• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Övertala mig att ta emot Rollen

Omega

Omega
Tja, tänkte om ni Rolexfrälsta kunde komma på en bra orsak så att något klickade i mig och jag ville ha den trots allt. Men jag tror att jag kanske ska tacka för min tid på forumet om det är det här bemötandet jag får för att jag inte följer strömmen som en död fisk och hoppar jämnfota för att jag får en Rååålex.
De är bara arga för att du lämnade tillbaka just en Rååålex, och inte något annat märke. :p
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Raljerar? Det är ju ni som förlöjligar mig och kallar mig troll och tycker att jag borde älska klockan bara för att det är en Rolex tydligen. När har jag sagt att jag ogillar Rolex i stort? För att jag sa att det finns två andra märken jag gillar bättre? Vad är problemet? Jag är ganska säker på att jag skrev att jag uppskattar vad Rolex står för!

Du verkar ju ha läst en del på forumet då du hänvisar till den trevliga stämning som råder. Och ja jag håller med dig, det råder en grymt bra stämmning på forumet. Det beror till största delen på att man respekterar och accepterar andra människor.
Här finns de som gillar Rolex, Seiko,Brattar,Pannor,Taggar,Certinor,Tissottar,Omegor,Ap,PP, Nytt och gammalt! Sen har vi högt i tak och man skämtar och går OT ibland. I Love klocksnack!

Det jag inte gillar är när det kommer folk som verkar vara ute efter att skapa debatt bara för debatterandets skull.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du borde älska klockan för att det är en gåva och inte för att det är en Rolex.
Att du blir kallad troll är en naturlig följd av den typ av inlägg du skriver och antagligen ett medvetet val från din sida.
Behåll Rollen och njut av den när du vant dig vid tanken på en Rolle. Om det nu inte är så att du lite fint kan förklara för givaren att du hellre byter den mot någon annan klocka..
Ciao
 

Mangusta

Cartier
Hade jag varit i din frus sits så hade jag nog uppskattat(lite besviken över felträffen kanske) att du säger direkt vad du tycker om den. Att du byter den kommer hon snart över, men kanske är roligare i längden med en klocka du faktiskt kommer använda och trivs med! Å andra sidan har du fått en väldigt fin och i många lägen gångbar klocka, så att byta bort den mot en som för stunden känns "kul" kanske är dumt! Lycka till :)

Tack för ett seriöst svar. Själv skulle jag bli mer besviken om personen tog emot något för tiotals tusen kronor som den inte ville ha och aldrig skulle gå med. What a waste of money liksom! Man kan säga på ett snällt sätt att man vill byta/lämna tillbaka också som jag gjorde. Jag vet att den är fin och gångbar men det klickar bara inte tyvärr men hade hoppats på att något ni skrev skulle övertyga mig.
 

Yesper

Omega
Tack för ett seriöst svar. Själv skulle jag bli mer besviken om personen tog emot något för tiotals tusen kronor som den inte ville ha och aldrig skulle gå med. What a waste of money liksom! Man kan säga på ett snällt sätt att man vill byta/lämna tillbaka också som jag gjorde. Jag vet att den är fin och gångbar men det klickar bara inte tyvärr men hade hoppats på att något ni skrev skulle övertyga mig.

Klurig de där, alla fungerar olika. Jag tycker iaf inte det är en sån big deal att byta present när de gäller så dyra saker. Så länge du involverar henne i köpet av den klockan som tillslut hamnar på din handled, så att det fortfarande känns som en present!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fick en stål Oyster Perpetual no date i present men kände absolut ingen kärlek för klockan alls så vi lämnade tillbaka den till affären. Funderar nu på om jag borde ha tagit emot den iaf, både för givarens skull och för att det ju är en Rååålex. Övertala mig varför jag bör ta emot klockan som jag inte är det minsta kär i. Det blir nog svårt för er att lyckas men ni kan ju försöka.

Vi kan ju inte säga vad du ska göra för att uppskatta din gåva. För mig är det omöjligt att ge dig ett tips (spelar ingen roll om det är en rolex, casio eller omega) på om du ska spara den om jag inte känner till hela situationen. Lycka till och hoppas att du blir nöjd i slutändan
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fick en stål Oyster Perpetual no date i present men kände absolut ingen kärlek för klockan alls så vi lämnade tillbaka den till affären. Funderar nu på om jag borde ha tagit emot den iaf, både för givarens skull och för att det ju är en Rååålex. Övertala mig varför jag bör ta emot klockan som jag inte är det minsta kär i. Det blir nog svårt för er att lyckas men ni kan ju försöka.

Förstår inte riktigt hur du vill bli "övertalad" på för sätt? Du skriver att du redan lämnat tillbaka klockan så att behålla den för givarens skull känns lite rökt, den eventuella skadan är nog redan skedd. Då är det väl bättre om du införskaffar en klocka i samråd med frugan, en du verkligen gillar.

Jag hade behållit den för att det var en present , men hade jag fått välja hade nog blivit något annat än en Rolex. Vi gillar olika.
 

Mangusta

Cartier
Klurig de där, alla fungerar olika. Jag tycker iaf inte det är en sån big deal att byta present när de gäller så dyra saker. Så länge du involverar henne i köpet av den klockan som tillslut hamnar på din handled, så att det fortfarande känns som en present!

Jag tycker inte heller att det är någon stor grej när man har varit gifta i en evighet att säga "Älskling, den är fin men jag känner inte att den är jag." Jag skulle bli mer sårad om min partner inte kände att hon/han kunde vara ärlig med en present som kostar 40 tusen (eller vad den nu kostar) och tog emot den fast det fanns något annat som tilltalade personen betydligt mer. Problemet är ju att den enda orsaken att jag gillade den lite är för att det var en Rolex men absolut nada tilltalar mig i designen. Eller jo, det skulle vara länken då. Och nej, jag är INTE Rolexhatare som dissar er Rolexälskare! Jag föredrar bara andra märken för min egen del.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag tycker inte heller att det är någon stor grej när man har varit gifta i en evighet att säga "Älskling, den är fin men jag känner inte att den är jag." Jag skulle bli mer sårad om min partner inte kände att hon/han kunde vara ärlig med en present som kostar 40 tusen (eller vad den nu kostar) och tog emot den fast det fanns något annat som tilltalade personen betydligt mer. Problemet är ju att den enda orsaken att jag gillade den lite är för att det var en Rolex men absolut nada tilltalar mig i designen. Eller jo, det skulle vara länken då. Och nej, jag är INTE Rolexhatare som dissar er Rolexälskare! Jag föredrar bara andra märken för min egen del.

När du lägger orden på det viset. Så håller jag till viss del med dig. Stort Like! och välkommen om jag inte sagt det! :happyhappy:
 

DrDre

Patek
Man kan väl kanske se det lite som ett presentkort också, dvs du får klockan för att hon tror du att gillar den men att ni sedan gemensamt kan gå och välja det du tycker bäst om.

Andrahandsvärdet är väl sedan rätt oviktigt eftersom du inte har tänkt att sälja den eller panta den längre fram.

Gillar man Tag eller Breitling mer, så ska man ju givetvis köpa den och jag kan inte se någon anledning till varför man ska köpa en klocka man gillar mindre än en annan. I synnherhet inte om det är en bröllopspresent.

En delvis annan fråga, kan man gå och köpa klockor på "öppet köp", dvs hämta ut den och sedan bara lämna tillbaka den några dagar senare? Vilken butik är det som tillåter det om man får fråga? Finns det I så fall några krav runt detta, tex att skyddsplasten ska vara kvar?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
En gåva av den kalibern är, iaf i min värld, nått man skall bära ofta och mycket. Välj nått tillsammans med din fru som DU gillar, gärna någon billigare Tag eller Bratte så blir det mellanskillnad, vi har nämligen en bra donationssida för barncancer-fonden här :)

Och för övrigt håller jag med dig i det mesta, det är OK att vara ärlig mot sin bättre hälft i ämnet, vilket många tydligen inte riktigt var inne på.
Och vad gäller Rolex är jag med dig, väldigt få Rollar som tilltalar mig, men det handlar ju bara om min personliga smak och känsla. Har burit ett gäng, men de får det inte att pirra i magen.

Och ta inte det här med troll-jiddrandet för hårt, de flesta här är trevliga när man kommit in i det, även Råååålex-maffian ;)
 

vekktah

Cartier
Som någon skrev, skadan redan skedd. Men om ni, trots ni varit gifta länge, köper gåvor i den prisklassen till varandra i bröllopsdagspresent (wtf?!) så tror jag inte skadan är så stor. Jag menar, jag har inte råd att köpa presenter i den prisklassen till min tjej, men när jag gav henne en rolex (vintage) så var jag 99,9% att hon skulle älska den (det gjorde hon), det hade jag listat ut då liksom med allt annat jag ger henne. Eftersom jag känner henne och hennes stil.

Det låter alltså inte som det kan vara en big deal för din fru att du byter eftersom hon träffat så fel. Har du inte, under alla dessa år, burit andra klockor eller diskuterat dem? Blir det lika snett när hon ger dig en skjorta eller du henne en klänning? Att du sen gillar breitling eller tag mer gissar jag ödmjukt är övergående om det nu är så att du utvecklat ett intresse för klockor.

Det är inte en vilja att passa in i mängden som gör rolex så starkt. För de allra flesta i världen är det en våt dröm och den ultimata symbolen för rikedom.

Har dock svårt att vilken modell från breitling eller tag som skulle sitta snyggt i 30-40 år framåt i de flesta sammanhang.
 

Rille

Rolex
Självklart ska den tas emot men inte för att det är en rolex utan för att det är gåva köpt med omtanke ifrån din fru!
 

TKVF

Panerai
Spåra IP eller nåt på denna :confused: För det luktar lite skumt.

Säg till din fru att du inte riktigt klickar med klockan, och att ni tillsammans går till affären å kollar in en klocka som du kan använda.

Jag gillar Rolex, men just denna modellen har jag lite svårt för, för mycket siffror på tavlan kan jag tycka.

Vad har du för övrigt i din klocklåda? Kanske dock ändå finns en modell att komplettera med.
 
Topp