• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Bas

Patek
Im back :) testar mocka idag
IMG_1837.JPG
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu ställer jag förmodligen en fråga som ställts här 2000 gånger, men jag har sökt och inte hittat svar: en polare till mig är ute efter sin första klocka och har den goda smaken att vilja ha en Speedy. Hans önskemål är en automatisk med safirglas. Vad finns? Tacksam för hjälp!

Edit: Inte över 42 mm tack :)
 
Senast ändrad:

Karlssons

Omega
Det finns säkert alternativ men han är ganska tydlig med sin kravbild. Du skrev att det finns alternativ, vilka? :)

Jag är långt ifrån en expert men omega är ju duktiga på diverse limiterade uppgåvor. Om han kan tänka sig begagnat finns det ju en del.

Mitt tips blir att du eller han gå in på chrono24.com, under fliken "more" bockar du i att klockan ska ha automatiskt urverk och safirglas och sen söker du bara på omega speedmaster. Det kommer ge en uppsjö av träffar med allt från dark side of the moon till broad arrow.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu ställer jag förmodligen en fråga som ställts här 2000 gånger, men jag har sökt och inte hittat svar: en polare till mig är ute efter sin första klocka och har den goda smaken att vilja ha en Speedy. Hans önskemål är en automatisk med safirglas. Vad finns? Tacksam för hjälp!

Edit: Inte över 42 mm tack :)
Kravet automatisk gör det hela svårare i mina ögon. FOIS finns ju som träffar rätt på allt utom just denna punkt. Även 006 skulle ju passa perfekt utan det kravet. När detta krav kommer med i bilden kliver vi ifrån den klassiska speedyn lite mer i mina ögon, men ´57 skulle jag se som det bästa valet då.
 

MånsT

Rolex
Nu ställer jag förmodligen en fråga som ställts här 2000 gånger, men jag har sökt och inte hittat svar: en polare till mig är ute efter sin första klocka och har den goda smaken att vilja ha en Speedy. Hans önskemål är en automatisk med safirglas. Vad finns? Tacksam för hjälp!

Edit: Inte över 42 mm tack :)
Som nämnt finns ju ’57 att tillgå. Finns många snygga varianter, dock blir ju tjockleken kanske ett problem istället. Ligger väl omkring 15mm.
 

TomGanks

Panerai
Fick en fin rem på posten ifrån @Kvisten så ikväll åkte stora lådan fram för första gången sedan jag köpte klockan. Kul att bläddra lite i medföljande broschyrer innan man "vågade" sig på bandbytet. Eftersom det var första gången så var jag lite nervös för att man skulle repa bandhornen och ha sig men det gick väldigt smidigt och fungerade bra med det medföljande verktyget. Om jag ska vara ärlig så känns det väldigt ovant och osäkert med läder men efter att ha haft klockan på länk i 4 månader så var det läge att prova något nytt och jag antar att oron är obefogad och att man vänjer sig snabbt. Som sagt första gången jag byter band på en klockan men det kändes ganska tydligt när stången åkte in så jag antar att det är safe. Nog om det, lite bilder på resultatet :)
22641770_10154842276827466_1878967678_o.jpg
22657162_10154842276642466_1382977398_n.jpg
22656457_10154842276557466_1606959134_n.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Fick en fin rem på posten ifrån @Kvisten så ikväll åkte stora lådan fram för första gången sedan jag köpte klockan. Kul att bläddra lite i medföljande broschyrer innan man "vågade" sig på bandbytet. Eftersom det var första gången så var jag lite nervös för att man skulle repa bandhornen och ha sig men det gick väldigt smidigt och fungerade bra med det medföljande verktyget. Om jag ska vara ärlig så känns det väldigt ovant och osäkert med läder men efter att ha haft klockan på länk i 4 månader så var det läge att prova något nytt och jag antar att oron är obefogad och att man vänjer sig snabbt. Som sagt första gången jag byter band på en klockan men det kändes ganska tydligt när stången åkte in så jag antar att det är safe. Nog om det, lite bilder på resultatet :)
22641770_10154842276827466_1878967678_o.jpg
22657162_10154842276642466_1382977398_n.jpg
22656457_10154842276557466_1606959134_n.jpg
Stiligt! Passar klockan fint. Ja man känner tydligt när stiften hoppar i hålet och hade dom inte gjort det hade den ramlat av redan ;)
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Kanske fel tråd att ställa frågor i då alla kommer säga kör.;) Känner att min samling saknar en kronograf, var länge inne på en Daytona då jag är väldigt nöjd med min GMT Master. Tycker dock att priserna inte går att motivera just nu så får lägga den på hyllan ett tag. Har nu plöjt denna tråd i några dagar (veckor) och Speedmastern växer mer och mer på mig, prövade en hos Jarl igår och det kändes mycket bra. Fyllde 30 i dagarna så vill gärna behålla den länge.
Jag antar att jag borde köra på en 005? Jag får uppfattning om att klockan är ganska mångsidig? Läder, nato, länk, skjorta, tröja och t-shirt eller vad säger ni? Sista funderingen är nytt eller pree owned? Hade ju varit kul att knalla ut med ny ur butik, var längesedan.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Kanske fel tråd att ställa frågor i då alla kommer säga kör.;) Känner att min samling saknar en kronograf, var länge inne på en Daytona då jag är väldigt nöjd med min GMT Master. Tycker dock att priserna inte går att motivera just nu så får lägga den på hyllan ett tag. Har nu plöjt denna tråd i några dagar (veckor) och Speedmastern växer mer och mer på mig, prövade en hos Jarl igår och det kändes mycket bra. Fyllde 30 i dagarna så vill gärna behålla den länge.
Jag antar att jag borde köra på en 005? Jag får uppfattning om att klockan är ganska mångsidig? Läder, nato, länk, skjorta, tröja och t-shirt eller vad säger ni? Sista funderingen är nytt eller pree owned? Hade ju varit kul att knalla ut med ny ur butik, var längesedan.
Härligt, tycker du är helt rätt ute. Jag personligen charmas av de äldre modellerna 105.012 eller 145.012 (referenserna som faktiskt VAR på månen) med det mysiga cal 321. Skulle väl säga att de ligger i ungefär samma prisklass som en Daytona. Vill du fortfarande ha något som har mer karaktär än de nyare referenserna så är en tidig 145.022 absolut något också och betydligt lägre i pris, inte helt insatt i de nya referenserna numera men borde ligga jämlikes med dem?!!

En speedmaster passar till allt, kärt barn har många namn.
 
Senast ändrad:

Karlssons

Omega
Kanske fel tråd att ställa frågor i då alla kommer säga kör.;) Känner att min samling saknar en kronograf, var länge inne på en Daytona då jag är väldigt nöjd med min GMT Master. Tycker dock att priserna inte går att motivera just nu så får lägga den på hyllan ett tag. Har nu plöjt denna tråd i några dagar (veckor) och Speedmastern växer mer och mer på mig, prövade en hos Jarl igår och det kändes mycket bra. Fyllde 30 i dagarna så vill gärna behålla den länge.
Jag antar att jag borde köra på en 005? Jag får uppfattning om att klockan är ganska mångsidig? Läder, nato, länk, skjorta, tröja och t-shirt eller vad säger ni? Sista funderingen är nytt eller pree owned? Hade ju varit kul att knalla ut med ny ur butik, var längesedan.

Haha som sagt, klart du ska ha en! Personligen är 005an en favorit och den enda variansen jag äger/har ägt. Som @P-vakten skrev så finns det ju andra fina äldre ref också. Omega brukar det ju finnas en ganska bra prutmån på hos AD så stirra dig inte blind på listpriserna om du vill köpa nytt. Lycka till!

(edit) glömde skriva att precis som du säger så funkar den på det mesta till det mesta vilket jag tycker är ett riktigt bra argument för att köpa.
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Haha som sagt, klart du ska ha en! Personligen är 005an en favorit och den enda variansen jag äger/har ägt. Som @P-vakten skrev så finns det ju andra fina äldre ref också. Omega brukar det ju finnas en ganska bra prutmån på hos AD så stirra dig inte blind på listpriserna om du vill köpa nytt. Lycka till!


(edit) glömde skriva att precis som du säger så funkar den på det mesta till det mesta vilket jag tycker är ett riktigt bra argument för att köpa.


Haha visste att svaret skulle bli kör. Som du säger så borde inte listpris vara hugget i sten, dom var ganska öppna med det när jag provade den. Gillar även att den funkar varje dag, samt kunna ändra utseende på den men nya band osv. Får ta ett varv förbi Jarl igen och även titta hos Bergströms.
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Härligt, tycker du är helt rätt ute. Jag personligen charmas av de äldre modellerna 105.012 eller 145.012 (referenserna som faktiskt VAR på månen) med det mysiga cal 321. Skulle väl säga att de ligger i ungefär samma prisklass som en Daytona. Vill du fortfarande ha något som har mer karaktär än de nyare referenserna så är en tidig 145.022 absolut något också och betydligt lägre i pris, inte helt insatt i de nya referenserna numera men borde ligga jämlikes med dem?!!

En speedmaster passar till allt, kärt barn har många namn.


Tack för svar, känner att jag är för dåligt insatt i äldre referenser. Vilket betyder att det blir en lång natt framför datorn... Fördelen med att inte lägga Daytona pengar är att klockkontot kan växa till sig ett tag till.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack för svar, känner att jag är för dåligt insatt i äldre referenser. Vilket betyder att det blir en lång natt framför datorn... Fördelen med att inte lägga Daytona pengar är att klockkontot kan växa till sig ett tag till.
Den långa natten är värd det! Jag har suttit många långa nätter och är inte klar än! Speedmaster har något som fascinerar mig. Mångsidigare klockan utan WR får man leta efter;)
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Om någon i Göteborg på en Speedmaster av äldre referens och skulle vilja prata lite klockor, får ni gärna skicka dm. Jag bjuder på nästan valfri dryck.:)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske fel tråd att ställa frågor i då alla kommer säga kör.;) Känner att min samling saknar en kronograf, var länge inne på en Daytona då jag är väldigt nöjd med min GMT Master. Tycker dock att priserna inte går att motivera just nu så får lägga den på hyllan ett tag. Har nu plöjt denna tråd i några dagar (veckor) och Speedmastern växer mer och mer på mig, prövade en hos Jarl igår och det kändes mycket bra. Fyllde 30 i dagarna så vill gärna behålla den länge.
Jag antar att jag borde köra på en 005? Jag får uppfattning om att klockan är ganska mångsidig? Läder, nato, länk, skjorta, tröja och t-shirt eller vad säger ni? Sista funderingen är nytt eller pree owned? Hade ju varit kul att knalla ut med ny ur butik, var längesedan.
Ja i den här tråden lär inte så många säga att du inte ska köpa ;) Kan bara stämma in i kören och säga KBK! Vad man gillar bäst handlar såklart om preferenser. Själv gick jag på en ny (005) då jag inte hade tålamodet att först läsa in mig i gamla referenser och sedan finkamma nätet efter det perfekta exemplaret. Kan säkert bli att jag byter till en vintage längre fram i tiden, men tro mig jag känner ingen panik i att göra det med 005:an på handleden. Och inför det köpet så skulle jag vilja kunna känna mig helt säker på att delar inte är utbytta och att boetten är orörd, någon som inte alltid är helt lätt. Så känns det aldrig fel att knata ut från AD med en flång ny klocka på handleden :)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Nu ställer jag förmodligen en fråga som ställts här 2000 gånger, men jag har sökt och inte hittat svar: en polare till mig är ute efter sin första klocka och har den goda smaken att vilja ha en Speedy. Hans önskemål är en automatisk med safirglas. Vad finns? Tacksam för hjälp!

Edit: Inte över 42 mm tack :)

3573.50 aka saphire sandwich, dock manuellt verk.
 
Topp