• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ögongodis

Fabian

Patek
2-Faktor
Galen! Undra hur den såg ut innan poleringen? Den som kan lägga den poleringen hade jag velat ha nära.

Trots polering ser den fet ut. Inga tandpetare här inte. Sen förstår jag inte det här med polering. Hur svårt kan det vara att få klockan 3-fasad med bevels??
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Trots polering ser den fet ut. Inga tandpetare här inte. Sen förstår jag inte det här med polering. Hur svårt kan det vara att få klockan 3-fasad med bevels??

Svårt, verkar det som. Problemet är väl att det blir för runt, även på ovansidan av bandhornen.
Gissar att det generellt beror på dålig kunskap om hur det sett ut från början, kombinerat med fel verktyg/teknik.
 

newk15

Cartier
Fantastiskt fin. Det där måste få den värsta anti-vintagespekulanten att omvärdera sin ståndpunkt. Måste göra ont att sälja den.
 

_jonte

Patek
Svårt, verkar det som. Problemet är väl att det blir för runt, även på ovansidan av bandhornen.
Gissar att det generellt beror på dålig kunskap om hur det sett ut från början, kombinerat med fel verktyg/teknik.
Det krävs förutom kunskap även rätt utrustning, dvs en så kallad lapping machine och hårda slipplattor för att få till de skarpa hörnen mellan ytorna, osv. Det är möjligt att en riktigt duktig slipare kan få samma resultat 'manuellt', men det har iaf inte jag sett något exempel på.
Här kan man se lite exempel på vad en lapping machine kan åstadkomma: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?216809-Lapping-machine-case-example-pics-on-page-3/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det krävs förutom kunskap även rätt utrustning, dvs en så kallad lapping machine och hårda slipplattor för att få till de skarpa hörnen mellan ytorna, osv. Det är möjligt att en riktigt duktig slipare kan få samma resultat 'manuellt', men det har iaf inte jag sett något exempel på.
Här kan man se lite exempel på vad en lapping machine kan åstadkomma: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?216809-Lapping-machine-case-example-pics-on-page-3/

Precis, hur väl jag än försöker blir ju inte ytorna helt plana. Däremot borde det vara spöstraff på att polera och borsta uren som vissa här och i övriga världen gör, mjuka motoriserade slipdon på plana ytor. Kaos.
 
Topp