• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Vem vinner?
A1CA0125-9404-4B79-916D-A1E64C7B4724.jpeg
Speddy alla dagar i veckan;)

Håller helt med, synd bara att 1171 länkens byggkvalité inte motsvara originallänken.

Du menar nog att 1171/1 inte motsvara kvalitén. När jag jagade 1171 till min 145.022 så läste jag många reviews och just att den nya 1171/1 inte ens var värd de 200£ den kostade då. Finns en del olika 1171 och då dom äldre tror jag är mer "solida" än 1171/1, t.ex har jag skruvar och inte pins. Så jag gick på äldre 1171 direkt men i mitt fall så är det då också mer rätt då länkens ålder matchar klockan.

1171bracelet_zpsf5fd9657.jpg

Du menar nog att 1171/1 inte motsvara kvalitén. När jag jagade 1171 till min 145.022 så läste jag många reviews och just att den nya 1171/1 inte ens var värd de 200£ den kostade då. Finns en del olika 1171 och då dom äldre tror jag är mer "solida" än 1171/1, t.ex har jag skruvar och inte pins. Så jag gick på äldre 1171 direkt men i mitt fall så är det då också mer rätt då länkens ålder matchar klockan.

1171bracelet_zpsf5fd9657.jpg
Jaha där ser man. Jag har faktiskt ägt 1171/1 tidigare och nu är jag ägare av 1171 och jag märkte faktiskt ingen skillnad på kvalitén. Lust att lägga upp en närbild på baksidan utav länkarna?

Behöver få råd från forumet, har en 005 som är en keeper men funderar om inskaffande av en "moon to mars" kan bli en framtida investering. Gillar klockan men ändå lite ambivalent..

EB51EF53-D636-4EE1-975D-865E6BCE1413.jpeg

Sparade ner den här bilden i natt. Tror jag yrvaket läste om vad som ska komma till OS 2020. Redan släppt?
Den där bilden var uppe för diskussion för ett tag sen också. Den blå pandan är grym tycker jag. Den röda och den vita pandan är också snygga. Personligen är jag egentligen inte förtjust i TT men den gröna är faktiskt inte heller dum.

Vill tyvärr minnas att jag läste att de skulle lista närmare 80k. Lite saftigt kanske.

Den där bilden var uppe för diskussion för ett tag sen också. Den blå pandan är grym tycker jag. Den röda och den vita pandan är också snygga. Personligen är jag egentligen inte förtjust i TT men den gröna är faktiskt inte heller dum.

Vill tyvärr minnas att jag läste att de skulle lista närmare 80k. Lite saftigt kanske.
Väldigt saftigt. Tur att jag inte är svag för att de doppat spetsen på sweeping sec i rött :)

Väldigt saftigt. Tur att jag inte är svag för att de doppat spetsen på sweeping sec i rött :)
Jag tar inte gift på 80k men dyra skulle de vara. Du gillar inte spetsen alltså? Jag tycker det är coolt. Det händer något mer i helheten. Ska de ändå göra en (fem) limiterad special tycker jag gott de kan ta ut svängarna :)

Jag tar inte gift på 80k men dyra skulle de vara. Du gillar inte spetsen alltså? Jag tycker det är coolt. Det händer något mer i helheten. Ska de ändå göra en (fem) limiterad special tycker jag gott de kan ta ut svängarna :)
Nä gillar den inte riktigt. Känns typ Tag Heuer sportigt. Helt utan belägg bara en känsla :)

Okej så om man går till en ad idag och ber om 1171 så är det i själva verket en 1171/1?
Beror väl på hur man ser det men en ny 1171 är likadan som en 1171/1. De har båda numret 32 på claspen till skillnad från vintage 1171 som har 11 eller 12. Har också för mig att de nya är lasergraverad på insidan av claspen (32, STAINLESS STEEL 1171/633, OMEGA och OMEGA-loggan i en triangel). Jag har både en vintage 1171 samt en ny 1171, bilder på den nya kommer här. Jämför med den bild @Johanw postade tidigare som är för en vintage 1171. Den nya 1171 har 8 hål för mikro-justering av längden i claspen medans vintage har 7 hål, syns tydligt i min och @Johanw bilderna.
1171.jpg

1171-micro-adjustment.jpg

Beror väl på hur man ser det men en ny 1171 är likadan som en 1171/1. De har båda numret 32 på claspen till skillnad från vintage 1171 som har 11 eller 12. Har också för mig att de nya är lasergraverad på insidan av claspen (32, STAINLESS STEEL 1171/633, OMEGA och OMEGA-loggan i en triangel). Jag har både en vintage 1171 samt en ny 1171, bilder på den nya kommer här. Jämför med den bild @Johanw postade tidigare som är för en vintage 1171. Den nya 1171 har 8 hål för mikro-justering av längden i claspen medans vintage har 7 hål, syns tydligt i min och @Johanw bilderna.
1171.jpg

1171-micro-adjustment.jpg
Tack snälla för fin förklaring :rolleyes:

När det var Speedyn 60-års jubileum så var jag på ett event där experten från Omegamuseet berättade att tavlorna var annorlunda på ultramanen. Den har lite annan färgblandning i lumen samt är lite mer blank(lackad)

Jag skulle givetvis väldigt gärna vilja ha en Ultraman :) Tror nog att det skulle kunna gå att övertala @Patrik J att sälja sin fina Ultraman för ett lite lägre pris så jag passar :D Annars så ser den mycket fin ut och den har också det nödvändiga "Extract of the Archives" som bekräftar att den levererats med orange kronor-visare. Undrar vad det är för länk som följer med till den? En Ultraman är en 145.012-67 med orange visare och den referensen kom på 1039/516 eller 1116/575 länk. Bilderna på insidan av claspen har märkningen 12 vilken ingen av de länkarna har, ändlänken märkt 47 vilket inte är 516 eller 575, känner inte heller ingen länken sedd från ovansidan, kanske den är till t.ex. en Sea-master?

Någon som kan tipsa om när man bör lämna speedy på service... varje 5 år (som jag läste någonstans) eller beroende på andra kriterier.

Tillbaka
Topp