• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Skickat den 4 Juli, senaste uppdateringen på tracking säger ”Your item was processed through our LOS ANGELES CA INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER facility on July 17, 2020 at 1:28 pm. The item is currently in transit to the destination. ”

Skönt att vi är fler som väntar iaf ;)
Exakt samma här!
Varit med om att det stått så hela tiden med USPS och så vips kommer det bara fram, så våra band kan mycket väl vara närmre än vi tror :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Omega Speedmaster Alinghi (Dark Side of the Moon). Vad har segling med Apollo 8 och DSotM att göra? Varför inte en Seamaster? #gubbgrinig
OMEGA_311.92.44.30.01.002_PUB-1536x1075.jpg
OMEGA_311.92.44.30.01.002_fuite.jpg
Min förkärlek till Omega och Speedy till trots så måste jag säga att detta är ett riktigt konstigt släpp. Som seglare kan jag förstå vikten av tidtagning. Men en klocka som endast tar 5bar är märkligt. Speciellt eftersom div utsättning för saltvatten kräver en ordentlig rengöring (gärna under rinnande sötvatten). Är klockan för onshore teamet tro? :confused:
Att den sedan går loss på 150kSEK gör inte saken mindre märklig.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Min förkärlek till Omega och Speedy till trots så måste jag säga att detta är ett riktigt konstigt släpp. Som seglare kan jag förstå vikten av tidtagning. Men en klocka som endast tar 5bar är märkligt. Speciellt eftersom div utsättning för saltvatten kräver en ordentlig rengöring (gärna under rinnande sötvatten). Är klockan för onshore teamet tro? :confused:
Att den sedan går loss på 150kSEK gör inte saken mindre märklig.
115kSEK listar den enligt hemsidan. Vill man ha tidtagning finns ju Seamaster kronografer. Även materialvalet är märkligt, keramik är ju hårt och sprött, stål eller titan vore väl lämpligare. Kanske låter väl kritisk, jag gillar ju Speedmaster och har inget emot att Omega släpper massa LE, men detta är dock ett märkligt släpp som du skrev.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Är sugen på ett Sailcloth från RS till min 005, någon som har bilder på den kombinationen att bjuda på?
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Ok, så har satt på 1171-länken på Speedyn och tagit några bilder, även testat snabbt med BOR-länken men inga bilder på den på Speedyn än.

Överlag så är länkarna "ok", dock så tycker jag ärligt inte dom känns så prisvärda för 89USD plus shipping och sen tull och moms på det. Även utan tull och moms eller shipping så tycker jag nog att nästan 800kr är i överkant för länkar av denna finish och kvalité. Jag blev förvånad då jag har hört mkt bra om US.
På 1171-länken satt pins:en som f-n och det kändes som att man skulle knäcka länken för att få ut dom, och överlag så är känslan på båda att det är relativt billiga Kina-länkar.
På BOR-länken var det motsatt gällande pins:en, där kunde jag trycka ur dom för hand... Sen är claspen inte helt 100 på den, safety claspen låser inte och hela claspen glappar liksom. Nåväl, snygga som fasen är dom iaf! Och 1171:an är skön som en dröm!
Kommer lägga upp bilder på BOR:en så snart jag tagit ngn som är ok. Den passade riktigt bra på min SMP300 också btw! :) Bifogar en snabbknäppt bild på den även med risk att bli bannad från tråden. ;)

speedy1.jpg

speedy2.jpg

SMP1.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Lovade ju även jag någon form av recension av US1171.
Hade planer på att göra något ordentligt men har inte haft tid.
Då den är på tapeten igen så gör jag en något kortare än tänkt.
IMG_5952.JPG

Passformen är hyfsad. Radien är nästan helt rätt och lämnar endast ett litet glapp mot boetten.
IMG_5950.JPG

Dock är glappet mellan ändlänk och bandhorn desto större. Känns som om den skulle sitta fint på 19mm.
IMG_5954.JPG

Spännet är klassiskt pressad plåt och känns otroligt lätt. Gör mycket för känslan av länken totalt sett. Goda möjligheter till microjustering vilket är trevligt då stiften i länkarna sitter riktigt hårt som @JohnMonchard även sa.
IMG_5963.JPG

IMG_5961.JPG

Länken är mycket följsam och känns "mjuk".
Hur den står sig mot orginalet och om den är värd sina pengar är jag inte rätt att uttala mig om.
Riktigt skön och snygg är den i vart fall.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Ok, så har satt på 1171-länken på Speedyn och tagit några bilder, även testat snabbt med BOR-länken men inga bilder på den på Speedyn än.

Överlag så är länkarna "ok", dock så tycker jag ärligt inte dom känns så prisvärda för 89USD plus shipping och sen tull och moms på det. Även utan tull och moms eller shipping så tycker jag nog att nästan 800kr är i överkant för länkar av denna finish och kvalité. Jag blev förvånad då jag har hört mkt bra om US.
På 1171-länken satt pins:en som f-n och det kändes som att man skulle knäcka länken för att få ut dom, och överlag så är känslan på båda att det är relativt billiga Kina-länkar.
På BOR-länken var det motsatt gällande pins:en, där kunde jag trycka ur dom för hand... Sen är claspen inte helt 100 på den, safety claspen låser inte och hela claspen glappar liksom. Nåväl, snygga som fasen är dom iaf! Och 1171:an är skön som en dröm!
Kommer lägga upp bilder på BOR:en så snart jag tagit ngn som är ok. Den passade riktigt bra på min SMP300 också btw! :) Bifogar en snabbknäppt bild på den även med risk att bli bannad från tråden. ;)

speedy1.jpg

speedy2.jpg

SMP1.jpg
Lovade ju även jag någon form av recension av US1171.
Hade planer på att göra något ordentligt men har inte haft tid.
Då den är på tapeten igen så gör jag en något kortare än tänkt.
IMG_5952.JPG

Passformen är hyfsad. Radien är nästan helt rätt och lämnar endast ett litet glapp mot boetten.
IMG_5950.JPG

Dock är glappet mellan ändlänk och bandhorn desto större. Känns som om den skulle sitta fint på 19mm.
IMG_5954.JPG

Spännet är klassiskt pressad plåt och känns otroligt lätt. Gör mycket för känslan av länken totalt sett. Goda möjligheter till microjustering vilket är trevligt då stiften i länkarna sitter riktigt hårt som @JohnMonchard även sa.
IMG_5963.JPG

IMG_5961.JPG

Länken är mycket följsam och känns "mjuk".
Hur den står sig mot orginalet och om den är värd sina pengar är jag inte rätt att uttala mig om.
Riktigt skön och snygg är den i vart fall.
Tack till er båda för snygga bilder, och era tankar om länkarna! :)

Verkar ju ändå vara lite av en vattendelare. Läst både ris och ros, här och på andra ställen! Har själv varit sugen på en 1171-länk en längre tid, och överväger både US alternativ samt Omegas. Vore intressant med en jämförelse av båda länkarna, sida vid sida. För om man vänder på det, är Omegas länk värd ca 6k som den går loss på? Jämfört med US alternativ för runt tusenlappen. Har vi någon som testat båda än?
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Lovade ju även jag någon form av recension av US1171.
Hade planer på att göra något ordentligt men har inte haft tid.
Då den är på tapeten igen så gör jag en något kortare än tänkt.
IMG_5952.JPG

Passformen är hyfsad. Radien är nästan helt rätt och lämnar endast ett litet glapp mot boetten.
IMG_5950.JPG

Dock är glappet mellan ändlänk och bandhorn desto större. Känns som om den skulle sitta fint på 19mm.
IMG_5954.JPG

Spännet är klassiskt pressad plåt och känns otroligt lätt. Gör mycket för känslan av länken totalt sett. Goda möjligheter till microjustering vilket är trevligt då stiften i länkarna sitter riktigt hårt som @JohnMonchard även sa.
IMG_5963.JPG

IMG_5961.JPG

Länken är mycket följsam och känns "mjuk".
Hur den står sig mot orginalet och om den är värd sina pengar är jag inte rätt att uttala mig om.
Riktigt skön och snygg är den i vart fall.
Hm, det glappet mellan lug och endlink har inte jag...
image.jpg
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Lovade ju även jag någon form av recension av US1171.
Hade planer på att göra något ordentligt men har inte haft tid.
Då den är på tapeten igen så gör jag en något kortare än tänkt.
IMG_5952.JPG

Passformen är hyfsad. Radien är nästan helt rätt och lämnar endast ett litet glapp mot boetten.
IMG_5950.JPG

Dock är glappet mellan ändlänk och bandhorn desto större. Känns som om den skulle sitta fint på 19mm.
IMG_5954.JPG

Spännet är klassiskt pressad plåt och känns otroligt lätt. Gör mycket för känslan av länken totalt sett. Goda möjligheter till microjustering vilket är trevligt då stiften i länkarna sitter riktigt hårt som @JohnMonchard även sa.
IMG_5963.JPG

IMG_5961.JPG

Länken är mycket följsam och känns "mjuk".
Hur den står sig mot orginalet och om den är värd sina pengar är jag inte rätt att uttala mig om.
Riktigt skön och snygg är den i vart fall.
On second thought; du har inte beställt den till FOIS? Den är väl 19mm?
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Är ju jäkligt snyggt på bild och BoR är fantastiskt. Men det är ändå något som skär lite falskt, BoR är liksom inte i Speedyns DNA? BoR hör hemma hos Speedyns elaka konkurrenter, Heuer mfl från den tiden. Det är min instinktiva reaktion.
Ja, kan inte annat än att hålla med. Dock så övertalade jag mig att köpa länken genom att Omega använt BOR på sina tidiga chronos, dock ej Speedyn. Så jag tänkte att det ändå ligger i både märkets och tidserans DNA där klockan härstammar ifrån. (Helvete vad nördiga vi är...) :)
7184B664-1CFB-44AA-9C5F-37A524B28D40.jpeg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Det känns för enkelt att köpa och sälja. Och då blir det lätt att bara sådär ”svika” något som man trott på och haft känslor för.

Nej, skärpning, min Speedmaster ska inte säljas bara för att hålla på och köpa och sälja igen osv... Till slut finns det inget värde i något. Speedy och jag hänger kvar i denna härliga tråden och firar den största world wide gemenskapet som någonsin funnits i klocksammanhang!

Trevlig Speedy Tuesday på Er alla!
B150BD0D-3F67-487B-B065-FB87632726A6.jpeg
 
Topp