• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Lauda

Patek
2-Faktor
Är detta speedy lädret?

-Vad går du in på?

Kan inte varken se prisuppgift eller varukorg🤔

CEF177BD-9042-468A-8C09-150CA9B37C77.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Är detta speedy lädret?
Speedylädret har nr 98000008 och viklåset 94521631 och smalnar, som @Perczek nämner, av från 20-16.
Senaste prisuppgiften jag fick var 8k för paketet, vet ej hur mycket av det som var band respektive spänne.
 

Stein

Cartier
Nej det är inte oem speedy lädret. Det medföljande lädret smalnar av från 20-16, och är något dyrare.

Speedylädret har nr 98000008 och viklåset 94521631 och smalnar, som @Perczek nämner, av från 20-16.
Senaste prisuppgiften jag fick var 8k för paketet, vet ej hur mycket av det som var band respektive spänne.

Kollade med Eriksson igår, oem läder 5,300kr och 3,400kr för spännet, så närmre 9 lax för paret..

Nog för att det är det bästa alligator med viklås jag sett men det där är sinnessjukt vs kostnaden på klockan. Hade det varit till en 800k patek så kan jag köpa det men detta är stört
Verkar som att priserna är lägre nu när det går att beställa direkt från Omega.

6400,- komplett med viklås.
Screenshot_20210120-135805_Chrome.jpg
 

SJ Smythe

Cartier
Fått min Uncle Seiko-flatlink justerad och passad av hjälpsamma Klockmaster i Fältöversten.

Första intrycket är faktiskt mycket bättre än väntat, och då var jag rätt taggad till att börja med! Länken känns kvalitativ och elegant, slimmad och nätt på ett väldigt vintage-lämpligt sätt. På bilder såg den ibland lite klumpig ut, men icke. Passar som en smäck mot boetten utan glipor, en trevlig taper och väldigt bekväm. Älskar kontrasten polerad/borstad, passar bra till speedyns bandhorn.

Den är lite rasslig visst, problem för vissa kanske, inte för mig. Gillar rassel.

Mycket bra! Tack Uncle Seiko!
24ECA6CF-B1B0-4A18-A6CC-206C7F1653D4.jpeg
E05616D8-2F26-4B1A-B209-CCC3D9441FB3.jpeg
 

Stein

Cartier
Men det är ju tyvärr inte den remmen vi pratar om, möjligt att viklåset blir billigare på hemsidan, förutsatt att det är samma pris på den korrekta 16mm, samt att den kan beställas separat på hemsidan.
Okej, det är sant. Det kanske går att kontakt Omega. Svårt att se att ett smalare band och viklås skulle vara dyrare.
 

ClownenJac

Panerai
Rätt sjukt att Omega verkar sälja banden billigare än de priser jag fått från AD när jag kollat runt (om inte Omegas priser är ex moms?) - kan inte vara speciellt uppskattat av återförsäljarna...
 

Stein

Cartier
Rätt sjukt att Omega verkar sälja banden billigare än de priser jag fått från AD när jag kollat runt (om inte Omegas priser är ex moms?) - kan inte vara speciellt uppskattat av återförsäljarna...
Håller med. Fick pris från AD 2019-03-11 att ett band till FOIS kostade 3 100,- exkl. spänne. Nu kostar det på, Omegas hemsida, nästan två år senare 2 600,-. Alltså 500,- mindre två år senare. Ska inte gnälla på lägre priser men tråkigt att man riskerar att bli lurad om man går till AD.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Rätt sjukt att Omega verkar sälja banden billigare än de priser jag fått från AD när jag kollat runt (om inte Omegas priser är ex moms?) - kan inte vara speciellt uppskattat av återförsäljarna...
Håller med. Fick pris från AD 2019-03-11 att ett band till FOIS kostade 3 100,- exkl. spänne. Nu kostar det på, Omegas hemsida, nästan två år senare 2 600,-. Alltså 500,- mindre två år senare. Ska inte gnälla på lägre priser men tråkigt att man riskerar att bli lurad om man går till AD.
Intressant! Nån som vet om det gäller klockpriserna också? Alltså om det diffar mellan rek pris hos omega och listpris hos AD (förstår att vad man faktiskt betalar kan skilja av andra anledningar)
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Många år sedan jag ägde en Speedy senast men idag blev det ett kärt återseende i form av denna komplicerade pjäs :)
Har en Omegabroschyr med tillhörande prislista från år2000 i gömmorna, nypris på denna modell var då 17800kr, drygt tusenlappen billigare än en Speedy Pro :cool:
20210120_131444.jpg
 

triss

Omega
2-Faktor
Intressant! Nån som vet om det gäller klockpriserna också? Alltså om det diffar mellan rek pris hos omega och listpris hos AD (förstår att vad man faktiskt betalar kan skilja av andra anledningar)
Finns en del att göra på tillbehör även hos AD, skulle köpa ett natoband med tillhörande titanspänne till Seamaster NTTD och fick svaret att det kostade 4700:- vilket jag anmärkte på att det lät dyrt. Mindre än 30s senare så hade de dragit av 20%.
 

ClownenJac

Panerai
Finns en del att göra på tillbehör även hos AD, skulle köpa ett natoband med tillhörande titanspänne till Seamaster NTTD och fick svaret att det kostade 4700:- vilket jag anmärkte på att det lät dyrt. Mindre än 30s senare så hade de dragit av 20%.

Kan du inte försöka hitta det NATOt på Omegas hemsida och se vad det kostar där?

Jag föredrar egentligen att handla i butik för att stötta levande stadskärnor etc men tappar lite lusten till det nu när jag såg prisskillnaden mellan AD och Omega på band. Antar att de sett en chans att krama ur det sista eftersom det varit sjukt icketransparant vad banden egentligen listar...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Rätt sjukt att Omega verkar sälja banden billigare än de priser jag fått från AD när jag kollat runt (om inte Omegas priser är ex moms?) - kan inte vara speciellt uppskattat av återförsäljarna...
Priserna listas inkl. moms på Omegas hemsida och jag har för mig att någon nämnde att de skickas från Schweiz. Jag tror dock inte att återförsäljarna har några större problem med uppgörelsen. Fysiska butiker är mer beroende av kringförsäljning än Omega som förmodligen mest gör det för att de känner sig tvungna och de tenderar dessutom att ha betydligt högre marginaler på denna typ av varor samtidigt som försäljningen troligtvis är enormt mycket större än den hos Omegas officiella butik så som du säger ser de nog mellan fingrarna med att butikerna tar ut ett saftigt påslag då det gynnar båda parter.

Nu är sällanköpsvaror i form av lyxkonsumtion visserligen en helt egen bransch med relativt höga marginaler jämfört med andra typer av återförsäljare så det är inte helt jämförbart men precis som med många andra produkter så är grundprodukten någorlunda hårt reglerad och butikernas bread and butter är ofta kringförsäljning oavsett om det gäller klockband (samt service m.m), hemelektronik, bilförsäljning med förenade produkter och tjänster etc.
 
Topp