Snyggt! Jag har en liten förkärlek till den där modellen, hör av dig om den ska lämna nån gång![]()
Det ska jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt! Jag har en liten förkärlek till den där modellen, hör av dig om den ska lämna nån gång![]()
Så himla vacker![]()
Går den bra kan du gott vänta lite längre än fem år. Tänk dock på att ju längre du väntar ju högre är risken att du får byta några delar i verket. Samtidigt kanske du rekommenderas byta delar efter fem år också. Äh, jag vet inte.Någon som kan tipsa om när man bör lämna speedy på service... varje 5 år (som jag läste någonstans) eller beroende på andra kriterier.
Den går bra (eller? +11s/d) och är en -10 så det är väl egentligen dags.Går den bra kan du gott vänta lite längre än fem år. Tänk dock på att ju längre du väntar ju högre är risken att du får byta några delar i verket. Samtidigt kanske du rekommenderas byta delar efter fem år också. Äh, jag vet inte.
Se första delen. Går den bra, vänta med service. Om det är en vintage så lämna in ändå för säkerhets skull.
+11 är i högre delen av acceptansen (ska gå -1/+11 tror jag).Den går bra (eller? +11s/d) och är en -10 så det är väl egentligen dags.
Finns det någon AD som rekommenderas, då det verkar spreta rätt bra i pris?
Tusen tack!+11 är i högre delen av acceptansen (ska gå -1/+11 tror jag).
Lättast är nog att gå in till ad och be dem kolla i timegrapher och lämna sin synpunkt.
Rekommendation får du nog ta från någon annan. Jag har inte så mycket erfarenhet av service hos ad. Nymans är dock trevliga mot mig när jag är där.
Lycka till!
Inga problem. Uppdatera gärna med vad du får för förslag. Kul att veta för oss här. Flera AD har prislistor på hemsidan. Tänk dock på att kostnader för utbytesdelar kan tillkomma.Tusen tack!
Jag hade som sport för ett par år sedan att kolla priser på standardservice (lite där man var och reste), och fick allt från 3500-6500 excl. utbytesdelar. 3500 fick jag från Omega vid Sergelstorg. Vet dock inte vad som gäller idag.Inga problem. Uppdatera gärna med vad du får för förslag. Kul att veta för oss här. Flera AD har prislistor på hemsidan. Tänk dock på att kostnader för utbytesdelar kan tillkomma.
Det är mycket som skall stämma om man köper en äldre klocka som ändå kostar en del. Skick, rätt pris, rätt säljare osv. Låser man det till ett visst årtal blir det ju väldigt snävt. Kort sagt, det är inte lätt ! Vet en person i tråden som sålde sin rätt nya 005 för att skaffa en födelseårs-Speedy. Nu har han införskaffat en rätt ny 005 igen. Mitt minne säger mig att han var född samma år som du. Lycka till med jakten iaf.Länge varit på jakt efter en speedmaster men inte bestämt mig om jag ska köpa ny eller vintage. Nu har beslutet fallit på en vintage, från samma år jag är född, 1989. Hur går jag bäst tillväga för att få tag på en speedmaster från just -89? Känns som jag kommit till rätt ställe med en samlad skara speedmaster-fantaster!
Låter som jag.Det är mycket som skall stämma om man köper en äldre klocka som ändå kostar en del. Skick, rätt pris, rätt säljare osv. Låser man det till ett visst årtal blir det ju väldigt snävt. Kort sagt, det är inte lätt ! Vet en person i tråden som sålde sin rätt nya 005 för att skaffa en födelseårs-Speedy. Nu har han införskaffat en rätt ny 005 igen. Mitt minne säger mig att han var född samma år som du. Lycka till med jakten iaf.
Rent spontant skulle jag säga att en årsklocka är ordentligt överskattat sådär 30 år för sent när du inte har en relation till klockan. Hade istället satsat på att hitta ett så fint ex som möjligt för din budget, sen om det innebär sprillans, begagnad eller vintage är upp till dina preferenser.Länge varit på jakt efter en speedmaster men inte bestämt mig om jag ska köpa ny eller vintage. Nu har beslutet fallit på en vintage, från samma år jag är född, 1989. Hur går jag bäst tillväga för att få tag på en speedmaster från just -89? Känns som jag kommit till rätt ställe med en samlad skara speedmaster-fantaster!
+1 på det. Sen är det ju att en bortåt 30 år gammal klocka antagligen ofta saknar cert eller papper från nyköpet. Det blir en uppskattad ålder utifrån serienummer som kanske inte stämmer på året. Den kan också vara tillverkad -89 men uttagen -90, vad gäller för en årsklocka egentligen? Ex från chrono24, notera circa 1989Rent spontant skulle jag säga att en årsklocka är ordentligt överskattat sådär 30 år för sent när du inte har en relation till klockan. Hade istället satsat på att hitta ett så fint ex som möjligt för din budget, sen om det innebär sprillans, begagnad eller vintage är upp till dina preferenser.
Låter som jag.
@xbolt jag kikade på c24 ett tag och hittade nog bara en eller två, men var väldigt svårt att avgöra om allt stämde så som Stefan S skriver köpte jag en 005 igen istället. Nöjd med beslutet. Om en perfekt 1989 dyker upp så får jag ta ställning då men jag orkar inte leta. Lycka till! Om du lyckas får du gärna dela med dig om var/hur du hittade den.
Om det blir en -89 så ska den ha cert men jag förstår era tankar. Sen anser jag mig ha en större relation till en klocka som är från samma år som jag är född än en begagnad .005 men så tänker jag+1 på det. Sen är det ju att en bortåt 30 år gammal klocka antagligen ofta saknar cert eller papper från nyköpet. Det blir en uppskattad ålder utifrån serienummer som kanske inte stämmer på året. Den kan också vara tillverkad -89 men uttagen -90, vad gäller för en årsklocka egentligen? Ex från chrono24, notera circa 1989
![]()
Om du har serienumret så kan du mata in det i den här tjänsten:Om det blir en -89 så ska den ha cert men jag förstår era tankar. Sen anser jag mig ha en större relation till en klocka som är från samma år som jag är född än en begagnad .005 men så tänker jag![]()
Jag är ju givetvis partisk men jag håller med dig till 100%Jag tycker nån ska göra världen en tjänst och snarast städa bort det där skröfset som @Hasse Varg har drällt ut på K/S så jag får sinnesro. Jag ska definitivt int ha nån vintage Speedy, det har jag bestämt och det står jag fast vid.
Men fint skröfs är det.