• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åsikter om U-Boat?

Nexus

Panerai
Jag har börjat inbilla mig att jag kommer bli en marginellt lyckligare människa om jag skaffar mig en U-boat under hösten. I och med detta så vill jag gärna ha lite input från hjärntrusten här på KS.

Så vad säger ni om märket, bu eller bä ?

Är det några här som kör på klockorna i fråga ?
Angående andrahandsvärdet verkar det vara katastrofalt lågt då många av klockorna ligger ute på chrono24 för sisådär 5 papp. Ska det vara så? Själv blir jag ganska nojig över de låga priserna då jag är livrädd för att råka köpa en fejkad.

Övriga åsikter/tankar/förolämpningar ?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Är du rappare från staterna, så visst.

Själv tycker jag det är riktigt fula. Less is more är uppenbarligen inget designern till de hört.
 

plattfot

Rolex
Klart du skall köpa en ubåt om märket lockar dig. Begagnad har den ju redan gjort det största värdefallet.

Personligen lockar märket mig inte alls. Klämde på en tidigare kollegas, ganska tidiga modell, och blev inte imponerad - mineralglas, färgglad tavla och kvartsverk i en enorm boett. Designen känns daterad, där bästföre-datumet passerats med råge.
 

KalleKnuda

Cartier
Har varken handleder eller självförtroende nog att bära upp en uboat. Jag får väl hålla med resten av ks! No me gusta
 

Ludde

Breitling
Är ny här på forumet men har redan inhandlat 3 klockor på en vecka... Måste sansa mig.. :) Jag känner att någon måste stå upp för Ubåten! :) Jag har själv en ny Classico 45 och den tycker jag är lagom stor samtidigt som den sticker ut lagom mycket. Jag får många kommentarer.. Mest positiva :)

Dagens modeller håller mycket bättre klass än tidigare, det finns många i omlopp som säljs som nya men är 8-10 år gamla. Sök på nätet så hittar du historien om bakom märket, klart intressant. Jag minns när jag köpte min Explorer II så sa alla att jag var knäpp som gav 9500 för en ny klocka och att den var den fulaste Rolex som någonsin tillverkats... Idag är det inte många som tycker så.. :), jag är idag glad att jag har den kvar.. Nu tror jag inte att ubåten får den statusen men tycker du om modellen så köp! :)

udega7u4.jpg
 

max

Dancing Queen
Vad jag förstått så är det ok kvalité och de hyser väl fortfarande eta-verk. Det stora problemet med dem (förutom att de är fula) är nog att dess målgrupp inte lägger 20kkr+ på en klocka.
Detta gör att de är väldigt lite värda begagnade vilket du redan upptäckt.

Jag tror att du antingen bör vänta till ett senare skede i din klockhobby då dehär märkena brukar blåsa förbi ganska fort när man testar, läser och finner sin stig i hobbyn. Alternativet är att köpa en begagnad.
För som du själv sa så sjunker de som en sten från listpriset så det är inte en klocka man köper ny för att en månad senare inse att man inte trivs med den och behöva ge sig in på att flippa den.
Första året bör man nästan inte ge sig in på sidospår som dessa då de ofta leder till en snabb ekonomisk förlust, men har man inget emot det så är det ju alltid roligt att testa nya klockor :)

Alltså, bara du själv kan avgöra om klockan är värd sitt pris för dig. Läspå ordentligt om den specifika modell du är intresserad av och försök hitta en beggad.
 
Har faktiskt tre u-boats. En flightdeck, en classico 45 och en äldre quartz modell. Är faktiskt rätt nöjd med alla tre. Får inte så mycket handledsstöd längre men classicon och flightdecken är riktigt stabila klockor. Om du finns i Stockholm kan vi ta en fika och snacka klockor så får du känna på dem. Flightdecken kommer nog åka upp på köp & sälj snart då den nästan aldrig är på armen då jag inte riktigt har handlederna för den. :-(

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 

Nexus

Panerai
Fullständig sågning här alltså.
Slår jag till så kan jag dock lova er två saker : Den kommer vara begagnad och jag ska bespara er en unboxingtråd :)
 

Nexus

Panerai
Har faktiskt tre u-boats. En flightdeck, en classico 45 och en äldre quartz modell. Är faktiskt rätt nöjd med alla tre. Får inte så mycket handledsstöd längre men classicon och flightdecken är riktigt stabila klockor. Om du finns i Stockholm kan vi ta en fika och snacka klockor så får du känna på dem. Flightdecken kommer nog åka upp på köp & sälj snart då den nästan aldrig är på armen då jag inte riktigt har handlederna för den. :-(

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2


Gärna för mig :)
 

max

Dancing Queen
Fullständig sågning här alltså.
Slår jag till så kan jag dock lova er två saker : Den kommer vara begagnad och jag ska bespara er en unboxingtråd :)

Nej för fanken, vi(jag) kräver en rejäl recension av klockan! :)
Det är alltid intressant att lära sig mer om klockor, speciellt såna här märken som normalt rör sig i periferin. Så en ordentlig djupdykande objektiv recension vore mycket uppskattat!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har faktiskt en kvartskronograf som jag inhandlade för småpengar. Jag ville testa hur det var med en rejält stor klocka och speciellt möjligheten att klämma på en grov snygg läderstonk. Den är 53 mm och fungerar faktiskt väl trots storleken, det som räddar den är väl att den inte ser ut som något annat (trots allt har jag inga problem att bära alpin och dykdatorer från Suunto i samma storlek). Rätt kul och min fru gillar när jag har den och tycker inte att jag skall kränga den vidare. Känns som en sommar och T-shirt/chinos klocka (gärna sittandes på något cafe i Milano typ!) :)
Armbandet är ett Hirsch Liberty och är mörkbrunt mot svart tavla. Ricktigt lyckat tycker jag själv.

_0013182.jpg
 
Min säger hej... (Och ja, jag vet att jag har extremt pinniga armar, därför den inte är på så ofta längre... ;) )
4GOpDWI.jpg


Måste faktiskt överlag säga att de gör hyfsat bra klockor men de är ordentligt överprissatta i mina ögon som nya. Roliga klockor är det iaf.
 
Min Quartzare är faktiskt till salu kom jag på. Hade glömt det totalt efter att tjejen börjat klaga på att jag ville sälja den. Förstår inte riktigt varför de aldrig bryr sig i vanliga fall men så snöar de in på någon klocka man har och då får man helt plötsligt inte sälja den?!

Ursäkta kvalitén på bilden....

uPhUvSd.jpg
 

UNO

Panerai
Har du en fin Rolex så räcket det långt men har du utrymme i budgeten och guts att bära en ubåt så visst.
Jag gillar klockor och med det klockor från 500 kr till 500.000 bara dom har något xtra, något unikt.
Att våga ha något udda är riktigt riktigt coolt.
 

Berg

Omega
Våga!...
Lyssna inte på alla tråkiga människor som bara vågar gå med seamaster och subbar - booooring! ;)

Min gamla 53 mm left hook automat är borta då jag prioriterade att lägga pengar på panerai - men saknar den ibland!
 
Topp