• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppna omega seamaster cosmic?

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
BC379387-C0C2-4715-9277-64AA10C40C50.jpeg
351BDA49-CE8A-4041-BDEF-27EFC786705E.jpeg
Hej alla glada!
Hur öppnar man upp denna klockan så jag kan ta en bild på urverket?

Något man klarar själv? :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varför ska du ta kort på urverket, vill du veta något om klockan eller är det bara nyfikenhet? Som tidigare nämnts, antagligen genom glassidan. Dra loss kronan rakt ut, ta en spruta med ett ventilgummi i spetsen och den andra delen av ventilgummit över kronhalsen. Tryck till, och plopp! Sedan är det bara att lyfta ur. Sen bör du ha en glaspress för att sätta tillbaka glaset. Saknar du verktyg men ändå vill ta kort, gå till urmakaren och be hen öppna åt dig.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Varför ska du ta kort på urverket, vill du veta något om klockan eller är det bara nyfikenhet? Som tidigare nämnts, antagligen genom glassidan. Dra loss kronan rakt ut, ta en spruta med ett ventilgummi i spetsen och den andra delen av ventilgummit över kronhalsen. Tryck till, och plopp! Sedan är det bara att lyfta ur. Sen bör du ha en glaspress för att sätta tillbaka glaset. Saknar du verktyg men ändå vill ta kort, gå till urmakaren och be hen öppna åt dig.

Ja tanken va att ta bild för eventuell annons:) mm blir nog en sväng till urmakaren när de väl är dags :)
Med vänlig hälsning,
 

rogart-63

Patek
BC379387-C0C2-4715-9277-64AA10C40C50.jpeg
351BDA49-CE8A-4041-BDEF-27EFC786705E.jpeg
Hej alla glada!
Hur öppnar man upp denna klockan så jag kan ta en bild på urverket?

Något man klarar själv? :)
Man bör ha Omegas verktyg för att plocka ur glaset och ta det den vägen. Står på baksidan vad verktyget heter. Går med en glastång men man kan slinta och skada tavlan. Been there done that. Så fin som den är så skulle jag inte riskera det . Kolla hur den går så tror jag den blir lättare att sälja. Ingen behöver väl en bild på ett Omega verk? Brukar vara ren som snus inne i dom boetterna .
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Man bör ha Omegas verktyg för att plocka ur glaset och ta det den vägen. Står på baksidan vad verktyget heter. Går med en glastång men man kan slinta och skada tavlan. Been there done that. Så fin som den är så skulle jag inte riskera det . Kolla hur den går så tror jag den blir lättare att sälja. Ingen behöver väl en bild på ett Omega verk? Brukar vara ren som snus inne i dom boetterna .

Oj ja de är inget jag själv pillar med utan får isf bli urmakaren :) klockan går kanon ;)
 

liuro

Omega
790E6260-6F98-4529-B344-7F7E93673A67.jpeg
Jag får slå ett slag för att öppna klockan själv. Är otroligt häftigt att se urverket och försöka förstå sig på hur allt fungerar. Ovan urverk är ett Valjoux 72c (trippelkalender med kronograf).
 

Exxet

Rolex
790E6260-6F98-4529-B344-7F7E93673A67.jpeg
Jag får slå ett slag för att öppna klockan själv. Är otroligt häftigt att se urverket och försöka förstå sig på hur allt fungerar. Ovan urverk är ett Valjoux 72c (trippelkalender med kronograf).
Vill inte vara någon besserwisser men är det där ett Valjoux? tänker på collumn-hjulet, 6 "pelare", Valjoux hade väl bara 7 o 9? tycker att det liknar ett Angelus 217 lr något, långt ifrån någon expert så om jag har fel så blir jag nog rättad :)
 

liuro

Omega
Vill inte vara någon besserwisser men är det där ett Valjoux? tänker på collumn-hjulet, 6 "pelare", Valjoux hade väl bara 7 o 9? tycker att det liknar ett Angelus 217 lr något, långt ifrån någon expert så om jag har fel så blir jag nog rättad :)
Du kanske har rätt! Fick bara för mig det av någon anledning. Det är en Angelus Chronodato från 1943 och jag trodde inte de gjorde sina egna urverk utan använde sig av ebaucher som alla andra. Ännu bättre om de gjorde allt/det mesta in-house!
 
Topp