• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Överraska frun i Stockholm

P-A

Sir Spamalot
Min kära fru fyller 30år i sommar och ci ska då åka 5 dagar till Stockholm med barnen.
Vi sja gå på lite olika saker de dagarna hade vi tänkt.

Men jag skulle vilja överraska henne den 23/7 men något lite speciellt.

Vad har ni för tips? Restaurang?

Vi har barnen med oss hela tiden 5 & 1 år.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Börja med ett besök hos Rob Engström på Drottninggatan seden en liten promenad till Biblioteksgatan och titta in hos Nymans ur och Bo Berggren (de ligger mitt i mot varandra så när och bra) På vägen kan du även gå förbi NK och deras klockbutik (men handla inte där, de håller lite väl höga priser jämfört med andra) och Krons UR som snart öppnar efter ombyggnaden med en egen Rolex avdelning.
Om du känner för att ge dig ut i förorten så kan en tio minuters resa till Sundbyberg och Ericssons Ur handel rekommenderas.

Det var väl de viktigaste att se och jag lovar att frun och barna kommer tycke det är jätteroligt att gå sightseeing i stans klockbutiker ;)
 

Sond

Patek
Mw79 glömde Klockmäster i Globen..;)

Annars är det ju skitsvårt med tips med tanke på barnen. Det är ju så olika hur vana de är och hur smidiga de är att ha med ut. 5-åringen bör ju klara det mesta om han är lite van att gå ut, den lille beror väl mer på slumpen... Och vad ska fokus vara? Bra restaurang eller bara en trevlig kväll? Skulle jag vara du skulle jag tänka efter vad jag vill, leta upp tre ställen och försöka lista ut vilken som passar bäst med barn.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
The Flying Elk borde vara bra för er! Riktigt god mat (Björn Frantzen's bakficka, riktigt hög klass på teknik och råvaror), men inte någon fine-dining feeling. Barnen kommer vara välkomna, och det finns mat för både er och dem :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om jag ska komma med något seriöst förslag så kan Kaknästornet vara lite roligt om ingen av er är höjdrädda. Undvik Stadshustornet om ni har med er småbarn för de har ingen hiss och är ganska många trappsteg upp.
Sedan kan även en tur ut i skärgården var något, finns flera olika dagsturer.
Klassiska turistfällor båda två men borde fungera även med en 1 och 5 åring.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Haha lite lustigt att du endast fått 7 svar hittils med tanke på hur Sthlm höjs till skyarna till&från! :woot::woot:

Edit: Globen har en karusell så man får en kanon utsikt!

///Lantisen
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Angående tips på restauranger vore det bra med lite mer info om vad du söker tex prisklass, någon särskild sorts mat etc.

Utflykter/aktiviteter finns hur mkt som helst att välja mellan. En dag på stan med shopping och mysig lunch, en tur till Naturhistoriska museet och Cosmonova (ska ha en bra dinosaurieutställning), Skansen (tycker väl alla barn är kul?), Junibacken, båt till Fjäderholmarna, teaterbesök (kanske lite svårt med barn om det inte är barnteater) osv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det underlättar om du berättar lite vad hon gillar? Allt finns.

Eftersom jag själv har småbarn skulle jag strunta i allt som har med fina restauranger att göra. Det blir mest plågsamt med småbarn.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Var på Skansen i fredags med sambon och min 18 månaders
Åt på en ställe som låg mot vattnet till vid den stora restuarangen på toppen ( solidens terassen?) väldigt trevliga och bra med barn! Fixade hennes mat direkt så det blev lugnt :)

Brukar annars se rätt många kids på jamies nya vid Stureplan
 

SwedishMade

Cartier
Nu skall jag vara lite okonventionell...

Varför inte ta en tur till några förorter och bilda er en egen uppfattning kring ämnet? Så mycket sägs från alla åsiktsriktningar, det kan vara bra att ha sett lite med egna ögon.

Jag antar att ni köper SL kort, då får man ju se mycket och kan interagera med lokalbefolkningen.

Börja med en tur till t.ex. Rinkeby med tunnelbana. Gå av och gå runt lite i området. Sedan kan ni åka tillbaka till city och där ta Roslagsbanan till t.ex. Djursholm. Återigen gå av och gå runt lite. Med extremerna avklarade kan det vara kul att åka till mer "vanilj-(lägre) medelklass", t.ex. Fruängen och smurflandet som heter Södermalm. Notera speciellt på Södermalm hur människor med gott om pengar låtsas att så inte är fallet, de enda de lurar är sig själva.

Kommer man från "landet" (du har angett Hälsingland) är det intressant och lärorikt för hela familjen!
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ta en Picknick i Humlegården så kan barnen leka av sig i parkleken och ni koppla av en stund :). Som småbarnspappa vet jag att om barnen har det bra har ni det bra.

En tur till Kaknästornet kan vara kul. Kolla på de fina båtarna kring Djurgårdsbron. Då har ni nära till Grönalund. Skansen ligger på andra sidan gatan om ni vill känna er hemma en stund :).

Junibacken kan också vara kul för 5 åringen.

Så var det frun kvar.... Middag i Kaknästornet får bli hennes överraskning.
 

P-A

Sir Spamalot
Nu skall jag vara lite okonventionell...

Varför inte ta en tur till några förorter och bilda er en egen uppfattning kring ämnet? Så mycket sägs från alla åsiktsriktningar, det kan vara bra att ha sett lite med egna ögon.

Jag antar att ni köper SL kort, då får man ju se mycket och kan interagera med lokalbefolkningen.

Börja med en tur till t.ex. Rinkeby med tunnelbana. Gå av och gå runt lite i området. Sedan kan ni åka tillbaka till city och där ta Roslagsbanan till t.ex. Djursholm. Återigen gå av och gå runt lite. Med extremerna avklarade kan det vara kul att åka till mer "vanilj-(lägre) medelklass", t.ex. Fruängen och smurflandet som heter Södermalm. Notera speciellt på Södermalm hur människor med gott om pengar låtsas att så inte är fallet, de enda de lurar är sig själva.

Kommer man från "landet" (du har angett Hälsingland) är det intressant och lärorikt för hela familjen!


Vi har ju ändå bott i Stockholm under flera år tidigare :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nu skall jag vara lite okonventionell...

Varför inte ta en tur till några förorter och bilda er en egen uppfattning kring ämnet? Så mycket sägs från alla åsiktsriktningar, det kan vara bra att ha sett lite med egna ögon.

Jag antar att ni köper SL kort, då får man ju se mycket och kan interagera med lokalbefolkningen.

Börja med en tur till t.ex. Rinkeby med tunnelbana. Gå av och gå runt lite i området. Sedan kan ni åka tillbaka till city och där ta Roslagsbanan till t.ex. Djursholm. Återigen gå av och gå runt lite. Med extremerna avklarade kan det vara kul att åka till mer "vanilj-(lägre) medelklass", t.ex. Fruängen och smurflandet som heter Södermalm. Notera speciellt på Södermalm hur människor med gott om pengar låtsas att så inte är fallet, de enda de lurar är sig själva.

Kommer man från "landet" (du har angett Hälsingland) är det intressant och lärorikt för hela familjen!

Jättekul att fira damen i Stockholms lokaltrafik...o_O
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Det underlättar om du berättar lite vad hon gillar? Allt finns.

Eftersom jag själv har småbarn skulle jag strunta i allt som har med fina restauranger att göra. Det blir mest plågsamt med småbarn.

Eller långa besök på Rob... Eller vem vet, de kanske kan aktivera barnen med lekhörna? JOnglering med Patek-balans?
 
  • Like
Reactions: P-A
The Flying Elk borde vara bra för er! Riktigt god mat (Björn Frantzen's bakficka, riktigt hög klass på teknik och råvaror), men inte någon fine-dining feeling. Barnen kommer vara välkomna, och det finns mat för både er och dem :)

+1. Riktigt bra mat där, och inte svindyrt heller! Fan att jag missade deras burgar- söndag häromveckan...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Föreslår gröna Lund och/eller Skansen avslutas eller påbörjas med en picknick på Djurgården där ni vuxna kan lyxa till med lite bubbel och så kan alla ta en promenad runt Djurgården och ta er en titt på biskopuddens marina och köpa en glass i kiosken bredvid eller på blockhusudden. :)
 

P-A

Sir Spamalot
Nu har jag bestämt mig tror jag. Jag har fått hjälp av mina vänner på Grand Hotel blandat med en trevlig promenad :)

Men tack för alla tips!
 
Topp