• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppna uret utanför servicefönstret?

Öppna upp boetten- Är det OK?


  • Totala väljare
    55

bluetrain

Cartier
Fick av en urmakare för en större AD höra att öppna boetten "i onödan" är väldigt dumt då det kan komma in dammpartiklar osv. Jag kan förstå inställningen men samtidigt, är det så himla farligt? På honom lät det som mer än försumbart. Det är klart man tar till sig när det gäller duktiga yrkesmän man har respekt för. Frågan springer lite ur funderingen att man kanske någon gång om året eller vart annat vill öppna upp för att få uttalande om aktuell status/servicebehov.

Hur gör ni själva. Öppnar ni (eller urmakaren, kanske..) upp för check ibland eller låter ni uret vara tills det börjar visa på behov av service?
 

Psykel

Patek
Jag har bara billiga vintageklockor runt 1000-kronorsklassen, i princip. Öppnar gärna och kikar runt. Men skulle nog inte öppna en ny klocka, som min Seiko Sumo.
 
  • Like
Reactions: P-A

MacW

Omega
Dykarklockor rekommenderas trycktest efter varje gång de öppnas för att vara på den säkra sidan (kanske inte är något alla gör) men jag var hos AD och fick min öppnad för att verifiera allting och se hur servicebehovet på urverket var då jag köpte min hulk begagnad. Men i onödan ska det inte öppnas för packningar etc slits mer och en ungefärlig uppfattning om service kanske man kan ha av ålder på uret etc
 
D

Deleted member 10327

Guest
Jag öppnar mina klockor som jag inte planerar att simma med eller som är allt för nytillverkade.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Ser heller ingen mening att öppna upp nyare ur, däremot äldre som ändå troligtvis inte är täta kan vara kul att titta under huven på!
 

Blyfot

Cartier
Skulle aldrig få för mig att öppna min SMP, vintage ur som nämnt tidigare tycker jag är ok att kika lite inuti. Ju mer pengar jag lagt på klockan, desto mindre känner jag för att öppna den.
Köp en vintageklocka på loppis och öppna :)
 

PCB

Audemars
förstår inte varför det skulle vara "farligare" att öppna en vintageklocka än en ny dyrare klocka?:)
det enda som man riskerar är ju tätheten,och det e ju mer troligt att en gammal vintage har torr packning än en nyare
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är ju VARFÖR man ska öppna, vad ser du genom att öppna som lekman som du inte ser annars? Ingenting!

Om man öppnar en äldre klocka så ska man se till att ha packningar hemma till den. Packningar kan vara OK tills man öppnar, då är det inte så kul att sitta där med en torr packning och inte ha någon ny att byta till. Finns det ingen anledning att öppna så bör man inte öppna, själva öppnandet i sig gör ju ingen nytta.
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Frågan är ju VARFÖR man ska öppna, vad ser SU genom att öppna som lekman som du inte ser annars? Ingenting!

Om man öppnar en äldre klocka så ska man se till att ha packningar hemma till den. Packningar kan vara OK tills man öppnar, då är det inte så kul att sitta där med en torr packning och inte ha någon ny att byta till. Finns det ingen anledning att öppna så bör man inte öppna, själva öppnandet i sig gör ju ingen nytta.
Jag öppnade min Heuer när den började gå dåligt för att se att verket såg fint ut och inte var vattenskadat innnan jag skickade på service, istället för tillbaka till handlaren ;)

Men ja, öppna i onödan är ju onödigt.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Dykarur nej, speciellt inte om du planerar att dyka/simma/duscha med klockan. Kommer den aldrig nära vatten spelar det så klart mindre roll.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag vet en lirare som inte oroar sig ett smack för att öppna boettlocket ;)
tumblr_inline_n4e94x9V0p1qfex1b.png
 

kmg

Patek
2-Faktor
Funderade över exakt samma sak idag. Var och varannan klocka på köp och sälj är öppnad på en bild.
Borde ju, baserat på svaren ovan, inte vara till fördel för en köpare...?
 
Funderade över exakt samma sak idag. Var och varannan klocka på köp och sälj är öppnad på en bild.
Borde ju, baserat på svaren ovan, inte vara till fördel för en köpare...?

Nja, samtidigt vill man ju se innanmätet på särskilt äldre klockor; att inte skruvar saknas eller verket ser sönderskruvat ut. Men att öppna modernare klockor är både riskabelt och onödigt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är nog väldigt olika vad det är för klocka.
Vad gäller äldre vintageklockor som 40-50-60-tals av exempelvis dresstyp eller plattknappade kronografer som ändå ingen ska räkna med är så mycket tätare än ett fickur vill många, däribland jag, gärna se verket innan man köper. Man har möjlighet att se om det är oseriöst mixtrat med eller misshandlat och sönderrepat och om det verkar finnas synbar korrosion. Man kan se om balansen är ok, om delar som skruvar eller annat fattas som behöver bytas eller ersättas. Om det varit problem med gången kan man också ofta se, och så vidare.

Det är ju då klockor som inte i full mån säljs som bruksklockor på samma sätt som nyare klockor eller dykare som är gjorda för att kunna tätas ordentligt. Såna man inte bör ställa sig över en diskbalja med eller ens var ute i regn utan att vidta åtgärder. Det är som ofta underförstått med såna klockor. En del säljare, även större auktionsfirmor, skickar dem "fingertätade" för att de ska kunna inspekteras av köparen och meddelar särskilt att så är fallet så den inte utsätts för väta i onödan. Ibland ber intressenter särskilt om att locket ska gå att öppna av dem själva, det vill säga inte dras åt för hårt. Jag tycker det är fördelaktigt både för köpare och säljare att ha en bild av verket om man säljer en sån klocka genom bilder och beskrivning. En del köpare kräver det och väntar sig det.
 

PerS

Omega
Är väl även risk att man stänger in fuktig luft i klockan, för ni har väl ingen värmeplatta för klockor hemma?
 

D.S

Omega
Erfaren urmakar AD i Jönköping påstod att man inte ska öppna i onödan. Klinisk ren luft i fabriken i Schweiz när klockan stängs. Damm och andra partiklar kan smyga in om den öppnas som kan skada urverket.
Låter logiskt!
 
Erfaren urmakar AD i Jönköping påstod att man inte ska öppna i onödan. Klinisk ren luft i fabriken i Schweiz när klockan stängs. Damm och andra partiklar kan smyga in om den öppnas som kan skada urverket.
Låter logiskt!

Precis så är det, i Omegas produktionsfaciliteter är det lika rent som i en operationssal och personalen är klädda ungefär som om det hade varit det just för att förhindra att smutspartiklar och andra föroreningar kommer in i klockorna.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

poormans

Rolex
Fick av en urmakare för en större AD höra att öppna boetten "i onödan" är väldigt dumt då det kan komma in dammpartiklar osv. Jag kan förstå inställningen men samtidigt, är det så himla farligt? På honom lät det som mer än försumbart. Det är klart man tar till sig när det gäller duktiga yrkesmän man har respekt för. Frågan springer lite ur funderingen att man kanske någon gång om året eller vart annat vill öppna upp för att få uttalande om aktuell status/servicebehov.

Hur gör ni själva. Öppnar ni (eller urmakaren, kanske..) upp för check ibland eller låter ni uret vara tills det börjar visa på behov av service?

Tvivlar på att det hinner komma in så stora mängder damm så det är inverkan på klockans service intervall om en urmakare öppnar och tittar runt en snabbis
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Erfaren urmakar AD i Jönköping påstod att man inte ska öppna i onödan. Klinisk ren luft i fabriken i Schweiz när klockan stängs. Damm och andra partiklar kan smyga in om den öppnas som kan skada urverket.
Låter logiskt!
Lite överdrivet kanske, finns ju många servicecentee i Sverige utan kliniskt ren luft.

Tvivlar på att det hinner komma in så stora mängder damm så det är inverkan på klockans service intervall om en urmakare öppnar och tittar runt en snabbis
Frågan är ju som sagt varför man ska öppna en fullt fungerande klocka. Gångreserv, tidhållning, uppdrag och amplitud kan man ju kolla utan att öppna klockan.
 

poormans

Rolex
Lite överdrivet kanske, finns ju många servicecentee i Sverige utan kliniskt ren luft.


Frågan är ju som sagt varför man ska öppna en fullt fungerande klocka. Gångreserv, tidhållning, uppdrag och amplitud kan man ju kolla utan att öppna klockan.
Det är väl mest för att vara säker både på verkets kondition dvs rena och fina oljor på rätt ställen

Att allt är ok invändigt dvs urverks nr och nr och ev årtal i boettlocket
 

D.S

Omega
Lite överdrivet kanske, finns ju många servicecentee i Sverige utan kliniskt ren luft.

Han menade på att urverket mådde bättre i luften den förpackades i. Öppnas den upp någon annanstans så utsätts den för annorlunda luft.

Summa summarum urverket mår bättre i luften den förpackades i som är kliniskt ren. Inget överdrivet i det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Han menade på att urverket mådde bättre i luften den förpackades i. Öppnas den upp någon annanstans så utsätts den för annorlunda luft.

Summa summarum urverket mår bättre i luften den förpackades i som är kliniskt ren. Inget överdrivet i det...
Jo, lite överdrivet är det allt. Det är väl ingen argonfylld klocka? Man får utgå ifrån att ett certifierat servicecenter har lagom luftfuktighet och rent på bordet. Men jag håller givetvis med om att man inte ska öppna i onödan.
 
Topp