• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Idag har jag äran att få gå på en förhandsvisning av First Man. Jag är himla taggad! Ni får en minirecension sent ikväll. Önskar er en trevlig helg!
1DCF4E12-6C5C-41FA-B952-F62B2F225C6B.jpeg

Mina åsikter om First Man:
Verkligen sevärd film. Det var så bra skapad att det ibland kändes det som Virtual Reality när de åkte raket. De hade verkligen fått med mycket historia med Nasa dvs hela sextiotalet (inte bara månlandningen). Alldeles för lite Speedmaster med i filmen. När var på månen hade de inte ens Speedmastern utanpå rymddräkten så det var lite synd.
BC0DE5E1-DC13-4269-9CF1-BCEFEF5DA79A.jpeg

Hallå. En fråga gällande speedyn. Osäker på vad de kallas, men "timanvisarna" varierar ofta i färg från vita till gula.
Beror detta på ålder eller är det oliak färger beroende på modell och liknande?
Bild tagen av Knypplaren.
Skiss.png

Tack för er visdom =)

Äldre speedys har fått patina på sina index medans t.ex 57th varianterna har fake patina direkt från fabrik.

Har blivit sjukt sugen på en FOIS och tänkte höra om någon vet var man bör leta nytt? Såg att list är 45k men att de säljs på forumet för 25-30 så hade gärna sluppit ta en stor förlust direkt...

Har blivit sjukt sugen på en FOIS och tänkte höra om någon vet var man bör leta nytt? Såg att list är 45k men att de säljs på forumet för 25-30 så hade gärna sluppit ta en stor förlust direkt...
Att köpa helt nytt är sällan en bra affär rent ekonomiskt. Du kan säkert få er den lite, men jag skulle själv leta begagnad i bra skick istället.

Jag köpte en ny från showcommerce, en säljare som sålt många klockor till medlemmar på KS. Jag har köpt 3 st klockor av honom med väldigt snabb leverans.

Lycka till!

Hallå. En fråga gällande speedyn. Osäker på vad de kallas, men "timanvisarna" varierar ofta i färg från vita till gula.
Beror detta på ålder eller är det oliak färger beroende på modell och liknande?
Bild tagen av Knypplaren.
Skiss.png

Tack för er visdom =)
Speedys från före 1998 har tritium som lysmassa och de får en gul eller gulgrön patina när den åldras, gäller både index och visare :)

Vad säger ni experter om värdet på en 2998-5 från -61 med radium dial och dot over 90-bezel. Såld till Brittiska försvaret tydligen. Ingen länk eller tillbehör.

image1.jpeg

IMG_6410.JPG
Tja, mellan 250k SEK och 400k SEK skulle jag tro. Värdet är skamlöst knyckt från http://speedmaster101.com/price-chart-2/ :) Om den är issued till Brittiska försvaret bör det ge ett värde nära 400k SEK trots att skickat knappas kan kallas "Collector".

Allt är original enl uppgift. Inte min klocka men blivit erbjuden den som inbyte mot en värdering på 150k.
Om allt är original och den dessutom är issued (finns kanske någon märkning på boettlocket? hittar dock inget om att Brittiska försvaret skulle ha använt den i mina böcker) så tycker jag att den är värd 150k :) Kanske någon annan här i tråden som kan komma med uppskattat värde? Du kanske kan posta i militärurs-tråden här på KS? Bör finnas någon som vet om Brittiska försvaret använt referensen?

Tillbaka
Topp