• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Ha en fin tisdag!
IMG_20210126_111230.jpg
 
Här har jag haft min lilla speedy i typ 12 månader + och tror det ändå är första gången i tråden. Och det för att ställa en fråga: kikade på forstners flatlinks och har frenetiskt försökt fatta om den skulle passa min 3300 racing variant. Forstner själva kunde inte svara på detta sa dem, så vänder mig till panelen. Tror vi att en flatlink skulle passa på min modell, eller är det någon skillnad mellan FOIS och min jag helt missar? Höjd kanske?

Bild på det för good measure:

D1827413-C5D6-4E5A-9D9E-0BF708A0DC94.jpeg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Här har jag haft min lilla speedy i typ 12 månader + och tror det ändå är första gången i tråden. Och det för att ställa en fråga: kikade på forstners flatlinks och har frenetiskt försökt fatta om den skulle passa min 3300 racing variant. Forstner själva kunde inte svara på detta sa dem, så vänder mig till panelen. Tror vi att en flatlink skulle passa på min modell, eller är det någon skillnad mellan FOIS och min jag helt missar? Höjd kanske?

Bild på det för good measure:

D1827413-C5D6-4E5A-9D9E-0BF708A0DC94.jpeg
Helt annan boett än FOIS.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
-Ha en fin Speedytuesday alla!
1F91487D-1FB5-4217-8BF2-765CB7214F05.jpeg
Snygg bild som vanligt! 😊
Måste bara fråga, du byter ju band och grejar rätt ofta... typ varje dag😉 Lyckas du undkomma repor och dylikt vid bandbyte? Jag har ju bytt tusentals gånger med känns det som och man börjar ju få in snitsen så att säga men ändå har man lyckats med skapa lite märken. Kör med bland annat tejp på baksidan av bandhornen men har ju ändå lyckats😒
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Snygg bild som vanligt! 😊
Måste bara fråga, du byter ju band och grejar rätt ofta... typ varje dag😉 Lyckas du undkomma repor och dylikt vid bandbyte? Jag har ju bytt tusentals gånger med känns det som och man börjar ju få in snitsen så att säga men ändå har man lyckats med skapa lite märken. Kör med bland annat tejp på baksidan av bandhornen men har ju ändå lyckats😒


-Tack så mycket 😀🙏🏼

Ja jag byter väldigt ofta och ibland varje dag ☺️ Det är en stor del av nöjet med en klocka som Speedmaster som ofta beskrivs som ”strapmonster”.

När jag plockade ut min Speedmaster sprillans ny för ca ett år då var jag väldigt rädd om den. Jag hade även en dum tanke och tänkte då att jag ska hålla mig till Omega’s originalband (nato och läder).

Det där höll i några månader tills jag insåg att Omega’s original läder inte passade bra på min handled och att det finns myyycket roligt att köpa till Speedy som inte kommer från Omega.

En vacker dag bestämde jag mig för att släppa den dumma tanken om att endast köra på
band från Omega och inte vara rädd om klockan på en överdriven nivå.

Nu har jag kommit över den fasen som många nybörjare tar sig igenom, jag har slappnat av och njuter av klockan så mycket som det bara går! Jag har kommit åt luggarna på insidan oberäkneligt många gånger och jag tänker inte på det 😀

Tejp och liknande har jag aldrig använt. Det funkar bara inte om jag ibland ska byta band två gånger på en dag 😂

Nu har jag byggt ett litet lager av 30-40 stycken natoband och läderband till Speedy. Man kan nörda sig rätt mycket även i band. Man lär sig en del och man blir även mer kräsen☺️
 

pmannen1

Breitling
2-Faktor
Hej, är det någon som vet vilken speedmaster ref som har spenderat mest tid i rymden eller varit med på flest uppdrag?

Jag har googlat lite och hittat två olika svar.

Den ena säger att det var 145.012. Det står i en artikel publicerad www.swisswatchexpo.com att "The reference 145.012 was produced in 1967 and 1968, making it a Pre-Moonwatch. It was worn by astronauts more than any other Speedmaster, but it wasn’t until the Apollo 14 mission that it made its way to the moon’s surface, on astronaut Alan Shepard’s wrist."

Medans i en artikel publicerad på Hodinkee.com står att "The 1861's service record in space considerably surpasses that of any other mechanical movement, but it simply can't compete functionally with the 3861."

För om det skulle vara en speedmaster med 1861 cal bör det vara 145.022 då den gjordes mellan ca 1969 till 1988. Det bör vara den eftersom att enligt en post på Omega forum använde inte NASA en speedmaster under STS-69 EVA 1995. Omega använde däremot bilder från STS-69 uppdraget som marknadsföring för speedmastern, men de photoshopade in en speedmaster Se bilder.

Omegas reklam:
367268-82288008c59994e3c78b635f197cfd76.jpg


Bild från NASA:
367270-1ce41ff04707c4ca1a82004947a5d51d.jpg


Notera att han har en speedmaster med ett svart nato band på höger armen på den översta bilden men inte på den understa. Med detta drar jag slutsaten att NASA inte använder en speedmaster efter 1995. Däremot står det på Wikipedia sidan om speedmastern att " In this form, the basic Speedmaster line has remained flight-qualified for NASA space missions and EVAs, after re-evaluation by NASA in 1972 and for use in the Space Shuttle program in 1978." Space shuttle programet hade sin första flygning 12 april 1981 och sin sista flygning 8 juli 2011. Om NASA omvärderade speedmastern 1972 bör det med stor sannolikhet varit en 145.022 de testade.

Allt detta betyder att det måste antingen vara 145.012 eller 145.22 som har varit i på flest uppdrag, men vilken?

Min gissning är att det är 145.022 som har varit på flest uppdrag eftersom den troligen användes längre än 145.012 då den tillverkades under en längre period. Däremot har 145.022 aldrig varit på månen. Den har "endast" varit med på uppdrag i rymden troligen mest på uppdrag till ISS.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
-Tack så mycket 😀🙏🏼

Ja jag byter väldigt ofta och ibland varje dag ☺️ Det är en stor del av nöjet med en klocka som Speedmaster som ofta beskrivs som ”strapmonster”.

När jag plockade ut min Speedmaster sprillans ny för ca ett år då var jag väldigt rädd om den. Jag hade även en dum tanke och tänkte då att jag ska hålla mig till Omega’s originalband (nato och läder).

Det där höll i några månader tills jag insåg att Omega’s original läder inte passade bra på min handled och att det finns myyycket roligt att köpa till Speedy som inte kommer från Omega.

En vacker dag bestämde jag mig för att släppa den dumma tanken om att endast köra på
band från Omega och inte vara rädd om klockan på en överdriven nivå.

Nu har jag kommit över den fasen som många nybörjare tar sig igenom, jag har slappnat av och njuter av klockan så mycket som det bara går! Jag har kommit åt luggarna på insidan oberäkneligt många gånger och jag tänker inte på det 😀

Tejp och liknande har jag aldrig använt. Det funkar bara inte om jag ibland ska byta band två gånger på en dag 😂

Nu har jag byggt ett litet lager av 30-40 stycken natoband och läderband till Speedy. Man kan nörda sig rätt mycket även i band. Man lär sig en del och man blir även mer kräsen☺️
Tack för svar samt trevlig story! 🤩

Har ju precis som du gått igenom från att vara livrädd om grejerna, till att användas utan att tänka så mycket efter 3års speedy ägande🙂
Men det slog mig bara när jag bytte band sist att fan vad det ser ut efter alla bandbyten, är ju petnoga deluxe! Fick lite ågren när man tänker efter vad klockan egentligen kostar😲 Är ju inte så farligt som det låter, överanalyserar allt bara i vanlig ordning🤔😒

Nä njut av speedyn så mycket det bara går! Är ju trots allt den ballaste klockan av dom alla! 😊 👍
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Tips: En prisvärd trippel av band på 20mm till bland annat Speedy.

Hålen hamnar inte riktigt där de ska för min handled om jag ska vara kräsen. Det handlar om enstaka millimeter så det funkar egentligen. Om ingen slår till inom ett par dagar då behåller jag dem😁

 
Topp