• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppna boett & läsa av siffrorna?

Hutti

Cartier
Tja, som en helt ny intressent står jag nu här med två vintage klockor, en certina och en omega. Har börjat få ett intresse och skulle gärna vilja veta mer om modellerna.

Har förstått att man kan sa det på boettlocket där de brukar stå någon siffra. Hur öppnar man boetten? Samt söker man bara på sifforna därefter.

Tack på förhand! Och medan jag ändå frågar, att byta armband på klockor, något som sliter? Vill gärna byta band beroende på läder jag har på mig.

Bifogar en bild på boettlocken!
 

Bilagor

  • 14583333025541476869085.jpg
    14583333025541476869085.jpg
    66.7 KB · Visningar: 165

rogart-63

Patek
Båda klockorna har skruvad boettlock vad jag kan se? Ett bra verktyg är ett s.k Jaxa verktyg. På Omega står det ett 6 eller 7 siffrigt nummer . Typ 186.010 eller 145.022 . Certina brukar väl stå på utsidan av locket? Men är lite osäker på det ?
Lägg upp en bra bild på klockorns framsidan? Kanske kan tala om vilken modell det är utan att öppna.
 

holma20

Panerai
Omegan ser inte ut att ha skruv lock , testa lite försiktigt med en vass kniv och sprätt upp de:) sen kan du kolla kalibern på verket och även referensen här har du en lista på lite årtal på omega , det är ungefärliga årtal:)
image.jpeg
 

rogart-63

Patek
Omegan ser inte ut att ha skruv lock , testa lite försiktigt med en vass kniv och sprätt upp de:) sen kan du kolla kalibern på verket och även referensen här har du en lista på lite årtal på omega , det är ungefärliga årtal:)
image.jpeg
Så rätt så :) tyckte mig bara se nåt spår men det var nog bara nåt skava eller nåt på locket? Visst är det ett sprättlock.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tja, som en helt ny intressent står jag nu här med två vintage klockor, en certina och en omega. Har börjat få ett intresse och skulle gärna vilja veta mer om modellerna.

Har förstått att man kan sa det på boettlocket där de brukar stå någon siffra. Hur öppnar man boetten? Samt söker man bara på sifforna därefter.

Tack på förhand! Och medan jag ändå frågar, att byta armband på klockor, något som sliter? Vill gärna byta band beroende på läder jag har på mig.

Bifogar en bild på boettlocken!
Tycker mig känna igen boettlocket från någon av mina certina, så det är nog original. Ibland är siffrorna ganska svåra att se när locket blivit lite repigt.
Edit: är det en waterking?
 
Topp