• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Överbetala" för en klocka

fsdfsdf

Omega
Hej,

Kanske lite konstig fråga - men har ni någon gång betalat för mycket för en klocka och hur påverkade det sen er upplevelse av ägandet? Ska man fortsätta leta eller köpa något som kostar mer än man tänkt sig. Jag pratar inte så mkt om ens egen budget som vad klockan "borde" kosta på marknaden.

Jag har gått och spanat på en Submariner från 60-70-talet nu ett bra tag, läst på på forum samt kollar olika sajter i väntan på den perfekta 5512:an ska dyka upp. Samtidigt i en fysisk butik nära mig som säljer kläder har man ett antal Rolex till salu - och jag kan inte riktigt släppa en av dessa som är riktigt fin. Dock är prislappen säkert 10ksek mer än jag önskar eller tycker den "borde" vara. Prutning funkar inte. Visst är klockan i ett sånt fint skick som kan betinga ett premium, men jämfört med andra klockor på nätet känns den ändå överprisad - att butiken tar en markup ovanför marknadsvärdet som inte en privatperson eller ett konkurrens-utsatt köp/sälj-forum skulle göra. Detta visar sig även i att deras klockor verkar ligga länge hos dom utan att bli sålda. Det är dock de finaste jag sett, samt det vore tryggt att köpa den IRL istället över nätet.

Pengarna i sig är inte riktigt problemet, men vad jag fiskar efter är lite känslan av att känna att man har gjort en bra deal. Ska jag bara glömma betala 15-20% mer för klockan och fortsätta leta online - eller är det kanske den som gäller eftersom den väckt sådant ha-begär i mig?

Tar inte med något foto på klockan eftersom det jag frågar efter mer är själva principen än just detta enskilda fall.
 

Apansson

Torpare
För mig är det "bara pengar" eftersom jag inte flippar. Jag köpte min PO på NK, för de hade den inne när jag ville ha den, varken Rob eller Krons hade den inne då, så jag gick helt enkelt dit där jag kunde få den direkt, även om både Rob och Krons erbjöd ett lite bättre pris. Kan tänka mig att det är en annan sak om man flippar mycket dock.
 
  • Like
Reactions: ssl

Kniven

Cartier
När man köper klockor gäller samma sak som med lägenheter/hus. Om du i framtiden ska vara nöjd med ditt köp kommer du alltid att betala mer än vad både du själv och dina närmsta tycker objektet är värt vid den tidpunkt du genomför köpet.
 

Chattras

Cartier
Är du säker på att det inte fungerar att pruta om du gör klart för dom att du verkligen tänker köpa klockan. Om du får den till ett i dina ögon rätt pris. Kan tänka mig att många som besöker en klädaffär inte har något direkt intresse utan mest vill titta på klockorna och tycker det är ball grej.

Personligen är jag lite för impulsiv och otålig för att jaga dom där super priserna. Har jag väl bestämt mig kan jag mycket väl tänka mig att betala en premie för att få det jag vill ha och framförallt, få det fort :).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det någon som köpt en klocka för billigt? :D

Jag är helt inne på hur du tänker och frågan är om du hittar en lika fin mycket billigare någon annanstans. Gör du det, så köp. Om du inte tror det så är det ju bara att handla. Är klockan nyservad och med kvitto på servicen, så är det kanske värt mycket och tiden det tar att få den servad. Om den inte nyligen är servad, så finns det ju ingen anledning att betala mer bara för att det är en butik.
 

KMS

Rolex
Man kan väl säga så här, det kommer alltid nya chanser. Däremot bör man ju fråga sig om man ständigt skall hålla på att jaga det lägsta priset hela tiden? Du säger själv att priset inte är några problem och att det vore tryggare att handla i IRL. Dessutom handlar du från en butik nu så vissa garantier å öppet köp o dylikt finns ju med i ekvationen. När det ändå rör sig om lite högre belopp är ju trygghet värt att betala extra för.
Rolex går väl nästan ständigt upp i pris så det blir säkert en bra affär om du bara väntar lite extra:). KÖP!
 
Finns det någon som köpt en klocka för billigt? :D

Jag är helt inne på hur du tänker och frågan är om du hittar en lika fin mycket billigare någon annanstans. Gör du det, så köp. Om du inte tror det så är det ju bara att handla. Är klockan nyservad och med kvitto på servicen, så är det kanske värt mycket och tiden det tar att få den servad. Om den inte nyligen är servad, så finns det ju ingen anledning att betala mer bara för att det är en butik.
har köpt en del vintage automat klockor för typ 1 krona då "skitet funkar bara en liten stund när man skakar den" lol
 
Jag har i 100% av samtliga klockaffärer backat duktigt. Story of my life, jag är ingen affärsman.

Jag bryr mig inte heller för den delen, och jag kan ofta störa mig på folk som mår dåligt om dom börjar att misstänka att dom kanske inte gör en jättebra affär varenda gång dom köper något. Oavsett om det är en bil, mc, snöskoter eller klocka.
Det är ofta dessa personer som talar högt och tydligt om hur mycket dom har betalat för det ena och det andra, samt hur bra affär det måste ha varit.

Osmakligt tycker jag. Ett intresse kan många gånger kosta pengar, och till er som känner er träffade - bespara er omgivning ert prat om hur bra affärer ni gör. Detta är ett opassande beteende, och totalt ointressant information för er omgivning.

/rant - Norrlänningen
 

babanker

Panerai
Jag har i 100% av samtliga klockaffärer backat duktigt. Story of my life, jag är ingen affärsman.

Jag bryr mig inte heller för den delen, och jag kan ofta störa mig på folk som mår dåligt om dom börjar att misstänka att dom kanske inte gör en jättebra affär varenda gång dom köper något. Oavsett om det är en bil, mc, snöskoter eller klocka.
Det är ofta dessa personer som talar högt och tydligt om hur mycket dom har betalat för det ena och det andra, samt hur bra affär det måste ha varit.

Osmakligt tycker jag. Ett intresse kan många gånger kosta pengar, och till er som känner er träffade - bespara er omgivning ert prat om hur bra affärer ni gör. Detta är ett opassande beteende, och totalt ointressant information för er omgivning.

/rant - Norrlänningen

Bättre att prata på om hur dåliga affärer man gör, visst!
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Denna klocka kanske kan bli just en "överbetalad" klocka .
Aldrig varit servad , dock bara en ägare om de nu spelar ngn roll. De behövs lite för att få den tipp topp. Kan bli dyrt eller lagom. Impulsköp kan man ju inte styra över :)

ja5edu3u.jpg



Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Låter som om 10-20 % kan vara värt det, med tanke på skick, butiksgaranti? (öppetköp, funktionsgaranti, servicehistorik etc.), habegär/väntetid, och hög keeper-faktor?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Om du tycker att du har gjort en bra affär och du som köpare är nöjd med köpet, vad är det då som säger att du har betalat för mycket? Att sätta ett värde på något är väldigt subjektivt.
 

wilsdorf

Omega
Frågan är egentligen vad som är ett riktigt pris. Givetvis finns det en "marknad" som i stort ska reglera priser men det handlar så mycket om vad som är viktigt just för dig, timing, skick, hur mkt du lan lägga på den (kan ju variera över tid) etc. Att betala för mkt påverkar sällan hur man känner för saker. Däremot att snåla in och köpa nåt som inte riktigt had det skick man vill bara för att man inte tycker sig ha råd. Minns en Audi A8 jag köpte billigt. Trodde jag....120' i reparationer senare så var situationen en annan.
 
You win some, you lose some...... Man kan inte gå genom ett helt liv och bara göra bra affärer det är nog lite för mycket begärt. Tycker du om klockan köp den!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna klocka kanske kan bli just en "överbetalad" klocka .
Aldrig varit servad , dock bara en ägare om de nu spelar ngn roll. De behövs lite för att få den tipp topp. Kan bli dyrt eller lagom. Impulsköp kan man ju inte styra över :)

Grym! Det finns en bra urmakare i UK. Skicka PM om du behöver mer info.
 

Sond

Patek
Enligt mig finns ofta ett korrekt pris. Om en vara/klocka avviker tydligt från medianen så är den för dyr. Men man kan ändå köpa den om det finns omständigheter som du värderar, och värderar till den nivå som priset ligger på. I sådana fall är det klokt att vara medveten om vad man gör så att man inte senare tycker att det blev tokigt.
 

Drill

Breitling
Ligger butiken i Sthlm och börjar på R?[/quote

Om du tänker på butiken på gatan som börjar på G med en klockmonter i glas framför fönstret på gaveln av huset så hoppas jag för TS skull att så inte är fallet då de nyligen hade inbrott och det som stals var just innehållet i denna monter..
 

Ernesto

Patek
2-Faktor

Tänkte exakt på den butiken.

Hemskt, visste inte ens om det. Finns det någon artikel? Att en del aldrig kan lära sig att skilja på sitt och andras.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tänk på att -såvitt jag lärt mig- en firma är tvingade att lämna en funktionsgaranti i tre år, och i det första halvåret så är det DERAS sak att bevisa att eventuella fel är ditt fel. Och nej, de kan inte "bara låta köpet gå tillbaka" om du inte godkänner det. Och ja, jag skulle betrakta mig som påläst i just fallet klockor. ;)

Kan ju vara därför de håller högre priser i stort? Det blir ju även en säkerhet för dig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänk på att -såvitt jag lärt mig- en firma är tvingade att lämna en funktionsgaranti i tre år, och i det första halvåret så är det DERAS sak att bevisa att eventuella fel är ditt fel. Och nej, de kan inte "bara låta köpet gå tillbaka" om du inte godkänner det. Och ja, jag skulle betrakta mig som påläst i just fallet klockor. ;)

Kan ju vara därför de håller högre priser i stort? Det blir ju även en säkerhet för dig!
Vi låtsas att klockan är observatörer och kostar 10 000kr mer än en privatsåld.
Med tanke på att en fullservice kostar 3-7000kr så har ju butiken redan tagit ut pengar för ett eventuellt missöde. De flesta gamla klockor tickar ju på ett tag efter att de bytt ägare. :)

Därmed inte sagt att det är oförståeligt att butiker tar mer betalt än privatpersoner.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi låtsas att klockan är observatörer och kostar 10 000kr mer än en privatsåld.
Med tanke på att en fullservice kostar 3-7000kr så har ju butiken redan tagit ut pengar för ett eventuellt missöde. De flesta gamla klockor tickar ju på ett tag efter att de bytt ägare. :)

Därmed inte sagt att det är oförståeligt att butiker tar mer betalt än privatpersoner.


Sant. Jag försvarar absolut inte alla butikers påslag, utan menar bara att de har fler möjliga kostnader än en privat säljare. Sen vill de ju tjäna pengar också... ;)

Sen är det väl lite som TS skriver, ligger just den aktuella butikens klockor länga så är de förmodligen lite för dyra.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
När jag köpte min Milgauss GV hade jag letat ett bra tag, främst på den svenska marknaden. Hade god koll på prisbilden och visste vad de sålts för någon månad tidigare här på KS. När det äntligen dök upp en till salu så slog jag till, priset var ett par tusenlappar mer än marknadspris men ändå inte helt galet. Jag hade ju bestämt mig för att köpa en så jag kunde helt enkelt inte motstå. Visade sig sen att det är den klocka jag trivts bäst med någonsin. Så jag ångrar mig inte en sekund, då jag inte kommer att flippa inom överskådlig framtid.
 
Topp