• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Ny”inkommet

maxmol

Panerai
Vet inte riktigt hur man ska definiera nyinkommet, kanske ska kalla den återkommen. Men i maj så bytte jag min SMP 300 (2221.80) mot en Speedmaster (3572.50) (plus pengar I mellan så klart).

Har sedan dess varit sjukt nöjd med det bytet. Men har nu funnit mig i flera situationer där speedmaster inte varit ett lämpligt klockval eftersom plexi lätt repas och speedmaster i allmänhet inte lyckats ta särskilt många simmärken.

Jag köpte därför till sommaren en Swatch och tänkte att jag kunde leka sönder den under sommaren. Men insåg rätt så snabbt en Swatch är lite som ett fem i tre ragg. Kul att ta med hem och klämma på, men dagen efter är man redan uttråkad och undrar hur länge den ska stanna kvar innan man kastar ut den. Så behövde uppenbarligen en roligare sommarbeater.

Började kolla runt men kunde inte bestämma mig. Tills jag insåg att SMP:n hade lite affektionsvärde eftersom jag hade haft den så länge, plus den hade alltid funkat och det enda jag hade haft emot den var att den var quartz-driven. Men det kan jag svälja och det kanske till och med är bra för en sommarbeater.

Här är iaf bilder och packet öppningen:

pihqvOe.jpg


vbu2CIJ.jpg


j5nAQwJ.jpg


PQfpPOM.jpg
 

Niklas A

Omega
Lite samma problem men lite tvärtom :)

Har också en Speedmaster jag inte vill ha vattnet eller när risk för större repor finns. Köpte en Tudor Pelagos att ha som beater i vått och torrt. Men nu känner jag att det var en lite för dyr/fin beater, så går lite tankarna om att sälja/byta till en SMP och spara resten till något fint i framtiden :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Grattis har exakt samma kombo bland min samling :)
 

maxmol

Panerai
Lite samma problem men lite tvärtom :)

Har också en Speedmaster jag inte vill ha vattnet eller när risk för större repor finns. Köpte en Tudor Pelagos att ha som beater i vått och torrt. Men nu känner jag att det var en lite för dyr/fin beater, så går lite tankarna om att sälja/byta till en SMP och spara resten till något fint i framtiden :)

Jag skulle behållit pelagosen och köpt till en SMP. Mest för att SMP är inte dyr och det vinner du ju i princip på mot prisminskningen att sälja pelagos. :)
 

fredtiger

Cartier
Lite samma problem men lite tvärtom :)

Har också en Speedmaster jag inte vill ha vattnet eller när risk för större repor finns. Köpte en Tudor Pelagos att ha som beater i vått och torrt. Men nu känner jag att det var en lite för dyr/fin beater, så går lite tankarna om att sälja/byta till en SMP och spara resten till något fint i framtiden :)
Problemet med det är kanske att även SMP är för fin klocka som grovbeater (gör ont när gruset gnisslar mot stålet...:facepalm:).
 

Wi

NLA
2-Faktor
Smpn är en utmärkt beater..sådär tillräckligt ful/snygg för att våga ha som beater, och kvalitén är ju knappast dålig..quartzarna tål allt..

Btw, schyssta persols…ge fan i att repa de på det där viset ;)
 

maxmol

Panerai
Tror inte vi är ensamma om känslan och tanken =P Monacon är riiiiktigt fin, faktiskt klockan som fick i mig i detta djupa kvicksandsträsk

Har du en? Jag har suktat som fan på en och såg den IRL för första gången för ca 1 år sen och insåg att den är snyggare än vad jag trodde innan.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Har du en? Jag har suktat som fan på en och såg den IRL för första gången för ca 1 år sen och insåg att den är snyggare än vad jag trodde innan.

Nej, jag kanske var lite otydlig..Fastnade för klockan efter sett le mans som 17 åring. Letade som en tok efter en billig, men det var omöjligt att hitta..Hittade då ett rätt så bra substitut; Certina DS Podium Square chrono..Köpte = fastnade i träsket
 

maxmol

Panerai
Nej, jag kanske var lite otydlig..Fastnade för klockan efter sett le mans som 17 åring. Letade som en tok efter en billig, men det var omöjligt att hitta..Hittade då ett rätt så bra substitut; Certina DS Podium Square chrono..Köpte = fastnade i träsket


Ah, vi har alla en gral. Sen har vi alla en klocka som vi kan nöja oss med ett substitut. Sitter nu och budar på en Bulova day date i guld. För jag vill ju ha en Rolex president men skulle aldrig lägga pengarna. Eller har iaf en 15-20 andra klockor som jag skulle lägga pengarna på innan.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ah, vi har alla en gral. Sen har vi alla en klocka som vi kan nöja oss med ett substitut. Sitter nu och budar på en Bulova day date i guld. För jag vill ju ha en Rolex president men skulle aldrig lägga pengarna. Eller har iaf en 15-20 andra klockor som jag skulle lägga pengarna på innan.

Jo men det är just det som är grejen..Jag har så många heliga grals, så det kmr alltid någon klocka i vägen ;)
 

Sond

Patek
Jag gick samma väg. Efter att ha inhandlat Speeedyn så behövdes något som man inte behöver lika rädd om. Det blev en SMP Quartz..:) Inte ångrat det en sekund. Nu har jag även skaffat mig en Seiko för att snurra runt med. Så ett stort grattis till ett bra beslut!
 

maxmol

Panerai
Jag gick samma väg. Efter att ha inhandlat Speeedyn så behövdes något som man inte behöver lika rädd om. Det blev en SMP Quartz..:) Inte ångrat det en sekund. Nu har jag även skaffat mig en Seiko för att snurra runt med. Så ett stort grattis till ett bra beslut!

Vilken Seiko? Har själv spanat på en SARB033.
 

Sond

Patek
Vilken Seiko? Har själv spanat på en SARB033.

SKX011J1. Orange Diver's 200 på gummi. Extremt nöjd efter en dag..:) Hustrun som är lite känslig för "billigare" klockor reagerade mycket positivt. Å, vilken snygg klocka. En Seiko sa jag. Hmm, varför har du köpt en Seiko..? Den var himla snygg svarade jag. Och det höll hon med om. Så var det köpet okey:at..:)

Ps. Fick känslan av hennes tvekan inför Seiko att det finns en öppning för en annan klocka inom kort. Det var ändå två år sedan en lite dyrare pjäs dök upp här hemma..:cigar:
 
Topp