• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Övertala mig att ta emot Rollen

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att jag inte älskar Rolex som man "ska" göra? Det är väl lite därför jag skriver... Jag vet att jag "borde" vara lycklig för en Rolle men faktum kvarstår att jag inte känner något alls med den på armen. :(

Du har egentligen två frågor:
1: Borde jag gillar klockan mer än jag gör.
2: Är det ok att lämna tillbaka presenten.

1: Jag vet inte hur mycket du hängt här innan du reggade dig, men så här är det:
Klocksnack är fullt av personer som avgudar Rolex. Rolex är liksom det absolut bästa som finns för dessa personer (förutom PP). Därför tycker dessa personer att du är knäpp. Du kommer aldrig få någon motivering till varför den klockan du fått är bättre än någon annan klocka, som exempelvis en Tag heuer aquaracer. Motiveringen är helt enkelt: Du har fått en Rolex. Behåll den och älska den. Om du inte älskar den, så kommer du lära dig älska den. Det är ju ändå en Rolex. De flesta av dessa personer kommer aldrig ge dig en motivering där de går in på detaljer om varför just din klocka är så bra, för de kan inga detaljer om klockan. De vet dock att det är en Rolex.

2: Är man i ett förhållande där man kan kommunicera med varandra på ett ärligt sätt, vilket är en fördel, så ser jag inga som helst konstigheter med att säga att man är väldigt glad för presenten, men att den (exempelvis) känns för liten och att man hellre skulle vilja gå runt och kolla lite på andra alternativ tillsammans med sin fru. Självklart ska man inte bara tiga och gå omkring och vara missnöjd när man fått en så dyr present, när man istället tillsammans kan hitta en present som känns bättre. Jag hade alla dagar i veckan valt en Breitling superocean heritage 42 framför den klockan.

Om du kan ha översyn med att rolexmaffian är allmänt dryga och ibland okunniga, samt i princip aldrig motiverar varför de älskar Rolex över allt annat, så kommer du trivas bra här. Om du inte kan ha översyn med det, så kanske du i alla fall kan utveckla någon form av hatkärlek till forumet. De flesta på klocksnack är faktiskt trevliga och kan en hel del om klockor. Välkommen hit!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Du har egentligen två frågor:
1: Borde jag gillar klockan mer än jag gör.
2: Är det ok att lämna tillbaka presenten.

1: Jag vet inte hur mycket du hängt här innan du reggade dig, men så här är det:
Klocksnack är fullt av personer som avgudar Rolex. Rolex är liksom det absolut bästa som finns för dessa personer (förutom PP). Därför tycker dessa personer att du är knäpp. Du kommer aldrig få någon motivering till varför den klockan du fått är bättre än någon annan klocka, som exempelvis en Tag heuer aquaracer. Motiveringen är helt enkelt: Du har fått en Rolex. Behåll den och älska den. Om du inte älskar den, så kommer du lära dig älska den. Det är ju ändå en Rolex. De flesta av dessa personer kommer aldrig ge dig en motivering där de går in på detaljer om varför just din klocka är så bra, för de kan inga detaljer om klockan. De vet dock att det är en Rolex.

2: Är man i ett förhållande där man kan kommunicera med varandra på ett ärligt sätt, vilket är en fördel, så ser jag inga som helst konstigheter med att säga att man är väldigt glad för presenten, men att den (exempelvis) känns för liten och att man hellre skulle vilja gå runt och kolla lite på andra alternativ tillsammans med sin fru. Självklart ska man inte bara tiga och gå omkring och vara missnöjd när man fått en så dyr present, när man istället tillsammans kan hitta en present som känns bättre. Jag hade alla dagar i veckan valt en Breitling superocean heritage 42 framför den klockan.

Om du kan ha översyn med att rolexmaffian är allmänt dryga och ibland okunniga, samt i princip aldrig motiverar varför de älskar Rolex över allt annat, så kommer du trivas bra här. Om du inte kan ha översyn med det, så kanske du i alla fall kan utveckla någon form av hatkärlek till forumet. De flesta på klocksnack är faktiskt trevliga och kan en hel del om klockor. Välkommen hit!

Klockrent, nästan Rolexklass på det inlägget ;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Jag hade också lämnat tillbaka den där modellen och bytt mot något annat, vad är den stora dealen?
(hade iofs aldrig hänt att min tjej skulle köpa något jag inte gillar)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Klart du ska byta den om den inte känns rätt, i längden är det bästa valet (tro mig frugan din kommer tycka det med) men du ber ändå oss att övertala dig att behålla den vilket några försökt göra. Tagga då ned och ge inte så mkt mothugg när svaren inte gillas är ett tips.
 

Rivalen

Rolex
En magnifik gåva som gavs i kärlek, men kanske utan att kolla vad du egentligen gillar? Alla gillar Rolex syndromet? Jag skall inte övertala dig att välja en klocka du inte tror att du kommer att bära, då blir din älskade verkligen ledsen. Att tillsammans gå till urmakaren och du väljer en du gillar - slå in den i present och gör om presentproceduren på lämpligt sätt - det tror jag är lösningen, men det visste du ju hela tiden. Du bara trollar med oss llte, men det gör inget. Det är kul med sådana presenter.:cool:
 

Mangusta

Cartier
Funderade länge på om jag skulle svara på den här tråden då så många av er har samlats i grupp för att mobba den nya ungen på skolgården med annorlunda kläder men kanske kan ni tänka efter lite tills nästa nya person reggar sig här som inte följer strömmen bara för att passa in. Så here goes: Spåra ip?! Är ni galna? Så bara för att jag inte älskar Rolex som är 99 % av folkets våta dröm så ska jag vadå...? Spärras in och betala böter? Hängas ut offentligt i media? Stenas på torget? Herregud. Get a grip, people!

Och om jag har svarat vasst på era inlägg, vilket jag inte tycker att jag har, så är det väl fan inte konstigt när jag blir kallad troll, dum i huvudet som inte älskar Rolex, elak som är ärlig mot min partner, jag har ingen klass och stil (vad vet ni om det?!) för att jag gillar Breitling och TAG mer än Rolex och diverse andra påhopp som ni har kommit med. Det är ni som har kommit med personangrepp, inte jag! För tro det eller ej men det är inte ett personangrepp att inte älska ett märke som är er stora dröm! To each his own! Jag har aldrig rackat ner på er för att ni älskar Rolex! Jag har skrivit att jag kan uppskatta Rolex för vad dom trots allt är. Och att jag har skrivit Rååålex har varit för att försöka understryka att jag fattar att det är en Rolex som man "ska älska" men tydligen har ni ömma tår för ert Rolexälskande annars skulle ni inte gå i taket när jag säger att jag gillar något annat bättre. Det är jävligt synd att jag blev bemött så här för jag hade trott att det skulle bli kul att få snacka klockor med er men jag har fått avsmak för forumet nu.

MEN, jag vill tacka det fåtal av er, Yonsson, Cab och några till som jag inte kan kolla namnet på medans jag skriver, för trevliga och nyanserade svar. Någon skrev att han inte får fjärilar i magen när han bär Rolex och det är precis så jag också känner. Att jag fick just den här i present var för att vi hade tittat på den förut och jag trodde att jag eventuellt kanske liiite skulle vilja ha den och min partner tyckte att en "Rolex är ju alltid en Rolex" men sen kände jag noll och ingenting när den väl var min. Min partner som också uppskattar ärlighet tyckte också att det var bättre att lämna tillbaka den då. And for the record så brukar jag få toppenfina presenter av min partner som jag verkligen tycker om men den här gången blev det lite fel.

Ja, ja, det känns som om ämnet är uttömt vid det här laget. Till er som har varit trevliga i era inlägg vill jag önska en trevlig helg! :) Tack för ordet.
 

TKVF

Panerai
Allt handlar ju som flertalet redan skrivit. Vill du inte ha klockan så lämna tillbaka den (dvs byt den mot en modell du vill ha). Samtidigt var det faktiskt bara jag som ville spåra IP :)
 

POO

Panerai
Lite OT, men Breitling SOH.


Inte rätt tråd kanske men jag har många gånger undrat varför man gör en så fin klocka utan en ordentlig länk, mesh kan vara kul en liten stund men ser mest hemmagjort ut.

TS vill jag först gratulera till en fantastisk partner som ger honom rollar i present:)! Kan det bli bättre?
För det andra passar nog frågan bättre på någon form av relationsforum då det inte är själva klockan som är kärnan i problemet. Dessutom verkar du själv redan ha svaret på frågan och vara beredd att försvara den.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Om du kan ha översyn med att rolexmaffian är allmänt dryga och ibland okunniga, samt i princip aldrig motiverar varför de älskar Rolex över allt annat, så kommer du trivas bra här.

First rule of KS: ta aldrig råd av Seikomaffian

Sen är det väl rätt självklart att du väljer vilken klocka du vill ha så länge det inte är en Seiko.

Ta frugan i handen och ta en promenad på stan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte rätt tråd kanske men jag har många gånger undrat varför man gör en så fin klocka utan en ordentlig länk
Kanske för att den inte såldes med länk när den fanns från början?


First rule of KS: ta aldrig råd av Seikomaffian
Sen är det väl rätt självklart att du väljer vilken klocka du vill ha så länge det inte är en Seiko.
Ta frugan i handen och ta en promenad på stan.

Du är ju för gullig. Jag föreslog faktiskt en super ocean heritage 42.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
First rule of KS: ta aldrig råd av Seikomaffian

Sen är det väl rätt självklart att du väljer vilken klocka du vill ha så länge det inte är en Seiko.
x6IUUhR.png
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Mangusta stå på dig och bry dig inte om vresiga muppar.

Gå ut och handla nu en fin klocka, ta 1000 bilder och visa oss.

Glöm sen bort konstiga råd och njut av forumet.
 

Tony

Omega
Själv skulle jag ha tagit emot klockan och aldrig sälja/byta bort den. Det är ju en gåva från hustrun som har valt den med omtanke.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv skulle jag ha tagit emot klockan och aldrig sälja/byta bort den. Det är ju en gåva från hustrun som har valt den med omtanke.

En väldigt rolig kommentar. Vad innebär "vald med omtanke"? -Har man köpt något som den andra inte vill ha så har man ju misslyckats. Frugan har sagt till mig någon enstaka gång att hon hellre vill byta till något annat. Då har jag ändå lagt ner en jävla massa tid på att hitta den perfekta presenten. Man kan inte lyckas alla gånger och det är utifrån mina erfarenheter bättre att byta till något som man faktiskt vill ha och kommer att använda.
 

Tony

Omega
Nu ska vi reda ut detta. :)
Vad jag menar är att personen som har köpt gåvan har lagt ner tid och omtanke i valet. (Precis som du skrev.) Och jag värdesätter själva omtanken och valet högre än själva gåvan. Men skulle gåvan visa sig vara något jag tycker om är det en extra bonus. Jag resonerar som så att omtanke och känslor är mer värdefull och värderar det högre än materiella ting. Hoppas att du (ni) förstår vad jag menar. Men det är som sagt min personliga åsikt. ;)


En väldigt rolig kommentar. Vad innebär "vald med omtanke"? -Har man köpt något som den andra inte vill ha så har man ju misslyckats. Frugan har sagt till mig någon enstaka gång att hon hellre vill byta till något annat. Då har jag ändå lagt ner en jävla massa tid på att hitta den perfekta presenten. Man kan inte lyckas alla gånger och det är utifrån mina erfarenheter bättre att byta till något som man faktiskt vill ha och kommer att använda.
 

_z_

Omega
First rule of KS: ta aldrig råd av Seikomaffian

Sen är det väl rätt självklart att du väljer vilken klocka du vill ha så länge det inte är en Seiko.

Ta frugan i handen och ta en promenad på stan.
Huga! Är det så att KS är uppbyggt av olika maffiagrupperingar?

För övrigt en mycket roande tråd :D

SGS3 via Tapatalk.
 
Fick en stål Oyster Perpetual no date i present men kände absolut ingen kärlek för klockan alls så vi lämnade tillbaka den till affären. Funderar nu på om jag borde ha tagit emot den iaf, både för givarens skull och för att det ju är en Rååålex. Övertala mig varför jag bör ta emot klockan som jag inte är det minsta kär i. Det blir nog svårt för er att lyckas men ni kan ju försöka.

Finns ingen anledning att behålla styggelsen. Du kan få en kräfta i byte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu ska vi reda ut detta. :)
Vad jag menar är att personen som har köpt gåvan har lagt ner tid och omtanke i valet.
Jag kanske var luddig. Det jag menar är att om inte presenten får ett varmt mottagande, så har ju köparen inte lagt ner tid och omtanke i valet.
 

Tony

Omega
Jodå, jag förstår vad du menar. Och jag tror också att du förstår vad jag menar. :)

Men jag kan ändå inte låta bli att peta in en citat från dig där du motsäger dig själv: "Frugan har sagt till mig någon enstaka gång att hon hellre vill byta till något annat. Då har jag ändå lagt ner en jävla massa tid på att hitta den perfekta presenten." Mycket tid är leder per automatik inte till bra mottagande. ;)

Hoppas att du inte illa upp, jag menar inget illa. Tycker bara att konversationen och tråden är rolig.

Sedan tror jag att om man inte tycker om något, är svårt att bli övertalad till det motsatta. Första känslan är viktigt och säger första känslan nej så blir det mentalt svårt att ställa om sig.


Jag kanske var luddig. Det jag menar är att om inte presenten får ett varmt mottagande, så har ju köparen inte lagt ner tid och omtanke i valet.
 

Bolio

Panerai
Har hittat några konstiga trådar tidigare men jag tror den här tar priset som den konstigaste.

Fattar knappt frågan. Hur kan man va till hjälp då?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tar absolut inte illa vid mig.
Jag har bara lite svårt att förstå argument som antyder att man är artig om man tiger och låtsas att man är nöjd. Jag vill inte på något sätt förolämpa frugan och jag har inte hela bakgrundshistorien, men jag kan tycka att det är lite underligt hur man kan lägga ut så mycket pengar på en present som man inte är helt 100 på hur den kommer mottagas.

De få gånger jag träffat snett i presentval handlar det om några få tusenlappar och en extremt kräsen mottagare. Jag ser dock inget som helst problem med att man säger sanningen till sin fru/man, men det beror ju på hur man ser på relationer, konflikter och kommunikation.
 
Topp