• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Örnen har landat! ---› Paketöppning

Geparden

Audemars
Nytt i lådan hos mig som jag anser förtjänar en liten presentation.

I dessa dagar då GS numer sitter på var mans handled (och ev. några kvinnors) så känns ju Citizens finlinje "The Citizen" något mer hemlig fortfarande. Lite som GS var här för typ 10+ år sedan. Fortfarande bara Japan som gäller vid köp, att många inte klarar av att det står Citizen på sin förhållnings dyra klocka som dessutom misstas av de flesta som billigt skräp. Själv älskar jag det!

The Citizen introducerades 1995 och har, med största fokus på quartz, producerat de bästa mätinstrument för tid man kan ha på sin arm sen dess. +/-5 s per år, evighetskalender och ställbar timme utan att stoppa sekund är svårslaget. Någonstans runt 2005 började man även kalla dessa "Chronomaster" något man plockade upp från sin egna historia då Citizens finaste back in the 60´s hette "Chrono Master".

Detta är en hyllning till just Chrono Master-linjens formspråk och en i mitt tycke mycket lyckad sådan.
Lite specs:
  • Citizens fantastiska solladdadande HAQ kaliber A060 med ovan nämnda tolerans på +/5 s per år, evighetskalender och "hopptimme"
  • Boett med perfekta måtten 38,3mm. 12,2mm tjock där det boxade och kupade safirglaset står för nästan 2mm. 45,6mm lug2lug. 19mm mellan bandhornen.
  • Vattenresistent till 100m
  • Boett i vad Citizen själva kallar Supertitanum alt. DuraTect-behandlad titan men som jag själv är ganska säker på är adamantium.
  • Kommer på alligator med viklås i samma material
  • Limiterad serie à 300st
  • Ref. AQ4040-06A

Bilder på skönheten
IMG_9093.jpg
IMG_9096.jpg


Älskar den här kantiga boetten! Mjuk på undersidan, hård på ovansidan.

IMG_9102.jpg
IMG_9107.jpg
IMG_9099.jpg
IMG_9100.jpg


Den karaktäristiska Chronomaster-örnen återfinns både på tavla och boettlock.

IMG_9104.jpg
IMG_9106.jpg


Tvådelade timindex med svärta emellan gör läsbarheten mycket god, designen återkommer i tim och minutvisare.

IMG_9113.jpg
IMG_9114.jpg
IMG_9122.jpg


Viklås som jag på bild upplevde som klumpigt men väl på plats visade sig vara väldig trevlig och som dessutom för en gångs skull passade min handled utmärkt.

IMG_9111.jpg
IMG_9094.jpg
IMG_9095.jpg


Jag kände direkt när jag såg den här modellen att den skulle inhandlas men för att det ska bli en perfekt alltiallo-klocka krävs länk. Tur då att dess syskonmodeller med samma boett levereras med detta och kunde kompletteras med :).

IMG_9124.jpg

IMG_9125.jpg
IMG_9128.jpg

IMG_9127.jpg


Allt som allt en mycket trevlig klocka som levde upp till mina förväntningar. Bästa hittills av de fyra ”The Citizen” som jag haft i min ägo.
Citizen har gjort alla rätt här, nästan....

Ingen klocka är som bekant perfekt men i detta fall gjorde det inte så mycket.
"Svärtan" i index som förr ofta var i onyx är här till min stora förvåning lysmassa! Toppen! ännu bättre än förväntat, tänkte jag!
Citizen tänkte dock inte hela vägen för visarna ser man inte en skymt av i mörkret..

IMG_9139.jpg


Avslutar med att tycka att alla borde ha en The Citizen och att Basel kan leverera vad som, jag VET att jag bärgat den bästa redan :)
 

Bilagor

  • IMG_9112.jpg
    IMG_9112.jpg
    162.2 KB · Visningar: 17
  • IMG_9135.jpg
    IMG_9135.jpg
    372.9 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
aq4020-03a-c_1024x.jpg
Vilket antiklimax med alla detaljer tills det visar sig att index lyser och inte visarna?!? Men jag har faktiskt varit med om samma sak på en Tissot 18k Goldrun. Små lysprickar vid index men inget på visarna... Grattis till en sjukt cool klocka :) *jag har sett att en enklare variant finns (4020-03A), ska kolla om index lyser på den trots blanka visare...
 

Geparden

Audemars
Vilket antiklimax med alla detaljer tills det visar sig att index lyser och inte visarna?!? Men jag har faktiskt varit med om samma sak på en Tissot 18k Goldrun. Små lysprickar vid index men inget på visarna... Grattis till en sjukt cool klocka :)
Tack!
Hade inte förväntat mig något lyse alls så det stör mig faktiskt inte så mycket.
Bara typiskt att det alltid är något
 

ErikDg

Omega
Snygg! Blev ju bättre och bättre ju mer du zoomade in, grym finish. Brukar oftast bli tvärtom på närbilder tycker jag.. Snyggt med flytande logotyp eller vad man kan kalla det
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Snygg! Blev ju bättre och bättre ju mer du zoomade in, grym finish. Brukar oftast bli tvärtom på närbilder tycker jag.. Snyggt med flytande logotyp eller vad man kan kalla det

Jäklar vad fin! Hur är texten på tavlan applicerad? Den ser ut att sväva ovanför själva tavlan
Det är ju en Ecodrive, så underst ligger urverket, sedan solpanelen, sen tavlan som är super tunn och släpper igenom ljus, sedan ligger ytterligare en tavla i glas (eller plast) som index är satta på
the-citizen-dial-blowup.jpg

Bilden är inte på denna modell, men det fungerar lika dant
 
Senast ändrad:

Geparden

Audemars
Där lärde jag mig något nytt! Tack för det och grattis till en ny spännade klocka!!

Grattis!
The Citizen hade jag inte hört talas om tidigare. Tack för trevlig läsning och fina bilder.

Kul! Grattis till en fin dinka och tack för lektionen om The Citizen.
Kul om fler får upp ögonen för dessa! Världens bästa klocka som vi brukar benämna dem i Citizentråden.

Snygg! Blev ju bättre och bättre ju mer du zoomade in, grym finish. Brukar oftast bli tvärtom på närbilder tycker jag...
Den Japanska stilen vettu, lämna inget åt slumpen.

Mycket trevlig. Är örnen på limiterade modeller enbart?
Örn alltid på baksidan på moderna. De jag sett med örn på tavlan har varit limiterat.

Ah men, kalasfin, stort grattis! Måste testa en The Citizen snart.
Chansen kan vara närmre än du tror ;)
 

kuma-kun

Audemars
Grattis, The Citizens kan man aldrig få för mycket av, funderar pa att skaffa mig en titanare eftersom jag bara har i stål nu.
Fint av Citizen att komma ihåg sitt arv, väldigt lika en av min Chrono Masters som är från 69.
Roligare än GS som jag känner kommer ut med LE och jubileums modeller varje vecka.

40114762172_31765eb666_c.jpg
 
Senast ändrad:

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jävligt ball klocka med grym spec som har nästan allt som krävs! Går under radarn också vilket bara är trevligt, nörderi på hög nivå. Grattis!
 

Geparden

Audemars
Grattis, The Citizens kan man aldrig få för mycket av, funderar pa att skaffa mig en titanare eftersom jag bara har i stål nu.
Fint av Citizen att komma ihåg sitt arv, väldigt lika en av min Chrono Masters som är från 69.
Roligare än GS som jag känner kommer ut med LE och jubileums modeller varje vecka.

40114762172_31765eb666_c.jpg
Hoppades på att du skulle posta den där för jämförelse :). Känns som de varit hyfsat trogna originalet/en
 
Topp