• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Clean”, stilren klockan?

Hej. Ny här, men har lurkat länge. Har planer på att skaffa min första ”riktiga” klocka. Har sedan ett gäng år en Tissot, kronograf. Söker en ”clean” klocka, utan krusiduller och massa bling. Hittar inte riktigt något som passar. Tittade igår på en Seamaster från 1960. Tunn och precis vad jag gillar. Men vill ha modernt ”snitt”. Prisläge upp till ca 75000. Ca 40-42 mm diameter. Har tittat en del på Oris och Sinn, men inte riktigt blivit nöjd. Har ni erfarna några tips till en nybörjare?
 
Nomos var ju riktigt snygga. Jag visade frun som hade lite kloka åsikter. Jag har ett ”kostymjobb”, eller åtminstone kavaj - jag är rektor på en gymnasieskola. Dock har jag tatueringar över nästan hela kroppen, även på händer och handleder. Frun menade att en så pass ”enkel” klockan (till utseendet) inte riktigt passar. Hon tycker att exempelvis Hublot passar bättre! Svårt det här!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej. Ny här, men har lurkat länge. Har planer på att skaffa min första ”riktiga” klocka. Har sedan ett gäng år en Tissot, kronograf. Söker en ”clean” klocka, utan krusiduller och massa bling. Hittar inte riktigt något som passar. Tittade igår på en Seamaster från 1960. Tunn och precis vad jag gillar. Men vill ha modernt ”snitt”. Prisläge upp till ca 75000. Ca 40-42 mm diameter. Har tittat en del på Oris och Sinn, men inte riktigt blivit nöjd. Har ni erfarna några tips till en nybörjare?
Montblanc Heritage Chronometrie / pengar över till annat ;), Omega DeVille Tresor / beg på grund av att den ligger lite över budget ny, Longines Elegant Collection / syskon i samma familj som den du har och under budget. Glashutte Senator serien har många modeller, så någon borde det finnas som kan passa. Ligger en Frederique Constant på k&s just nu https://klocksnack.se/threads/frederique-constant-index.100536/
är det i stil med vad du gillar har dom dyrare modeller med inhouseverk som är stilrena och snygga. Du borde kanske fundera på lite fler kriterier än bara "clean utan krusiduller" 40-42mm och prisläget. Vattentäthet, material på både boett och armband, urverk osv.
 

Zingo

Rolex
Nomos var ju riktigt snygga. Jag visade frun som hade lite kloka åsikter. Jag har ett ”kostymjobb”, eller åtminstone kavaj - jag är rektor på en gymnasieskola. Dock har jag tatueringar över nästan hela kroppen, även på händer och handleder. Frun menade att en så pass ”enkel” klockan (till utseendet) inte riktigt passar. Hon tycker att exempelvis Hublot passar bättre! Svårt det här!
Eh.. :wideyed: :confused:
 

kmg

Patek
2-Faktor
Du borde kanske fundera på lite fler kriterier än bara "clean utan krusiduller" 40-42mm och prisläget. Vattentäthet, material på både boett och armband, urverk osv.
Jag läser in att @Illustrerade mannen mest går på design och att andra specs såsom vattentäthet, material, urverk etc är underordnat att klockan ”bara ska vara snygg”. Men det blir ju såklart enklare ju fler kriterier man har så långe de inte blir för många.
 

genjo

Omega
Nomos var ju riktigt snygga. Jag visade frun som hade lite kloka åsikter. Jag har ett ”kostymjobb”, eller åtminstone kavaj - jag är rektor på en gymnasieskola. Dock har jag tatueringar över nästan hela kroppen, även på händer och handleder. Frun menade att en så pass ”enkel” klockan (till utseendet) inte riktigt passar. Hon tycker att exempelvis Hublot passar bättre! Svårt det här!
Hublot är ganska långt ifrån vad jag tänkte på när du i trådstarten nämnde en seamaster från 1960.. Kanske kan det vara en bra idé att gå in till en handlare iklädd kavaj och prova lite olika typer av klockor?
 
Är hyfsat okunnig än så länge... Absolut inte guld, koppar eller liknande. Klockan ska vara svart eller möjligen ”stål-färgad”. Vattentät och ”tålig”, jag vill inte behöva ta av mig den. Ingen tidtagning eller andra extra funktioner, inte veckodag och helst inte heller datum. Vill ha ett gediget hantverk och det gör inget om den måste ställas och dras upp varje dag. Vill bara köpa en klocka som jag kan ha resten av livet och lämna till barnen.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Är hyfsat okunnig än så länge... Absolut inte guld, koppar eller liknande. Klockan ska vara svart eller möjligen ”stål-färgad”. Vattentät och ”tålig”, jag vill inte behöva ta av mig den. Ingen tidtagning eller andra extra funktioner, inte veckodag och helst inte heller datum. Vill ha ett gediget hantverk och det gör inget om den måste ställas och dras upp varje dag. Vill bara köpa en klocka som jag kan ha resten av livet och lämna till barnen.

Rolex 114060.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Känns som Omega Aqua Terra kan vara ett bra tips, du får stå ut med datum dock.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nomos var ju riktigt snygga. Jag visade frun som hade lite kloka åsikter. Jag har ett ”kostymjobb”, eller åtminstone kavaj - jag är rektor på en gymnasieskola. Dock har jag tatueringar över nästan hela kroppen, även på händer och handleder. Frun menade att en så pass ”enkel” klockan (till utseendet) inte riktigt passar. Hon tycker att exempelvis Hublot passar bättre! Svårt det här!

Jag är mer inne på din frus tankar, även om jag inte känner dig.
Kanske en Ulysse Nardin skulle funka annars?
Lite "plottrig" bör nog klockan vara.
Fast det viktiga är väl att du själv trivs och kanske att klockan är lite mer "du". På mig skulle en Nomos se hel galen ut...nja, kanske inte till utseendet, men min personlighet stämmer inte överens.
En väldigt "plain" klocka på dig skulle nog kännas som ett uppror i ungdomen, fast tvärt om.
stulen bild från uret
upload_2018-10-20_9-51-47.png
 

Camo00

Patek
Jag är mer inne på din frus tankar, även om jag inte känner dig.
Kanske en Ulysse Nardin skulle funka annars?
Lite "plottrig" bör nog klockan vara.
Fast det viktiga är väl att du själv trivs och kanske att klockan är lite mer "du". På mig skulle en Nomos se hel galen ut...nja, kanske inte till utseendet, men min personlighet stämmer inte överens.
En väldigt "plain" klocka på dig skulle nog kännas som ett uppror i ungdomen, fast tvärt om.
stulen bild från uret
upload_2018-10-20_9-51-47.png
Clean..?? :watching:
 

ante_77

Cartier
2-Faktor

Nja, jag är inne på hans frus linje.

Clean klocka 5ATM.
Dock så kanske den inte är tillräckligt "clean".
Det finns ju en herrejösses massa klockor om man vill, men jag tror att TS bör kolla runt lite.
Han är ute efter en klocka som passar hans tjänst, inte en klocka som passar honom själv.
Där tror jag att skon klämmer.
Lösningen kan ju vara att hänga på KS och köpa 2st klockor...eller 3st...eller fler.

upload_2018-10-20_10-2-25.png
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kollat på IWCs Portuguese? Clean men samtidigt lite större än övriga, vilket kan ge en effekt. Hublot ska du inte ge dig på om du vill ha något cleant.

Finns ju Hublot som är clean. Men det känns lite fel att gå på Hublot för att hitta en clean klocka.
Själv tycker jag att det känns fel att välja klocka efter ett yrke (så länge man inte har ett fysiskt jobb)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nomos var ju riktigt snygga. Jag visade frun som hade lite kloka åsikter. Jag har ett ”kostymjobb”, eller åtminstone kavaj - jag är rektor på en gymnasieskola. Dock har jag tatueringar över nästan hela kroppen, även på händer och handleder. Frun menade att en så pass ”enkel” klockan (till utseendet) inte riktigt passar. Hon tycker att exempelvis Hublot passar bättre! Svårt det här!
En tunn stilren dressklocka kanske passar dig i arbetet när du har kavaj men håller med din fru och tror det ser väldigt konstigt ut om du är ledig och går barärmad, passar inte riktigt in till alla tatueringar enligt mig :)



Är hyfsat okunnig än så länge... Absolut inte guld, koppar eller liknande. Klockan ska vara svart eller möjligen ”stål-färgad”. Vattentät och ”tålig”, jag vill inte behöva ta av mig den. Ingen tidtagning eller andra extra funktioner, inte veckodag och helst inte heller datum. Vill ha ett gediget hantverk och det gör inget om den måste ställas och dras upp varje dag. Vill bara köpa en klocka som jag kan ha resten av livet och lämna till barnen.

Lite tråkigt svar kanske men skulle nog rekommendera :
Rolex 114060
Rolex Explorer
Omega AT
Rolex Datejust

Dessa är tidlösa & funkar till allt, kan du utan problem lämna över till barnen :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mitt tips också tills vatten och tålig blev ett krav. Tänker att länk är att föredra

Nja, jag är inne på hans frus linje.

Clean klocka 5ATM.
Dock så kanske den inte är tillräckligt "clean".
Det finns ju en herrejösses massa klockor om man vill, men jag tror att TS bör kolla runt lite.
Han är ute efter en klocka som passar hans tjänst, inte en klocka som passar honom själv.
Där tror jag att skon klämmer.
Lösningen kan ju vara att hänga på KS och köpa 2st klockor...eller 3st...eller fler.

upload_2018-10-20_10-2-25.png
 

frere

Audemars
2-Faktor
Är hyfsat okunnig än så länge... Absolut inte guld, koppar eller liknande. Klockan ska vara svart eller möjligen ”stål-färgad”. Vattentät och ”tålig”, jag vill inte behöva ta av mig den. Ingen tidtagning eller andra extra funktioner, inte veckodag och helst inte heller datum. Vill ha ett gediget hantverk och det gör inget om den måste ställas och dras upp varje dag. Vill bara köpa en klocka som jag kan ha resten av livet och lämna till barnen.
Om hantverk är viktigt, välj vintage! Helt uppenbart behöver du minst två klockor:)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Mitt tips också tills vatten och tålig blev ett krav. Tänker att länk är att föredra

5ATM håller ju en stund. Men tåligheten blir lite knepigare.
En tunn, fin, clean och tålig klocka?
Dressklockor verkar ju vara knepiga med vattentålighet och stryktålighet.
En knepig ekvation.

Själv hade jag varit en rebellisk rektor och kört på med Hublot Classic Fusion och månfas eller en Frank Muller av något slag
 
Topp