• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ryttaren

Rolex
Håller med om Snoopy, riktigt snygg och har en historia....en bild är alltid kul!
Noterade precis lite udda tids-markeringar på den, nån som vet syftet (förutom 14-sekunders grejen)? Verkar vara tredjedels-sekunder.

image.jpeg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Denna version är ju fin också. Något stor däremot på sina 44mm:
Omega.jpg

Den där hade jag för några år sedan, det var på den tiden jag vägrade använda klockor utan datum. Ville ha en så nära månklockan som möjligt så då fick det bli den där. Den såldes dock pga. just storleken.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Håller med om Snoopy, riktigt snygg och har en historia....en bild är alltid kul!
Noterade precis lite udda tids-markeringar på den, nån som vet syftet (förutom 14-sekunders grejen)? Verkar vara tredjedels-sekunder.


image.jpeg

Apollo 13 fick lite problem på vägen hem från månen och för att hamna i rätt infallsvinkel mot jordens atmosfär behövde dom manuellt bränna raketerna i precis 14 sekunder och timade detta med en Speedmaster. Har jag för mig :)
Det va väll efter detta dom fick sin snoopy award?
 

Ryttaren

Rolex
Apple 13 fick lite problem på vägen hem från månen och för att hamna i rätt infallsvinkel mot jordens atmosfär hemöver dom manuellt bränna raketerna i precis 14 sekunder och tinade detta med en Speedmaster. Har jag för mig :)
Det va väll efter detta dom fick sin snoopy award?

Stämmer nog bra...var framförallt de udda markeringarna mellan sekunderna jag tänkte på :)
 

Ploprof

Panerai
2-Faktor
Har den här speedmastern just nu, iofs ute på köp&sälj :-/ men eftersom ingen slår till så blir det att behålla och köpa nåt nytt läder till den :)

image.jpg
image.jpg


Nu när jag ser den på bild så kanske man ska dra tillbaka annonsen ;-)

Peter
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Stämmer nog bra...var framförallt de udda markeringarna mellan sekunderna jag tänkte på :)
I klockan sitter ett 1861 verket som slår 18000 bph eller 5ggr/sec . Om man tittar på hur visare rör sig över sekunden så blir det "rätt"
Sekunden börjar på det stora sträcket, landar efter första femtedels mellan stora och första, sen på första lilla strecket, Mellan, osv.. Är ju samma runt hela klockan
På vanliga speedyn är det femtedels sekunder runt hela tavlan vilket kan uppfattas som svårt att läsa av exakt om man inte har perfekt syn.
Gissning: Mer estetiskt tilltalande och renare tavla?
 
Senast ändrad:

Ryttaren

Rolex
I klockan sitter ett 1861 verket som slår 1800 bph eller 5ggr/sec . Om man tittar på hur visare rör sig över sekunden så blir det "rätt"
Sekunden börjar på det stora sträcket, landar efter första femtedels mellan stora och första, sen på första lilla strecket, Mellan, osv.. Är ju samma runt hela klockan
På vanliga speedyn är det femtedels sekunder runt hela tavlan vilket kan uppfattas som svårt att läsa av exakt om man inte har perfekt syn.
Gissning: Mer estetiskt tilltalande och renare tavla?

21600 bps iofs ;) men du har rätt i funktion, det blir 6 bps dvs matchar 3 steg. Tackar för den! Sett det på fler tavlor men aldrig fattat varför. Det var inte svårare än så alltså :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
21600 bps iofs ;) men du har rätt i funktion, det blir 6 bps dvs matchar 3 steg. Tackar för den! Sett det på fler tavlor men aldrig fattat varför. Det var inte svårare än så alltså :)
Du har såklart helt rätt.. Råkade kolla på en tabell för 321-verker vilket har 18000. skyller på att det är innan morgonkaffet...;)
 

McFly

Cartier
Håller med om Snoopy, riktigt snygg och har en historia....en bild är alltid kul!
Noterade precis lite udda tids-markeringar på den, nån som vet syftet (förutom 14-sekunders grejen)? Verkar vara tredjedels-sekunder.

image.jpeg
De udda markeringarna är tänkta att motsvara en seriestrip, likt "Charlie Brown" där Snoopy kommer ifrån ursprungligen. Bifogar en bild från Omega :)

Men gud så vacker den är det där klockan, gillar särskilt luminovan i bezeln och hur de designat urtavlan. Sedan att de behållt cal.1861 gör att det enligt mig är en grym blandning mellan dåtid och nutid. Någon som vet vad den landar på hos en AD? Jag ska ha en!
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-10-25-16-07-31.png
    Screenshot_2015-10-25-16-07-31.png
    44.3 KB · Visningar: 142

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Ref:176.0015
image.jpeg
förutom det uppenbara att datum skivan är trasig och kronografen med. Vad finns det att säga om modellen och klockan? Vad tror ni att det skulle kosta och fixa till den?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ref:176.0015
image.jpeg
förutom det uppenbara att datum skivan är trasig och kronografen med. Vad finns det att säga om modellen och klockan? Vad tror ni att det skulle kosta och fixa till den?

Modellen är väll en Speedmaster Mark 4.5 om jag inte misstar mig.
En kul finess med den klockan är att man kan plocka ur själv "klockan" med krona och knappar som en separat del och sätta in den i andra boetter.
Tror det finns typ 4 andra utföranden på boetter.
(lånad bild från internet)
2hmhcmp.jpg


Pris att fixa? inte den blekaste med skulle väll gissa på 7-10000.
Behöver nog service och lite delar och så..
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Modellen är väll en Speedmaster Mark 4.5 om jag inte misstar mig.
En kul finess med den klockan är att man kan plocka ur själv "klockan" med krona och knappar som en separat del och sätta in den i andra boetter.
Tror det finns typ 4 andra utföranden på boetter.
(lånad bild från internet)
2hmhcmp.jpg


Pris att fixa? inte den blekaste med skulle väll gissa på 7-10000.
Behöver nog service och lite delar och så..
Tack för din input! Bra information, kul finess med att kunna plocka ur den:D
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Var inte medveten om den här typen av urtavlor! Det är ju oerhört passande med tanke på Speedmasterns historik. Finns det någon utgåva med en tavla från månen? Det vore fantastiskt!
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Var inte medveten om den här typen av urtavlor! Det är ju oerhört passande med tanke på Speedmasterns historik. Finns det någon utgåva med en tavla från månen? Det vore fantastiskt!
Nej det är rätt ovanligt. Processen att karva ut tavlan skall tydligen vara väldigt kostsam.. mig veterligen så är metereoit enda beståndsdel som tagits från rymden och satts i en klocka. Men en äkta måntavla vore ju sjukt coolt!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Nej det är rätt ovanligt. Processen att karva ut tavlan skall tydligen vara väldigt kostsam.. mig veterligen så är metereoit enda beståndsdel som tagits från rymden och satts i en klocka. Men en äkta måntavla vore ju sjukt coolt!

Vi får göra en namninsamling till Omega helt enkelt, med det lilla kravet att det enda vi kräver som kompensation är nr 1 och 2 i serien. Jag är storsint och ödmjuk så jag nöjer mig med nummer 2 :angel:
 

Patrik72

Cartier
Nej det är rätt ovanligt. Processen att karva ut tavlan skall tydligen vara väldigt kostsam.. mig veterligen så är metereoit enda beståndsdel som tagits från rymden och satts i en klocka. Men en äkta måntavla vore ju sjukt coolt!

Vad jag har förstått om Månstenarna som togs hem via astronauterna. Är att en överenskommelse har gjorts att de inte får användas i kommersiellt syfte utan endast till forskning.
 
Topp