• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Öppna boett guldklocka Certina, Tissot etc.

Dantes

Basic
Behöver byta batteri men hur öppnar man egentligen en sån här guldklocka på bästa sätt? Det finns ingen skåra. Det är ju väldigt vanliga förekommande klockor så det borde vara välkänt, men jag hittar inget bra svar på nätet.

A7472BE6-7BF1-4DB9-B8B0-1FD74F109DB9.jpeg

Behöver byta batteri men hur öppnar man egentligen en sån här guldklocka på bästa sätt? Det finns ingen skåra. Det är ju väldigt vanliga förekommande klockor så det borde vara välkänt, men jag hittar inget bra svar på nätet.

A7472BE6-7BF1-4DB9-B8B0-1FD74F109DB9.jpeg

Vet inte hur det är med exakt det här uret, men flera boetter går bara att öppna från framsidan. I de fallen behöver man även avlägsna kronan för att kunna lyfta ut urverket. Här är ett exempel på min Bulova.
843F8FA6-C429-4204-8530-6F31984C6AAD.jpeg
C4CF74D5-B21F-41E6-B312-F775CF5ADDEB.jpeg

Det är en Monocoque boett. Det skiljer sig lite om det är plexi eller safirglas när det gäller öppnandet. Om det är plexi brukar det gå att lyfta loss glaset med glasklo, om det är safirglas blåser man ut det med tryckluft. Det är en delad bom, så kronan drar man loss rakt ut. Om du inte har verktyg eller gjort det förut skulle jag rekommendera att du byter batteri hos urmakaren, brukar inte kosta mer än ett vanligt byte med trycktest, typ 2-300kr
Det är dels lätt hänt att man kladdar på tavlan eller råkar böja någon visare, dels måste man dra kronan väldigt rakt och hårt för att få loss den, lätt hänt att man böjer själva leden annars.

Det är en Monocoque boett. Det skiljer sig lite om det är plexi eller safirglas när det gäller öppnandet. Om det är plexi brukar det gå att lyfta loss glaset med glasklo, om det är safirglas blåser man ut det med tryckluft. Det är en delad bom, så kronan drar man loss rakt ut. Om du inte har verktyg eller gjort det förut skulle jag rekommendera att du byter batteri hos urmakaren, brukar inte kosta mer än ett vanligt byte med trycktest, typ 2-300kr
Det är dels lätt hänt att man kladdar på tavlan eller råkar böja någon visare, dels måste man dra kronan väldigt rakt och hårt för att få loss den, lätt hänt att man böjer själva leden annars.
Tack, jag misstänkte det. Ganska opraktiskt när det gäller kvarts då man vet att batteribyte kommer behövas vart annat år. Får gå till urmakaren och fixa det.

Tack, jag misstänkte det. Ganska opraktiskt när det gäller kvarts då man vet att batteribyte kommer behövas vart annat år. Får gå till urmakaren och fixa det.
Jo, det kan man tycka, men jag tror mest det har att göra med att man har en boett i solid guld. Jag har några Longines i samma stil fast i stål, där är det snap-back som man sprätter av med kniv. Guld är ju mjukare, så risken att det efter några byten blir förstört finns nog på dessa tunna boetter. Men å andra sidan brukar batterierna i dessa räcka ganska länge, är det typ 48månader på 955.412? Annars köper du verktyg och är självförsörjande resten av livet ;)

Tillbaka
Topp