• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Clean”, stilren klockan?

aximand

Panerai
2-Faktor
Nja, jag är inne på hans frus linje.

Clean klocka 5ATM.
Dock så kanske den inte är tillräckligt "clean".
Det finns ju en herrejösses massa klockor om man vill, men jag tror att TS bör kolla runt lite.
Han är ute efter en klocka som passar hans tjänst, inte en klocka som passar honom själv.
Där tror jag att skon klämmer.
Lösningen kan ju vara att hänga på KS och köpa 2st klockor...eller 3st...eller fler.

upload_2018-10-20_10-2-25.png
JLC känns som ett toppenbra val. En reverso kanske är tillräckligt 'speciell' för att passa stilen?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tycker du skall gå på något som är väldigt allround och användbart men ändå för dom pengarna snyggt och värde beständigt. Dessutom bra att välja sådan modeller som går lätt att sälja och som man sannolikt kommer fortsätta att gilla om man fastnar djupare i träsket. Så here goes ..... Rolex Oyster Perperual black eller Omega Aqua Terra svart eller blå. Ett annat lite dyrare alternativ som är lika bra är Rolex Explorer. Men jag skulle tveklöst gå på en av det två första. Båda är fantastiskt snygga, användbara och sannolikt kommer du inte att behöva flippa pga ökat klockintresse.
 

PNM

Panerai
Definitivt inte en Hublot, Royal Oak Offshore och liknande. Med tatueringar blir det helt fel associationer såvida du inte använder gymnasieskolan till att tvätta pengar åt maffian eller har en buss med groupies parkerad utanför.

JLC, Calatrava och liknande blir lite för stramt skulle jag säga - får inte ihop bilden.

Mitt val skulle hamna på en datejust - en klocka som jag själv aldrig skulle bära av det enkla skälet att jag saknar tatueringar - men jag tycker kombinationen är förbannat snygg. En enkel, clean klocka. Konservativt och kaxigt på samma gång. Ofelbart till kavaj.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex 114300 (Oyster Perpetual alltså) med den svarta tavlan. Passar till både till kostym och bara tatuerade armar. Den funkar i alla situationer och tål det mesta, går att bada med osv.
Lycka till!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är hyfsat okunnig än så länge... Absolut inte guld, koppar eller liknande. Klockan ska vara svart eller möjligen ”stål-färgad”. Vattentät och ”tålig”, jag vill inte behöva ta av mig den. Ingen tidtagning eller andra extra funktioner, inte veckodag och helst inte heller datum. Vill ha ett gediget hantverk och det gör inget om den måste ställas och dras upp varje dag. Vill bara köpa en klocka som jag kan ha resten av livet och lämna till barnen.
Då säger jag Grand Seiko. Köp den du tycker är snyggast inom budget, klart :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker du ska välja två eller tre klockor om du har en budget på 75k.
Dessa två är kanske lite "tråkiga" val för gamla forumrävar men skulle göra jobbet utmärkt för dig.
Rolex 16610
Omega constellation (Vintage)
f185a869f6e5133c46d2ff8166a146cf.jpg
19088-644a3f590a73d5fc7bdde5bc71365876.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag läser in att @Illustrerade mannen mest går på design och att andra specs såsom vattentäthet, material, urverk etc är underordnat att klockan ”bara ska vara snygg”. Men det blir ju såklart enklare ju fler kriterier man har så långe de inte blir för många.
Ja, dels är det enklare att ge förslag, sedan är det väl troligt att man som lite oerfaren missar detaljer som i längden kan vara bra att tänkt på ifrån början :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det tar aldrig emot att säga Panerai;) Kanske inte är förstavalet när kavaj nämns men de lite mindre modellerna funkar bra ihop med skjorta och kavaj. Designen är enkel men relativt unik. En bild av min 572 som är 45mm i diameter. Finns motsvarande i mindre storlekar också, utan sekundvisare också om man vill ha clean-clean:)
34D07649-1720-451F-9A73-73FB42DEF2FD.jpeg
1C2CE876-0D6E-47DD-854A-060C07986783.jpeg


Det tar emot att säga detta.....Panerai!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det tar aldrig emot att säga Panerai;) Kanske inte är förstavalet när kavaj nämns men de lite mindre modellerna funkar bra ihop med skjorta och kavaj. Designen är enkel men relativt unik. En bild av min 572 som är 45mm i diameter. Finns motsvarande i mindre storlekar också, utan sekundvisare också om man vill ha clean-clean:)
34D07649-1720-451F-9A73-73FB42DEF2FD.jpeg
1C2CE876-0D6E-47DD-854A-060C07986783.jpeg

En tatuerad hand med kavaj är ju inte heller det första man tänker på.
Jag tror däremot att TS kommer att ångra sig om han väljer en klocka för sitt jobb i stället för att välja en klocka till sig själv.

75k för en klocka som passar rektorsyrket.
Känns som att man kunde vara utan klocka eller så får företaget stå för en klocka som passar företaget.
 
Det är väl snarare så, som några varit inne på, att jag vill ha en klockan jag kan ha hela tiden. Det är ju inte så att jag är direktör på en affärsbank. Jag har oftast skjorta och kavaj på jobbet, men aldrig slips och oftast jeans eller liknande. Samma outfit hemma, men utan kavaj. Klockan ska fungera i alla sammanhang. Det är inte så att jag ikläder mig läder och nitar när jag är ledig. Jag är ju en vanlig gubbe för bövelen. Förvisso med tatueringar, örhängen, rakad skalle och svart bälte i ett par kampsporter som till på köpet tränar Crossfit... Men som sagt bör klockan fungera överallt. Lutar mer och mer åt Aqua Terra...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl snarare så, som några varit inne på, att jag vill ha en klockan jag kan ha hela tiden. Det är ju inte så att jag är direktör på en affärsbank. Jag har oftast skjorta och kavaj på jobbet, men aldrig slips och oftast jeans eller liknande. Samma outfit hemma, men utan kavaj. Klockan ska fungera i alla sammanhang. Det är inte så att jag ikläder mig läder och nitar när jag är ledig. Jag är ju en vanlig gubbe för bövelen. Förvisso med tatueringar, örhängen, rakad skalle och svart bälte i ett par kampsporter som till på köpet tränar Crossfit... Men som sagt bör klockan fungera överallt. Lutar mer och mer åt Aqua Terra...
Du, det låter som att du ska ha en Rolex Explorer 214270. Funkar i alla lägen!
 

DrDre

Patek
Är hyfsat okunnig än så länge... Absolut inte guld, koppar eller liknande. Klockan ska vara svart eller möjligen ”stål-färgad”. Vattentät och ”tålig”, jag vill inte behöva ta av mig den. Ingen tidtagning eller andra extra funktioner, inte veckodag och helst inte heller datum. Vill ha ett gediget hantverk och det gör inget om den måste ställas och dras upp varje dag. Vill bara köpa en klocka som jag kan ha resten av livet och lämna till barnen.

Utifrån din beskrivning låter det som att denna skulle kunna passa bra? Stryktålig, klassisk, hyggligt diskret, funkar till all klädsel och det är en Rolex.

Och så är den, jfrt med övriga Rolex, billig trots att den har precis lika hög kvalitet som resten av sortimentet.
4BB27F42-8BBE-4DC6-B393-6D5DDEA79B16.jpeg
C6BD4E59-AF99-4028-8EEC-7ADF92A21706.jpeg
 

Bilagor

  • EC485A39-3100-4182-AFF4-D51BDDC1658B.jpeg
    EC485A39-3100-4182-AFF4-D51BDDC1658B.jpeg
    47.8 KB · Visningar: 1

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Finns ju Hublot som är clean. Men det känns lite fel att gå på Hublot för att hitta en clean klocka.
Själv tycker jag att det känns fel att välja klocka efter ett yrke (så länge man inte har ett fysiskt jobb)
Fel att välja klocka efter yrke??? Dörrvakt har Breitling.. Målaren har gulguld daydate... Ingenjören kör Omega eller iwc ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fel att välja klocka efter yrke??? Dörrvakt har Breitling.. Målaren har gulguld daydate... Ingenjören kör Omega eller iwc ;)

Ja, om man definierar sig själv som sitt yrke så är det väl ok.
Läkare kör i alla fall utan klocka, eller åtminstone en klocka som går fel

Själv vette fan vad jag vill ha för klocka.
Det blir många att välja mellan.
Allt från VC till Hublot. Fast då vet jag fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor, trots att jag passerat 40
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ja, om man definierar sig själv som sitt yrke så är det väl ok.
Läkare kör i alla fall utan klocka, eller åtminstone en klocka som går fel

Själv vette fan vad jag vill ha för klocka.
Det blir många att välja mellan.
Allt från VC till Hublot. Fast då vet jag fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor, trots att jag passerat 40
Ensak vet du iallafall, du kommer bli gubbe. Kör Omega ;) haha självklart ska man inte välja klocka efter yrke, men välja yrke efter intresse likadant som med klockan.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ensak vet du iallafall, du kommer bli gubbe. Kör Omega ;) haha självklart ska man inte välja klocka efter yrke, men välja yrke efter intresse likadant som med klockan.

Kommer aldrig att bli gubbe.
Det enda som bekymrar mig angående gubbe är att jag gillar månfas.
Vad jag däremot inte gillar är "senilögat" som Rolex använder sig av. Det känns betryggande
 
Topp