• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Och JA! Jag har sökt, och hittat ett flertal trådar om Omega Speedmaster, men ingen riktig tråd där man är välkommen att diskutera, ställa alla sortens frågor angående Speedmaster och lägga upp gamla, nya bilder, och klockan behöver inte vara i din ägo.

470C2F20-2342-48E8-8CF7-762E1FAB255D.png


Jag har en själv en Omega Speedmaster jag är ganska så nöjd med, den är från 1999 och är en Limiterad Apollo 11 30th anniversary utgåva på 9999 st och med ett urverk med kalibern 1861, anledningen att jag köpte just denna Speedmaster är att jag föll för den snygga bakboetten, men det är en helt personlig bedömning så klart.

dsc_3262-jpg.205425


Nu till min fråga! Jag har allt sedan jag missade att köpa en gammal speedmaster med 321 kalibern av ren okunnighet till ett mycket fördelaktigt pris känt att jag velat ha en sådan Speedmaster någon gång i min ägo. Nu i kommande klockkvalitén på Kaplans auktioner den 17 november så finns ju det ett flertal charmiga speedmaster som man gärna skulle lägga vantarna på med just denna kaliber 321. Den jag tänker närmast på är denna med röd sekundvisare, var den speedmastern verkligen i produktion, eller är det något hopkok, har dock sett ett flertal sådana här speedmasters så det kan ju vara fullt möjligt! Är det någon som vet och kan ge lite information och ett vettigt svar beträffande denna Omega.

kvallen 17 nov.JPG
 
Senast ändrad:

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
finns ungefär lika många som anser att de fanns med röd sekundvisare som anser att den inte fanns med det :)

Bland annat så fanns den med i den japanska tv-serien "The Return of ultraman" från 1971. Känns lite långsökt att någon "moddade" speedmasters redan då.

screen3.jpg

Har sålts en hel del genom åren i Sverige genom vissa auktionshus osv. Tror även @poormans haft någon/några.

Sen är det några som forskat lite i serienummer-batch:ar med röda visare och kommit fram till dessa (bland annat):

Other watch with Orange Hand, all same batch (All Reference 145.012-67) >
26.077.2xx
26.077.23x
26.077.30x
26.077.39x
26.077.48x
26.077.88x
26.078.041
26.078.32x
26.078.76x
26.078.80x
26.078.86x
26.078.80x
26.078.xxx
26.079.5xx


Så antingen har "någon/några" moddat massa Speedmasters från samma nummerserie eller så monterades de ihop så från Omega :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ska vi samla alla Speedys här så kan jag lägga upp FOiS som jag testade förra veckan. Satt bra med sin storlek på 39,7 mm. Min handled är 16 cm.

image.jpeg
image.jpeg


Satt mycket bättre på min tunna handled än 42an som jag fick låna av den gode @maxmol förra året.
image.jpeg


Lite referensbilder alltså för de som tvekar över storleken...
 

Icaras

Rolex
Jag har hört att 321 verket börjar bli dyra att serva. Kan vara bra att kolla upp det innan.
I runda slängar 10k för standardservice :)
Tror det finns folk som kan göra det billigare, men då gäller det att veta vem det är och möjligen ha en bra relation till personen/urmakaren.

Den här tråden behövdes Affe! :) Finns ett gäng större speedy-trådar, bland annat en som @Ernesto startat. Tyvärr så har vi inte någon officiell förens nu :p
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

PS @Af Sjodahl jag kommer nog också att buda på 321 :p
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
@Af Sjodahl , ska inte herrn ha en 105.003 eller tidigare? Raka luggar är väldigt trevligt. Börjar sticka i pris men du ser ju klockor som en investering, ge dom 10 år så!
Denna tråd har du säkert läst men länkar för bilder på en massa rakluggade

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-genom-tiderna.38535/

Hm...det skulle vara trevlig faktiskt, men skulle även kunna tänka mig en 105.012, men då är det inte raka luggar på denna, däremot så kan jag få tag på än som kommer från mitt födelseår.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I runda slängar 10k för standardservice :)
Tror det finns folk som kan göra det billigare, men då gäller det att veta vem det är och möjligen ha en bra relation till personen/urmakaren.

Den här tråden behövdes Affe! :) Finns ett gäng större speedy-trådar, bland annat en som @Ernesto startat. Tyvärr så har vi inte någon officiell förens nu :p
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

PS @Af Sjodahl jag kommer nog också att buda på 321 :p

Åhå...fan, kollade fyra sidor när jag sökte och hittade ingen vettig Omega Speedmaster tråd! Hehe...jasså det är du, då får vi väl komma överens om en klocka, så vi inte budar på samma. 10k känns inte så farligt, frågan är väl mer hur länge det kommer att finnas reservdelar att tillgå vid eventuella service!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
finns ungefär lika många som anser att de fanns med röd sekundvisare som anser att den inte fanns med det :)

Bland annat så fanns den med i den japanska tv-serien "The Return of ultraman" från 1971. Känns lite långsökt att någon "moddade" speedmasters redan då.

screen3.jpg

Har sålts en hel del genom åren i Sverige genom vissa auktionshus osv. Tror även @poormans haft någon/några.

Sen är det några som forskat lite i serienummer-batch:ar med röda visare och kommit fram till dessa (bland annat):

Other watch with Orange Hand, all same batch (All Reference 145.012-67) >
26.077.2xx
26.077.23x
26.077.30x
26.077.39x
26.077.48x
26.077.88x
26.078.041
26.078.32x
26.078.76x
26.078.80x
26.078.86x
26.078.80x
26.078.xxx
26.079.5xx


Så antingen har "någon/några" moddat massa Speedmasters från samma nummerserie eller så monterades de ihop så från Omega :)


GRYM info, tack som faen :wideyed:, Hehe, det kan man verkligen fråga sig, skulle vara kul ifall någon har kostat på sig att modda en massa omega klockor med röd visare, fast klart bäst ifall dom skulle kommit så från omega fabriken så klart!
 
Åhå...fan, kollade fyra sidor när jag sökte och hittade ingen vettig Omega Speedmaster tråd! Hehe...jasså det är du, då får vi väl komma överens om en klocka, så vi inte budar på samma. 10k känns inte så farligt, frågan är väl mer hur länge det kommer att finnas reservdelar att tillgå vid eventuella service!
Urmakaren som gjorde min Tissot (typ samma 321 urverk) sade att han nyligen fått reda på att ett antal reservdelar inte gick att få tag på från Omega längre. =(
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Satt mycket bättre på min tunna handled än 42an

Det är typ inte boetten som gör att månklockan bärs större utan den enormt överdimensionerade länken, dem är ju i stort sätt identiska på längden samt höjden och det enda som skiljer är de två millimeterna som kronskyddet bygger. Dvs. en månklocka på läder eller en äldre länk bärs typ samma som en FOIS, kan vara värt att nämna.

Förövrigt samma storlek på glasring och därmed också samma storlek på tavlor.
 

Icaras

Rolex
GRYM info, tack som faen :wideyed:, Hehe, det kan man verkligen fråga sig, skulle vara kul ifall någon har kostat på sig att modda en massa omega klockor med röd visare, fast klart bäst ifall dom skulle kommit så från omega fabriken så klart!
Urmakaren som gjorde min Tissot (typ samma 321 urverk) sade att han nyligen fått reda på att ett antal reservdelar inte gick att få tag på från Omega längre. =(
Jag är ganska övertygad om att det finns folk som samlat på sig duktigt med delar för många år framöver :). Men de kommer såklart ta bra betalt ju svårare det blir. Vi får se med budgivningen! Förvånar mig inte om de går för helt orimliga priser efter provisionen :(

Märkliga är ju serienummer som @Fredrik (Swe) nämner och att Omega själva inte nämnt något om att de lämnat fabriken med röda visare trots att dom själva har/har haft en i sitt museum. Även grabbarna som skrivit Moonwatch Only är osäkra på dess ursprung, fanns en tråd om det på Omegaforums har jag för mig. Tycker det spelar mindre roll egentligen, roligt när det finns någon form av mystik kring det hela :p
 

joca

Patek
2-Faktor
Är helt vilse i omegas djungel, finns det någon referens man INTE ska köpa? Om ja, varför inte?
 

Icaras

Rolex
Är helt vilse i omegas djungel, finns det någon referens man INTE ska köpa? Om ja, varför inte?
Finns egentligen ingen som man INTE ska köpa, däremot är de nyare modellerna lite tråkiga. Jag gillar varken länkarna eller spännena på de nya, de äldre passade bättre ihop med klockan. Nu pratar jag givetvis om månklockan, räknar man med övriga modeller så finns det en uppsjö av tråkmodeller.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Fantastisk tråd! Love it!

En sak jag funderat på ett tag..

Jag sitter på en underbar 145.0022
(lånad Bild)
k2191_1.jpg


och har alltid varit fascinerad över "broad arrow" och hittade denna gamla härliga referens
145.0222
(också lånad bild)
594329034_tp.jpg


båda referenserna har samma urverk och vad jag kan se samma "det mesta"

Min klocka har en lite sliten urtavla som jag funderar på att lämna in på byte hos Rob, och då sitter jag och leker med tanken på att istället låta dom bygga om lite på klockan. Göra om min 145.0022 till en 145.0222. Är detta etiskt korrekt?

Till frågan:
Är det någon annan skillnad än
Tavlan
Visarna
Bezeln
och baklocket?

Tror inte det, eller?

/Filip
 

joca

Patek
2-Faktor
Finns egentligen ingen som man INTE ska köpa, däremot är de nyare modellerna lite tråkiga. Jag gillar varken länkarna eller spännena på de nya, de äldre passade bättre ihop med klockan. Nu pratar jag givetvis om månklockan, räknar man med övriga modeller så finns det en uppsjö av tråkmodeller.

Ah. Blir så himla snurrig av alla olika referenser och priser så hälften vore nog :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Hur mycket speedmaster får man för runt 15.000 kr? Skit eller något bra? Är sugen på en
Hm...det skulle vara trevlig faktiskt, men skulle även kunna tänka mig en 105.012, men då är det inte raka luggar på denna, däremot så kan jag få tag på än som kommer från mitt födelseår.
Det låter inte helt fel, årsklocka med en ikonisk klocka som speedmastern är tidlöst och rätt. :)
 
Topp