• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Solen kom äntligen fram!
Då får min älskade 71:a njuta lite!

IMG_8451.jpeg

Tisdagar är inte bra för oss som sitter utan en speedy i lådan...
Om någon sitter på en instegsmodell med lätt gulnat tritium i fint case och vill ta en P39 i inbyte borde ni höra av er till mig 🌜🚀

Senast ändrad:
Tackar tackar...(lite sen på svar...)!
Skapade en tråd för denna referens på OF, där är en massa fina pärlor!

Jarl Sandin hade en i fönstret så jag knallade in... klart den är snygg och så men det är ett annat väsen än en vanlig svart hesalit. Är inte helt säker på att jag hellre skulle vilja ha denna än den vita. Läsbarhet på den vanliga svarta förstås oslagbar men den vita har utmärkt sådan. Ljust i butiken så där ser man men känns som läsbarheten på denna inte är så vidare bra. Eller jo, den är bra på subdials... Unga med bra syn har ju förstås inte mina problem...
IMG_7766.jpeg

Nu har det gått ett halvår ungefär sen jag köpte min Speedmaster som försenad 50-årspresent åt mig själv. Jag hade tänkt köpa en fabriksny kring min jämna födelsedag men av olika skäl blev det inte av, och sen ganska precis tre år senare dök det upp en begagnad till salu som var nysåld samma månad som jag missade att köpa en - så jag slog till. Det blev en modell med nylonband eftersom vad som råkade dyka upp . Att jag sparade en skön mängd tusenlappar var bara en bonus. :)

Med 20mm bandbredd är det ju många band i samlingen som passar och på bilden nedan är det band från @Ragnr som sitter på. Speedyn kallas ju inte för bandmonster för inte. Jag var för snål för att köpa en originallänk men det blev en eftermarknadsdito från Forstner som passade bra.

Nu efter sex månders bärande till och från måste jag säga att... ja, hur sammanfattar jag ägandet? Det är en trevlig klocka som är snygg, skön men ändå inte sticker ut för oinsatta (och jag vill inte ha uppmärksamhet för min klocka). Det manuella uppdraget och avsaknad av datum är båda saker jag verkligen gillar, och tidshållningen är verkligen bra på detta exemplar. Detta är för mig en perfekt kontorsklocka eller vad man ska säga - inget som sticker ut för festligheter utan en skönhet och en stabilitet som en bra bruksbil. Den monokroma estetiken med hög kontrast tilltalar mig trots att jag inte normalt dras till kronografer.

Jag tror denna kommer stanna länge i samlingen.

Speedy

Tillbaka
Topp