• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Väldigt sugen på en speedmaster 005, men har lite frågor om klockans dimensioner så att man enklare kan jämföra med andra klockor man har.

1. Är det så att den nyaste uppdateringen av speedmaster har en länk som gör att klockan bärs bättre om man har mindre handleder? Har för mig att jag läst att den bärs lite mindre.
2. Vad mäter den lug to lug? (menar tvärs över klockan för att se hurvida ändlänkarna kommer hänga utanför.
3. Anser ni att det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den nya 001 när 005 finns?
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
Väldigt sugen på en speedmaster 005, men har lite frågor om klockans dimensioner så att man enklare kan jämföra med andra klockor man har.

1. Är det så att den nyaste uppdateringen av speedmaster har en länk som gör att klockan bärs bättre om man har mindre handleder? Har för mig att jag läst att den bärs lite mindre.
2. Vad mäter den lug to lug? (menar tvärs över klockan för att se hurvida ändlänkarna kommer hänga utanför.
3. Anser ni att det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den nya 001 när 005 finns?

1. 3861 kommer på en länk som består av kortare länkbitar vilket innebär att man kan få till länken så att den passar bra på alla handleder. Alltså länken, inte klockan. Länken som 005:an kommer på har inte lika bra justerings möjligheter. Vissa drabbas av det vissa inte.

2. 47.2mm

3. Smaksak. Tänk på att 006:an är något tjockare.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Väldigt sugen på en speedmaster 005, men har lite frågor om klockans dimensioner så att man enklare kan jämföra med andra klockor man har.

1. Är det så att den nyaste uppdateringen av speedmaster har en länk som gör att klockan bärs bättre om man har mindre handleder? Har för mig att jag läst att den bärs lite mindre.
2. Vad mäter den lug to lug? (menar tvärs över klockan för att se hurvida ändlänkarna kommer hänga utanför.
3. Anser ni att det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den nya 001 när 005 finns?
1. Den nya länken är MYCKET bättre för smala handleder pga. att länkens ändlänkar är honor och inte hanar. Att den dessutom har kortare länkar är ännu bättre.
Du kan se mina jämförelser lite snabbt i följande inlägg; Tidigare inlägg

2. 005 mäter 48mm medan 001 mäter 47.3mm.

3. Ja, utan tvekan. Bara urverket gör det värt det.

Hodinkee har en väldigt utförlig artikel där mycket av detta diskuteras; The Complete Buyer’s Guide To The New Omega Speedmaster
 

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt sugen på en speedmaster 005, men har lite frågor om klockans dimensioner så att man enklare kan jämföra med andra klockor man har.

1. Är det så att den nyaste uppdateringen av speedmaster har en länk som gör att klockan bärs bättre om man har mindre handleder? Har för mig att jag läst att den bärs lite mindre.
2. Vad mäter den lug to lug? (menar tvärs över klockan för att se hurvida ändlänkarna kommer hänga utanför.
3. Anser ni att det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den nya 001 när 005 finns?
Här är både 005 samt 001 på min 185mm handled. Alltid älskat 005 men inte på länk tyvärr.

Svar på fråga 1 & 3 = JA!

20210730_085410.jpg 16216029843162734069233964801485.jpg
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Väldigt sugen på en speedmaster 005, men har lite frågor om klockans dimensioner så att man enklare kan jämföra med andra klockor man har.

1. Är det så att den nyaste uppdateringen av speedmaster har en länk som gör att klockan bärs bättre om man har mindre handleder? Har för mig att jag läst att den bärs lite mindre.
2. Vad mäter den lug to lug? (menar tvärs över klockan för att se hurvida ändlänkarna kommer hänga utanför.
3. Anser ni att det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den nya 001 när 005 finns?
Nu har du redan fått svar på dina frågor men man kan ju byta ut länken på 005 till en eftermarknads länk tex uncle seiko. Så kommer den bäras minst lika bra😊
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan absolut vara ett alternativ. Vad går en sån länk loss på?
Här har du ett liknande som sitter på nya speedyn. 😊
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver lite hjälp med vilken länk jag ska köpa, har beslutsångest så ber er om hjälp. Vi kör en omröstning! 😊

Gilla med:

Uncle seiko 1450 😍
Screenshot_20210728_212544.jpg


Uncle seiko 1479 borstad 🤣
Screenshot_20210726_152117.jpg


Uncle seiko 1450 borstad/polerad 😲
Screenshot_20210726_152031.jpg
Just nu står det 8-4 mellan 1450 och 1479 borstad, endast 1 poäng till 1479 borstad/polerad. Så det lutar alltså mot ett 1450 som är klar vinnare hittills om inte fler väljer att tycka till. 😊 Beställning sker snart 😀
 

Dafuong

Omega
Jag känner igen mig i dina funderingar. .005 var min första bättre klocka och även om jag tyckte (och fortfarande tycker) att den är helt fantastisk så kändes den helt enkelt för stor på min handled som är någonstans mellan 16,5 och 17 cm i omkrets. Jag var trots det OWG med den i ca 2 år, men efter att jag köpte en Explorer fick speedyn knappt någon handledstid alls. Det slutade med att jag sålde den, trots att jag hade tänt att den skulle gå vidare till min son en vacker dag. Jag köpte istället en FOIS som passar min handled betydligt bättre. Jag är fortfarande mycket nöjd med detta beslut, även om FOIS inte heller får särskilt mycket handledstid, men det beror nog mest på att jag har flera klockor nu än då. Och varje gång jag använder FOISen så är jag mycket glad över att äga den:)
Precis! Kommer nog göra som du gjorde, och låta .005an vandra vidare. Starkt att du var OWG med den i 2 år!
Tack för input. Off topic är det Explorer som lockar mig nu. Tycker den är extremt allround och har en viss ”klass” på ett bra sätt.
Givetvis på 36mm. Den nya 124270 är helgrym men går ju inte få tag i (för mig) hos AD, och då blir det tyvärr dyrt!
 
  • Like
Reactions: mmh

-RI-

Patek
2-Faktor
Väldigt sugen på en speedmaster 005, men har lite frågor om klockans dimensioner så att man enklare kan jämföra med andra klockor man har.

1. Är det så att den nyaste uppdateringen av speedmaster har en länk som gör att klockan bärs bättre om man har mindre handleder? Har för mig att jag läst att den bärs lite mindre.
2. Vad mäter den lug to lug? (menar tvärs över klockan för att se hurvida ändlänkarna kommer hänga utanför.
3. Anser ni att det är värt att lägga de extra tusenlapparna på den nya 001 när 005 finns?
Om den ekonomiska biten inte är ett hinder så rekommenderar jag utan att tveka den senaste uppdateringen. Har ägt ett par 005 och det är skillnad. Länken på den nya går inte att jämföra med den äldre, klockan bärs helt annorlunda, speciellt om man har mindre handled. Sen om det är värt att uppdatera är upp till var och en men nya urverket är helt fantastiskt, håller tiden otroligt bra, master chronometer 0/ +5 sek/dag, klarar 15,000 gauss vilket är bekvämt att slippa oroa sig över. Step dial som ger tavlan mer liv, upplever 005an som ganska platt och trist i jämförelse. Dot over 90 är en trevlig detalj givetvis. Med det sagt är det absolut inget fel på 005an. Är det värt dom tusenlapparna extra? För mig, utan tvivel. Lycka till med sökandet.
IMG_20210729_032004_462.jpg
 

Bjoerling

Cartier
Ca 10.1mm då?
Tänkte använda de ändlänkarna till en modern 1171 länk. Tror 633 länkarna är ca 9.8.
Lite lösare kommer den sitta.
Har också funderat i dessa banor. Tråkigt att Uncke Seiko inte släppt solida ändlänkar till 1171an. Föredrar egentligen utseendet på 1171 framför 1450-länken men gillar inte de vikta ändlänkarna. Du får återkomma med bilder om du testar! :)
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Har också funderat i dessa banor. Tråkigt att Uncke Seiko inte släppt solida ändlänkar till 1171an. Föredrar egentligen utseendet på 1171 framför 1450-länken men gillar inte de vikta ändlänkarna. Du får återkomma med bilder om du testar! :)
Ska återkomma. Perfekt kommer de inte att passa de vet jag redan. Skiljer sig 1mm eller så.
De närmaste till hur jag tror den kommer sitta är så som 1171 sitter på 808 ändlänkar (original 1450 ändlänkar).

bhgfc205i0qdygoh3.jpg
 
Senast ändrad:
Topp