• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Återförsäljarmärkta tavlor - värdehöjande?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag trillade över denna annons nedan. Jag misstänker starkt att allt inte står rätt till med denna klocka. Jag tänkte först skriva i Aurums Fulursvarnings tråd, men kom på att jag ville dryfta mer om ämnet.

3594776_xxl.jpg
3594776f_xxl.jpg


http://www.chrono24.se/omega/turler...-bumper-cal-351-from-1947-1495--id3594776.htm

Vad gäller klockan så tycker jag visarna ser fel ut. MEN, det jag ville diskutera är trycket "Türler". Jag tror att tavlan är moddad med trycket. Det sger jag pga färgen (för stark) samt typsnittet som ser fel ut.

Jag har själv nyss ropat in en Omega med just "Türler" märkt tavla. Vad jag förstått är Türler en stor fin återförsäljare från Zürich, jmf med Tiffanys mf. Min klocka nedan;

image.jpeg


Andra återförsäljartavlor;
10072012-140805_1000.gif
c7d32e77f5d367e421a7487753851b7f.jpg
XXX_197_1397510544_1.jpg
IWC8531Turler-Master_edited-1_zpseaa4afa6.jpg
13ZN-Pink-Turler-Groot.jpg
SMCalendarTurler-10_edited-1_zps3bc0ebfe.jpg
$_57.jpg
265sob.jpg
audemajpg.jpg
NYR_11573_0551.jpg
8a3719495730e461d82886a4a270bbe2.jpg
DSC03299_zps4ee4ecfd.jpg
Daytona_Tiffany.jpg
027.jpg
3594d776_xxl.jpg
zzDSC_0016.jpg


Min fråga lyder: är det premium med klockor med återförsäljartryck? Höjer det värdet på vintage Rolex, Pateks och till och med Omegor? Jag tänker på klockan överst som man "bättrat på" med avsikt att höja värdet?
Jag tycker själv att trycket inte stör på min klocka utan att det gör klockan lite mer intressant ur ett historiskt perspektiv med ursprung och så.

//Rozzy
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kommer du över en sån här kan du sälja den för sitt metallskrotvärde till mig ;):
1680r.jpg


Nej men för att vara allvarligt, de märkningarna som skett i sammarbete med tillverkarna bringar ett premium då det inte är något aftermarket-påfund och att det begränsar utbudet till ett fåtal.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Här går min gräns, skulle väldigt gärna vilja ha en rödsub men känner inget som helst sug efter en Tiffany & co. Varför? Ingen aning, vad gör röd text bättre än vit i mina ögon? Är det samlaren i mig?Det är ovanligare, lite mytomspunnen men varför vill jag då inte hellre ha en ännu ovanligare Tiffany? Kan inte sätta fingret på det men tror det är något som stör estetiskt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Här går min gräns, skulle väldigt gärna vilja ha en rödsub men känner inget som helst sug efter en Tiffany & co. Varför? Ingen aning, vad gör röd text bättre än vit i mina ögon? Är det samlaren i mig?Det är ovanligare, lite mytomspunnen men varför vill jag då inte hellre ha en ännu ovanligare Tiffany? Kan inte sätta fingret på det men tror det är något som stör estetiskt.
Därför att "Tiffanys" låter lite femenint och tjejigt och därav inte klockrent platsar på en tuff Submariner? :rolleyes:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nää tror jag är ganska trygg i mig själv på det viset, mer typsnittet eller känslan av att man säljer sig, trots att man i alla andra sammanhang framhäver den annars stolta traditionen i varumärket. Känner dessutom likadant när det är en totalitär stat i Mellanöstern som ritar lite extra på tavlan...
Det var du som startade tråden du får betala psykologen;)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att återförsäljarmärkta tavlor är lite roligare men inget jag skulle betala extra för, men då lägger jag inte mina klockor i ett kassaskåp som investering.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Älskar återförsäljartavlor, tycker det ger en extra edge då klockan oftast är tillverkad i färre ex.
Själv har jag dock bara en, en lemania 105 med bucherer-tavla.
 

Oew

Rolex
Oftast så är det en prishöjare, men inte alltid och tycker inte man ser det lika mycket på moderna klockor. Moderna tiffany signerade Patek till exempel ger väldigt lite premie jämfört med vanliga, bortsett från 5396 som du postade ovan som bara gjordes för Tiffany såklart. Men det är ju ännu mer exklusivt att ha en tiffany signerad pp oavsett om den är ny eller vintage, största anledningen är då att det går inte att få några rabatter på nyköp via tiffany och så är det ännu längre kö än hos vanlig ad.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Älskar återförsäljartavlor, tycker det ger en extra edge då klockan oftast är tillverkad i färre ex.
Själv har jag dock bara en, en lemania 105 med bucherer-tavla.
Bild? När är den ifrån? Hur gjorde man med sitt egna klockmärke? Bucherer tryck två ggr på tavlan? Här min Bucherer (utan återförsäljartryck);
image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bild? När är den ifrån? Hur gjorde man med sitt egna klockmärke? Bucherer tryck två ggr på tavlan? Här min Bucherer (utan återförsäljartryck);
image.jpg
Nja den är inte lemaniamärkt på tavlan, utan bucherer. Tavlan finns dock som lemaniamärkt med samma bott och verk. Den modellen heter lemania 105. Bucherer är ju ingen klocktillverkare i den meningen, utan en juvelerare som även säljer klockor. Jag har antagit att Bucherer låtit lemania tillverka klockan åt dem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju typ bara rolexfolk som står för hypen, men jag tycker att det är en kul detalj och skulle betalat ett litet premium. För att det skall vara en stor värdehöjare måste modellen i sig vara ett samlarobjekt. Den första Omegan ser fixad ut, men man skall inte glömma att återförsäljartrycken inte gjordes samtidigt som det vanliga trycket. Därför han de skilja i färg och "font".
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nja den är inte lemaniamärkt på tavlan, utan bucherer. Tavlan finns dock som lemaniamärkt med samma bott och verk. Den modellen heter lemania 105. Bucherer är ju ingen klocktillverkare i den meningen, utan en juvelerare som även säljer klockor. Jag har antagit att Bucherer låtit lemania tillverka klockan åt dem.
Jag tror du har fel där. Bucherer är en gammal anrik tillverkare som jag förstått det, tredje största klocktillverkaren vad gäller kronometercertifierade klockor kring 1970 etc;

In 1888, Carl Friedrich Bucherer established his first boutique selling watches and jewelry in Lucerne, Switzerland. In 1919, Carl Friedrich Bucherer launched his first ladies’ watch collection in the Art Deco style. He is one of the first watchmakers to adopt the watch strap, which at the time was still a revolutionary concept. By 1948, the company was focusing on sporty chronographs that prominently displayed the current date.[3]


Carl Friedrich Bucherer's first boutique in Lucerne, Switzerland.
By 1968, Carl F. Bucherer had manufactured around 15,000 high-precision, certified chronometers, making the company one of the top three Swiss producers of these specialized timepieces. In 1969, the company became part of a Swiss consortium for the development and production of the first quartz movement for wristwatches, the Beta 21.[3]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carl_F._Bucherer
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är ju typ bara rolexfolk som står för hypen, men jag tycker att det är en kul detalj och skulle betalat ett litet premium. För att det skall vara en stor värdehöjare måste modellen i sig vara ett samlarobjekt. Den första Omegan ser fixad ut, men man skall inte glömma att det oftast, eller aldrig, var att återförsäljartrycken inte gjordes samtidigt som det vanliga trycket. Därför han de skilja i färg och "font".
Vad jag menade med typsnitt/font var att det såg fel ut för 40-talet samt att det är en helt annan stil på de andra jag sett (se ovan exempel).
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror du har fel där. Bucherer är en gammal anrik tillverkare som jag förstått det, tredje största klocktillverkaren vad gäller kronometercertifierade klockor kring 1970 etc;

In 1888, Carl Friedrich Bucherer established his first boutique selling watches and jewelry in Lucerne, Switzerland. In 1919, Carl Friedrich Bucherer launched his first ladies’ watch collection in the Art Deco style. He is one of the first watchmakers to adopt the watch strap, which at the time was still a revolutionary concept. By 1948, the company was focusing on sporty chronographs that prominently displayed the current date.[3]


Carl Friedrich Bucherer's first boutique in Lucerne, Switzerland.
By 1968, Carl F. Bucherer had manufactured around 15,000 high-precision, certified chronometers, making the company one of the top three Swiss producers of these specialized timepieces. In 1969, the company became part of a Swiss consortium for the development and production of the first quartz movement for wristwatches, the Beta 21.[3]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carl_F._Bucherer
Jag säger inte att jag inte har fel, men jag är inte säker på att du har rätt heller! :)
Som jag förstått det har bucherer alltid haft smycken som huvudsysselsättning, det plus att jag inte sett några bucherer tillverkade verk. Bucherer är för mig mer en butik där det säljs exklusiva smycken och klockor (ad för rolex t.ex.) och liknar för mig mer en europeisk tiffanys.
2558797c_xxl.jpg

parma2012_38.jpg

(Enbart googlade bilder,vet inte om det är samma producent)
68a472c0f7c3d2a5fa19ce0ff2c52bb9.jpg
e7d6f73281a4f78854926b9664ae0669.jpg


Här är en bild på min Bucherer och en lemania 105.

d8kaPPP.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag säger inte att jag inte har fel, men jag är inte säker på att du har rätt heller! :)
Som jag förstått det har bucherer alltid haft smycken som huvudsysselsättning, det plus att jag inte sett några bucherer tillverkade verk. Bucherer är för mig mer en butik där det säljs exklusiva smycken och klockor (ad för rolex t.ex.) och liknar för mig mer en europeisk tiffanys.
2558797c_xxl.jpg

parma2012_38.jpg

(Enbart googlade bilder,vet inte om det är samma producent)
68a472c0f7c3d2a5fa19ce0ff2c52bb9.jpg
e7d6f73281a4f78854926b9664ae0669.jpg


Här är en bild på min Bucherer och en lemania 105.

d8kaPPP.jpg
Blir ju ändå lite skillnad att köpa ett ur med egen tavla än att stämpla ett färdigt ur med sin logga. Inte fixat glasring till din kronograf än?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Blir ju ändå lite skillnad att köpa ett ur med egen tavla än att stämpla ett färdigt ur med sin logga. Inte fixat glasring till din kronograf än?

Absolut, inte riktigt samma sak men i samma gränsland. Gammal bild, men som svar på din fråga tyvärr inte. Har väl inte letat ihjäl mig, men det verkar inte så lätt. Har du något tips eller kran som kan hjälpa? :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag säger inte att jag inte har fel, men jag är inte säker på att du har rätt heller! :)
Som jag förstått det har bucherer alltid haft smycken som huvudsysselsättning, det plus att jag inte sett några bucherer tillverkade verk. Bucherer är för mig mer en butik där det säljs exklusiva smycken och klockor (ad för rolex t.ex.) och liknar för mig mer en europeisk tiffanys.
2558797c_xxl.jpg

parma2012_38.jpg

(Enbart googlade bilder,vet inte om det är samma producent)
68a472c0f7c3d2a5fa19ce0ff2c52bb9.jpg
e7d6f73281a4f78854926b9664ae0669.jpg


Här är en bild på min Bucherer och en lemania 105.

d8kaPPP.jpg
Om du vill jämföra med Tiffanys så vill jag snarare jämföra med Cartier och Chopard.
http://www.carl-f-bucherer.com/en/125-years/
 

Espresso

Cartier
Jag säger inte att jag inte har fel, men jag är inte säker på att du har rätt heller! :)
Som jag förstått det har bucherer alltid haft smycken som huvudsysselsättning, det plus att jag inte sett några bucherer tillverkade verk. Bucherer är för mig mer en butik där det säljs exklusiva smycken och klockor (ad för rolex t.ex.) och liknar för mig mer en europeisk tiffanys.
2558797c_xxl.jpg

parma2012_38.jpg

(Enbart googlade bilder,vet inte om det är samma producent)
68a472c0f7c3d2a5fa19ce0ff2c52bb9.jpg
e7d6f73281a4f78854926b9664ae0669.jpg


Här är en bild på min Bucherer och en lemania 105.

d8kaPPP.jpg
Det stämmer inte riktigt tror jag. Bucherer är som sagt ett relativt anrikt varumärke. Möjligt att man historiskt varit väldigt starka på smycken med men för ett antal år sedan bröt man ut det "nya" varumärket Carl F bucherer som är det dedikerade klockmärket nu. Det tillverkar sedan 2008 inhouse urverk namngivet till CFB A1000. Lite fascinerande är att det, så vitt jag vet, fortfarande är privatägt och givet hur marknaden i stor konsolideras är det en av relativt få varumärken som tillverkar inhouse urverk av hög komplexitet som är just privatägda.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det stämmer inte riktigt tror jag. Bucherer är som sagt ett relativt anrikt varumärke. Möjligt att man historiskt varit väldigt starka på smycken med men för ett antal år sedan bröt man ut det "nya" varumärket Carl F bucherer som är det dedikerade klockmärket nu. Det tillverkar sedan 2008 inhouse urverk namngivet till CFB A1000. Lite fascinerande är att det, så vitt jag vet, fortfarande är privatägt och givet hur marknaden i stor konsolideras är det en av relativt få varumärken som tillverkar inhouse urverk av hög komplexitet som är just privatägda.
Absolut, men Carl F bucherer klockor och bucherer klockor är ju inte samma sak. Carl F bucherer har väl/ju inte funnits mer än cirkus 10-15 år och var en nysatsning från Bucherer's sida för att kunna konkurrera med egentillverkade klockor.
 

Espresso

Cartier
Absolut, men Carl F bucherer klockor och bucherer klockor är ju inte samma sak. Carl F bucherer har väl/ju inte funnits mer än cirkus 10-15 år och var en nysatsning från Bucherer's sida för att kunna konkurrera med egentillverkade klockor.
Namnändringen till trots så har varumärket bucherer funnits längre och bygger på samma bas. Carl F bucherer tillhör koncernen the bucherer family. Den första klockan som tillverkades är så vitt jag kan läsa mig till ett damur som presenterades för marknaden 1919, då under varumärket bucherer.

Som du kan se på nedan bild så bär den första klockan de tillverkade endast namnet bucherer.

Jag har inte något svar på varför man ändrat på namnet men har två egna gissningar.
1) Man ville diversifiera sitt varumärke på klockan från butikskedjan
2) Man ville ge mer respekt till historiken till grundaren
Om ovan är rätt, ingen aning
1919.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Minns att jag läst någonstans att Bucherer tillverkade delarna i Schweiz men att klockorna sattes ihop i USA, jag tror under 70-talet.
image.jpeg
Min från 70-talet har ett ETA cosc klassat
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Namnändringen till trots så har varumärket bucherer funnits längre och bygger på samma bas. Carl F bucherer tillhör koncernen the bucherer family. Den första klockan som tillverkades är så vitt jag kan läsa mig till ett damur som presenterades för marknaden 1919, då under varumärket bucherer.

Som du kan se på nedan bild så bär den första klockan de tillverkade endast namnet bucherer.

Jag har inte något svar på varför man ändrat på namnet men har två egna gissningar.
1) Man ville diversifiera sitt varumärke på klockan från butikskedjan
2) Man ville ge mer respekt till historiken till grundaren
Om ovan är rätt, ingen aning
1919.jpg
1 och 2 har du säkert rätt i. Däremot har jag aldrig sett en bucherer klocka (innan Carl F bucherer) som haft in-house verk, sedan om de köpt in ebauche verk eller lagt ut hela tillverkningen på entreprenad vet jag inte. Däremot gissar jag att de gjort det när det gäller ett par modeller på 60-70 talet. Kanske var det ett sätt att spara pengar under quartz-krisen att inte behöva producera själva. Som sagt, enbart gissningar från min sida...
 

Espresso

Cartier
1 och 2 har du säkert rätt i. Däremot har jag aldrig sett en bucherer klocka (innan Carl F bucherer) som haft in-house verk, sedan om de köpt in ebauche verk eller lagt ut hela tillverkningen på entreprenad vet jag inte. Däremot gissar jag att de gjort det när det gäller ett par modeller på 60-70 talet. Kanske var det ett sätt att spara pengar under quartz-krisen att inte behöva producera själva. Som sagt, enbart gissningar från min sida...
Innan Carl F bucherer tiden hade de inga egna inhouse verk, det är jag enig i. Däremot har jag för mig att de använt en del ETA resp. valjoux urverk i sina äldre modeller innan Carl F tiden. Men nu börjar vi gå på en detaljnivå jag inte är så bekväm i längre (eller lyckas googla mig fram till nu på sen kväll) så jag får nog lägga in pass på koppling till Quartzeran, etc :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Innan Carl F bucherer tiden hade de inga egna inhouse verk, det är jag enig i. Däremot har jag för mig att de använt en del ETA resp. valjoux urverk i sina äldre modeller innan Carl F tiden. Men nu börjar vi gå på en detaljnivå jag inte är så bekväm i längre (eller lyckas googla mig fram till nu på sen kväll) så jag får nog lägga in pass på koppling till Quartzeran, etc :)
Kan ju säga att jag inte heller är säker, men att jag försöker dra (för mig logiska) slutsatser om hur en klock-business och hur tankegångarna kan ha gått hos en klocktillverkare/juvelerare 1965 :)

Nu spelar det ju inte så stor roll, och jag tror inte att prisskillnaden är så pass markant mellan om det är en bucherer kronograf med lemaniaverk eller en lemaniakronograf med bucherer loggad tavla. ;)

Dock tycker jag Bucherer vore ett kul ämne att forska lite vidare i för att få veta lite mer om historien förutom det som förmedlas genom Carl f bucherers reklamsida.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig klocka! :) Sitter eta-verk i den där va? Har du bilder på insidan av boettlocket?
Nej tyvärr inte men det går att ordna, inropad på Kaplans och i beskrivningen stod det ETA verk. Och ja, den är trevlig, går exakt även om gångreserven inte är helt okej. Lite hallickvarning och planerar att snida ihop ett snyggt mockaband till den, tycker den är värd det:)
 
Topp