• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Har för mig att det var någon som frågade om skillnader mellan vintage 1171 och modern 1171 för ett tag sedan? Speedyn till höger har en modern 1171 och den till vänster en vintage, använder som synes vintage ändlänk även till den moderna då jag tycker de är läckrare :) Som synes så är det moderna spännet längre, det har 8 hål för mikrojustering isf. 7 som vintage har.
IMG_1553.jpg

Jag vet att tisdagar ska handla om glädje och höga hastigheter men eftersom detta nu är sjätte tisdagen utan speedy så tänkte jag att jag skulle uppdatera er som eventuellt är intresserade av senaste nytt med det tjatiga garantiärendet.
IMG_20181020_131254269.jpg
Äntligen hemma efter fem veckors besök hos Swatch group nordic. Dock med lite bitter eftersmak. Ska jag acceptera repan på boettlocket (bredvid H vid moonwatch) efter att de öppnat eller ska jag lacka ur och kräva nytt lock? Vad säger speedygänget?

Beslutet blev precis enklare när jag upptäckte att timvisaren är feljusterad också. Notera att timvisaren pekar på ca 19:05.
15400502580756725104316830144505.jpg

Snabb recap: klockan lämnades in på garanti pga den gick +35 spd. Fem veckor senare efter tre varv till Swatch group nordic fick jag tillbaka den med repat baklock, felställda visare och den gick -5 till -10 spd istället.

Kontaktade Nymans igår och pratade med servicechefen, åkte dit och lämnade tillbaka klockan igen. Den ska nu (för fjärde gången) skickas till SGN igen för åtgärd och som ni förstår byte av delar. Trevligt och professionellt bemötande av Nymans så här långt iallafall. Vi får se vad som händer nu.

Ha en snabb tisdag kamrater!

Jag vet att tisdagar ska handla om glädje och höga hastigheter men eftersom detta nu är sjätte tisdagen utan speedy så tänkte jag att jag skulle uppdatera er som eventuellt är intresserade av senaste nytt med det tjatiga garantiärendet.

Snabb recap: klockan lämnades in på garanti pga den gick +35 spd. Fem veckor senare efter tre varv till Swatch group nordic fick jag tillbaka den med repat baklock, felställda visare och den gick -5 till -10 spd istället.

Kontaktade Nymans igår och pratade med servicechefen, åkte dit och lämnade tillbaka klockan igen. Den ska nu (för fjärde gången) skickas till SGN igen för åtgärd och som ni förstår byte av delar. Trevligt och professionellt bemötande av Nymans så här långt iallafall. Vi får se vad som händer nu.

Ha en snabb tisdag kamrater!
Sjukt tråkigt, otur helt enkelt... hoppas dom löser det snabbt denna gång! Lycka till!

• Like
Reactions: NRE
Speedy tuesday! 2 veckor med denna pjäs och jag börjar förstå grejen m speedmaster, dröjde många år av samlande och många andra klockor som stått före i kön innan jag slog till på denna levande klassiker.
Valet för mig blev fois då jag föredrar den ngt mindre storleken och ursprungliga formen. Speedmaster har egentligen inte stått överst på topplistan för mig och skulle inte välja denna om man ska vara owg men den är definitivt en keeper som är galet skön att bära, att se på. Samtidigt är det ju en sympatiskt arbetshäst som verkar tåla en del, som en riktig toolwatch ska göra. Jag förstår er som har denna som favorit således. Och de kraterliknande sekundvisar- & kronograftavlorna är ju helt oslagbara - så även rent estetiskt är detta månklockan, dvs ur ett rent konstnärligt perspektiv. Det finns ju liksom inget annat som kan passa där ute i rymden, känns som att formen är skapad där uppe, ute, i rymden, inte här nere. Kommer väl använda denna en del, på tisdagarna åtminstone. Särskilt om det är fullmåne, ikväll är det väl det? Kanske oftare, vem vet...

68DD2C33-6EE0-430A-9E7A-6221BA63C07D.jpeg

Tillbaka
Topp