli för stor! Men GO säger jag!
Blir lite grekiska för mig hehe. Är top grade bättre justerad än standard?

Ja det är absolut 36mm som jag vill ha.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Blir lite grekiska för mig hehe. Är top grade bättre justerad än standard?

Ja det är absolut 36mm som jag vill ha.
Varje version av verket kan vara justerat mer eller mindre. Det avgör tillverkaren. Man justerar i tex 3 positioner (glas upp, glas ned, kl 3upp) eller kanske fem (inkl kl 12 o 6upp) för att nå en viss bestämd avvikelse totalt sett som inte skall bli för beroende av hur klockan ligger/används. Sedan brukar det vara så att man justerar fler positioner o noggrannare när man väljer att sätta i ett dyrare (top grade) verk än om man kör standard. Stowa verkar generellt levereras med god tidshållning men det baserar jag bara på att läst en hel del forum kommentarer från olika ställen där se flesta verkar få klockor som går fint. Generellt är Stowa väldigt fina ifht till pris. Marine Klassik med top grade verk köper man ju för runt 10k och jag vet inte riktigt vilka som slår det egentligen. Deras urtavlor görs av Shätzle som levererar till någon någon/några av de riktigt dyra tyskarna o visarna kommer från Universo som en också levererar till dyrare märken. Går ju att få en Sinn med top grade för ca samma men inte samma finish där. Så på frågan om dom ser billiga ut....näe det har jag svårt att se att någon som förstår sig på klockor skulle tycka.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tack för all hjälp i tråden. Blir nog ett köp till när jag fyller 30. Kör på standard verket. Tycker inte det är värt uppgraderingen. Lär vara rätt komfortabelt att serva en också? Då det är ett ETA.

Älskar verkligen de blånerade visarna på bild. Men önskar man kunde se en i verkligheten innan man slår till.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för all hjälp i tråden. Blir nog ett köp till när jag fyller 30. Kör på standard verket. Tycker inte det är värt uppgraderingen. Lär vara rätt komfortabelt att serva en också? Då det är ett ETA.

Älskar verkligen de blånerade visarna på bild. Men önskar man kunde se en i verkligheten innan man slår till.
Jag fick just hem min och tror inte du blir besviken! Tvärtom håller klockan riktigt hög klass ifht pris och den är minst lika snygg i verkligheten som på bild. Det enda som är värt att nämna är att visarna oftast ser svarta eller väldigt mörka ut. Det visste jag men man kan ev lura sig på bilder på nätet. Bifogar några bilder på min, säg till om det är något särskilt du funderar över.
IMG_20191018_134607.jpg
IMG_20191017_220545.jpg
IMG_20191017_092740.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag fick just hem min och tror inte du blir besviken! Tvärtom håller klockan riktigt hög klass ifht pris och den är minst lika snygg i verkligheten som på bild. Det enda som är värt att nämna är att visarna oftast ser svarta eller väldigt mörka ut. Det visste jag men man kan ev lura sig på bilder på nätet. Bifogar några bilder på min, säg till om det är något särskilt du funderar över.
IMG_20191018_134607.jpg
IMG_20191017_220545.jpg
IMG_20191017_092740.jpg
Tack så mycket!

Ja på nätet ser de mer blå ut. På dina bilder med men förstår vad du menar. Tavlan påminner om porslin. Riktigt stilig, fast jag tänkte ha min till mer än när man är finklädd men kanske är lite för dressig för det?

Blev mer övertygad nu iaf. Riktigt fin :)
 
D

Deleted member 26382

Guest
Alltså tyskarna har ju en del intressanta ur. Jag kikar också på
De facto vars design jag gillar. Men båda har väl ETA i sig.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad är det för färg på logon? Jag är halvt färgblind. Ser svart ut på produktbilder men den är orange? Eller röd? Som halvt färgblind hatar jag orange då det skär i mina ögon :(
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Defacto är coola! Damasko också. Sedan kan man ju ge sig på Dornbluth o Lange! (Sinn är ju givet också!)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack så mycket!

Ja på nätet ser de mer blå ut. På dina bilder med men förstår vad du menar. Tavlan påminner om porslin. Riktigt stilig, fast jag tänkte ha min till mer än när man är finklädd men kanske är lite för dressig för det?

Blev mer övertygad nu iaf. Riktigt fin :)
Det där med dressig är nog lite tycke och smak. Jag tycker den funkar fint till vardags men på jobbet får jag ju iofs i kavaj oftast. Men jag tänkte ha den även casual med ett ljusare brunt skinn. Det blir coolt. Jag tycker inte den ger samma lite svåra dressighet som en guld eller stål med blanka visare o index. Den går ju också att göra lite mindre dressig med siffror istf Romerska och det går också att beställa helt borstad boett. Dock tycker jag jag att den passar bäst i polerat och jag gillar sällan Romerska men på denna är det kanon och mest troget de gamla skeppsuren. Så jag tycker den funkar även som vardagsklocka. Tänk bara på alla guldiga DW som folk dräller runt med... Denna har en air av coolhet och caset är också något mer "kraftfullt" än många dressur. Ursprunget för dessa var ju också på däck till sjöss så det var ju ingen "finklocka" så sett.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det där med dressig är nog lite tycke och smak. Jag tycker den funkar fint till vardags men på jobbet får jag ju iofs i kavaj oftast. Men jag tänkte ha den även casual med ett ljusare brunt skinn. Det blir coolt. Jag tycker inte den ger samma lite svåra dressighet som en guld eller stål med blanka visare o index. Den går ju också att göra lite mindre dressig med siffror istf Romerska och det går också att beställa helt borstad boett. Dock tycker jag jag att den passar bäst i polerat och jag gillar sällan Romerska men på denna är det kanon och mest troget de gamla skeppsuren. Så jag tycker den funkar även som vardagsklocka. Tänk bara på alla guldiga DW som folk dräller runt med... Denna har en air av coolhet och caset är också något mer "kraftfullt" än många dressur. Ursprunget för dessa var ju också på däck till sjöss så det var ju ingen "finklocka" så sett.
Tack för svar. Jag har samma anledningar till att jag vill ha romerska siffror som du har!
 
Topp